Skogsekonomi

Ni med högavlönade jobb och mycket skog, hur gör ni?

12 inlägg 3834 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ni med högavlönade jobb och mycket skog, hur gör ni?

Skogz  
#830521 Ni med högavlönade jobb som har ärvt mycket skog genom gåva eller på annat vis har låga ingångsvärden och små möjligheter till räntefördelning, hur gör ni för att inte skatta bort alla intäkter? Behöver inte ens vara mycket skog utan det räcker väl med att det finns huggning på någon/några miljoner kommande år så blir det väldigt tufft.
Finns det något kreativt upplägg för att få gagn av skogen eller är det helt enkelt bara att bita i det sura äpplet och pröjsa 60-70% skatt på skogsinkomsterna om man inte tänker pensionera sig inom iallafall 10 år?



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Ni med högavlönade jobb och mycket skog, hur gör ni?

JörgenO  
#830532 För min del har jag tagit ett "principbeslut" för mig själv att inte låta skattehänsyn styra vad jag gör med skogen. Jag brukar följa skogsbruksplanen o vad Norrskog föreslår. Blir det mycket intäkter nåt år försöker jag köpa nåt skogligt så överskottet blir mindre.
Ibland säger min revisor åt mig att öppna skogskonto men de försöker jag plundra så fort jag får och istället låta pengarna jobba i form av aktie eller fondinvesteringar. Samma gäller för momspengar, ha det i nåt som ger avkastning så fort det går. För det mesta lönar det sig men ibland blir det lite jobbigt när moms eller skatt ska in o pengarna redan minskat pga börsen.
Jag har iofs köpt min skog så det finns ju lite ränteavdrag varje år.
Skall även tillägga att jag trots nära 15år av skogsägande inte lyckats förstå eller intressera mig för bokföring, räntefördelning etc... (ger mig bara migrän)
Men bakom min princip eller hur jag tänker är att jag vill förfoga över mina pengar så snabbt som möjligt och skatter kommer man tyvärr inte undan.

Avatar Fallback

Re: Ni med högavlönade jobb och mycket skog, hur gör ni?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#830550 Det finns massor av avdragsgilla investeringar man kan göra i skogsbruket utöver att köpa leksaker. Skogsvägar får t.ex sällan för mycket grus.

Användarvisningsbild

Re: Ni med högavlönade jobb och mycket skog, hur gör ni?

Camaro1969  
#830566 Du köper en till eftersatt fastighet och plöjer ner vinsten från dina avverkningar i denna fastighet..
Du säljer sedan den fastigheten och skattar endast 27% på vinsten, dvs lägre än räntefördelning

Avatar Fallback

Re: Ni med högavlönade jobb och mycket skog, hur gör ni?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#830575 Nu är jag inte högavlönad längre, men det är ju ganska lätt att bara skjuta upp skatten tills man inte är högavlönad längre. Så nu har jag råd att leva på skogen ett tag. Nu hade jag enksild näringsverksamhet, så det skjöts upp skatt från konsultinkomsterna också. Det kan man ju inte som lönearbetare.

Expansionsfond och räntefördelning.

Avatar Fallback

Re: Ni med högavlönade jobb och mycket skog, hur gör ni?

alias  
#830582 Om man har små eller inga lån på fastigheten och tjänar tillräckligt från t.ex. lönearbete att man inte behöver ta ut pengar ur verksamheten så skulle jag säga att det är bäst att hålla nere avverkningsnivån till ett minimum medan man bygger upp sitt räntefördelningsunderlag över tid.

Räntefördelningsräntan har ju historiskt varit klart högre än den genomsnittliga direktavkastningen/marknadsvärdet för skogsfastigheter, så jag vill påstå att man inte har haft behov av att låta kapitalunderlaget för räntefördelningen komma i närheten av marknadsvärdet för att kunna hantera kassaflödet från skogsbruket över tid.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Ni med högavlönade jobb och mycket skog, hur gör ni?

Skogz  
#830627
Camaro1969 skrev:Du köper en till eftersatt fastighet och plöjer ner vinsten från dina avverkningar i denna fastighet..
Du säljer sedan den fastigheten och skattar endast 27% på vinsten, dvs lägre än räntefördelning

Intressant upplägg.
Men om du köper en fastighet och röjer, bygger skogsbilvägar, föryngrar och kanske dikar för en miljon så tror jag inte att du kommer få 1 miljon mer för skiftet sen när du säljer.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ni med högavlönade jobb och mycket skog, hur gör ni?

Skogz  
#830628
Mangan skrev:Nu är jag inte högavlönad längre, men det är ju ganska lätt att bara skjuta upp skatten tills man inte är högavlönad längre. Så nu har jag råd att leva på skogen ett tag. Nu hade jag enksild näringsverksamhet, så det skjöts upp skatt från konsultinkomsterna också. Det kan man ju inte som lönearbetare.

Expansionsfond och räntefördelning.

Innebär ju dock indirekt att du inte kommer få njuta någonting av din fastighet förrän du pensionerat dig?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ni med högavlönade jobb och mycket skog, hur gör ni?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#830629 Tja, vad menar du med "njuta av din fastighet"? Det är ju inte pengarna som lockade mig, även om de är bra att ha nu när jag inte har några andra inkomster.

Svårt att få ut mycket pegnar utan att betala mycket skatt, om det är det du menade?

Användarvisningsbild

Re: Ni med högavlönade jobb och mycket skog, hur gör ni?

Camaro1969  
#830632
Skogz skrev:
Camaro1969 skrev:Du köper en till eftersatt fastighet och plöjer ner vinsten från dina avverkningar i denna fastighet..
Du säljer sedan den fastigheten och skattar endast 27% på vinsten, dvs lägre än räntefördelning

Intressant upplägg.
Men om du köper en fastighet och röjer, bygger skogsbilvägar, föryngrar och kanske dikar för en miljon så tror jag inte att du kommer få 1 miljon mer för skiftet sen när du säljer.



Inte direkt kanske men på några år..
Sen kan man ju ