Sågverk (mindre)

såga virke!

27 inlägg 36035 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

såga virke!

unghuggare  
#133534 Hejsan!
Tänkte börja såga virke, det jag hade tänkt börja såga med är en logosol m7 med eldrift eller med motorsåg. Jag hade då tänkt att såga till folk i bygden som vill ha virke till sina projekt, och till mig skälv givetvis ;) Min tanke hade då varit att ha det lite som en bisyssla bredvid jobbet! Låter det som en bra ide? vill gärna höra vad andra personer har för erfarenhet och reflektioner på den här ide'n.
mvh/ Magnus



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: såga virke!

blev  
#133540 Hur stora mängder har du tänkt såga/år.
Jag har en solosåg med eldrift och matning och brukar såga ca 100 stockar/år och det är ganska mycket med en solosåg.
Du får räkna med ca tre till fyra stockar i timmen och då går det bra, är det riktigt grova stockar kan en ta en timme.
Ska du legosåga mycket så tror jag inte solosågen är ett bra alternativ men för husbehov är den perfekt.

Avatar Fallback

Re: såga virke!

davjon  
#133543 Du bör köpa ett sågverk med lite högre kapacitet om du skall legosåga. Kanske ett kara-verk eller ett laimat-verk. Det var i alla fall mina reflektioner.

Avatar Fallback

Re: såga virke!

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133564 Håller med de andra, har en "Timmersågen" och kör ca 4 stockar i timmen. Sågar ändå lite åt grannar som vill ha hjälp med vindfällen osv, men det är svårt att ta någon vettig timpenning med så låg kapacitet.

Dock är det en utmärkt bisyssla, funkar perfekt att såga några timmar då och då när det är lämpligt, det är ingen ställtid att komma igång och oftast är det inte så tidskritiskt med sågningen, blir det några veckor sent så gör det inget.

Men varför inte prova med en solosåg och prova om du gillar sågning och hur efterfrågan är där du bor.
Att ha en griplastarvagn underlättar mycket, både i hanteringen runt sågen och när du ska hämta vindfällen/fröträd åt dig själv och andra.

Att kunna såga upp till husbehov är dock mycket värt, har byggt diverse byggnader här med eget sågat virke, av träd som annars troligen blivit ved.

Avatar Fallback

Re: såga virke!

davjon  
#133575 Jag håller med björken om att det går att ta vara på sådant som egentligen hade varit ved eller massaved. Det har ju faktiskt också ett värde.

Avatar Fallback

Re: såga virke!

unghuggare  
#133622 Nu var det ju inga mängder jag hade tänkt att såga! Det jag funderade mest på är om det är svårt att bli av med det virket man sågar ?Och om det går att få nån krona för det? Det måste väll finnas en del som sågar och säljer sen efter beställning? eller är det jag som tänker fel :???: Tack för svaren :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: såga virke!

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133623 Virke till byggnation/reparation går nog alltid åt, särskilt på landsbygden. Sen är ju frågan om priset, vilken timlön vill du ha och vad kostar råvaran för att du ska kunna konkurrera med Byggmax osv?
Såga panelbrädor är ju rätt segt i en kedjesåg och dom kostar ju billigt på bygghandeln, medan stolpar och reglar, särskilt i specialdimensioner, är dyrare i handeln men enkelt att såga fram.

Jag föredrar att såga åt mig själv eller på timme åt andra hellre än att sälja färdigt virke. Då ska ju folk stå och sortera ut sånt som är vridit sig lite i torkningen, kanske har en vankant eller är lite ojämnt och då står man där med en massa spill också :-) Men visst, det kan säkert funka det också.

Användarvisningsbild

Re: såga virke!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133624 Enkel fråga: Om man har ett par tallar att såga men inte vet vilken dimension man behöver, kan man
då bara såga ett block, alltså ta av bakarna bara och lägga blocken på ströläkt under tak tills man vet
vilken virkesdimension man ska såga ur dem, kanske ett halvår senare?

Användarvisningsbild

Re: såga virke!

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133636
Slurfi skrev:Enkel fråga: Om man har ett par tallar att såga men inte vet vilken dimension man behöver, kan man
då bara såga ett block, alltså ta av bakarna bara och lägga blocken på ströläkt under tak tills man vet
vilken virkesdimension man ska såga ur dem, kanske ett halvår senare?

Fungerar dåligt p.g.a. att det spricker i splintveden eftersom den torkar fortare än kärnveden. Dessutom riskerar blocket att vrida sig, något som visserligen går att efterjustera men ger mer sämre sågutbyte. Om man inte är rädd för blåträ är det nog bättre att låta stocken ligga under tak med barken på, den spricker betydligt mindre då och kvalitén på det sågade blir inte särskilt mycket sämre. Kräver dock att trädet är fällt under vintern.

Avatar Fallback

Re: såga virke!

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133640 Bäst är att omedelbart såga upp och torka virket i sågfallande dimensioner dvs så stora centrumutbyten som det går att få ut. Sen kan man alltid klyva ner i mindre mått när det är torrt.

Avatar Fallback

Re: såga virke!

Sti  
#133650 Upplever att bensinsåg/ motorsåg typ Stihl 390 drar mycket bränsle när man sågar brädor med den. Den dugor nog bara till husbehovssågning åt sig själv.

Avatar Fallback

Re: såga virke!

unghuggare  
#133653 har kollat runt lite på priser på ett större såg verk, den minsta wood-mizer kostar 40 000 kr och den investeringen har jag inte råd med i det här läget. Men ni som har en solosåg och sågar på efterfrågan, hur lång tid tar det på att tjäna igen pengarna om man sågar på helger och dylikt? annars är väll alternativet att få tag på en begaganad cirkelsåg...

   TS
Avatar Fallback

Re: såga virke!

davjon  
#133654 Är du intresserad av att köra semi proffessionellt så måste du släppa sargen, och våga köpa ett större sågverk så är det bara. Hoppas att jag inte är någon glädje dödare men jag pratar utifrån egen erfarenhet. Har nämligen en kara-såg själv. Jag upplever att det är nog svårt att få lönsamhet i det, trots att sågen är betald.

Avatar Fallback

Re: såga virke!

BM 35  
#133655
unghuggare skrev:Nu var det ju inga mängder jag hade tänkt att såga! Det jag funderade mest på är om det är svårt att bli av med det virket man sågar ?Och om det går att få nån krona för det? Det måste väll finnas en del som sågar och säljer sen efter beställning? eller är det jag som tänker fel :???: Tack för svaren :smile:



Beror på vart du bor hur långt din grannar har till närmaste brädgård

Här där jag bor finns det en mindre såg som säljer sågade trävaror,,,så har vi åxå en bysåg vi är en förening där vi kan såga vårt eget virke,,,sågen som säljer virke vill inte såga till privata,,,men det går bra att sälja timmer till han

Avatar Fallback

Re: såga virke!

Midgård  
#133660 Jag köpte en Logosol M7 med elmotordrift och elmatning för 2 år sedan och har sågat en hel del för husbehov. När man sågat några stockar och får det att flyta tycker jag att det går vädligt bra. Ska man få rätt dimensioner på det sågade virket måste man finsjustera sågverket ordentligt. Som nämnts tidigare är det en bedömningsfråga vilken timpenning man vill ha för att legosåga. Jag sågar än så länge bara åt mig själv då jag har 7 hus på gården som ska underhållas så det tar nog flera år innan jag får virke över för försäljning. Dock allt har sitt pris.
Jag har ingen virkestork utan staplar det sågade virket på en före detta höskulle. Där får det ligga något halvår, därefter är det "snustorrt". Har egen skog och sågar vindfällen och ströträd som det inte lönar sig att teckna avverkningskontrakt på. Kvistar och apterar med motorsåg och kör hem timret med Buster 400 med Star vajerspel och Rottneboggi. Bustern är 46 år och går som en klocka.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).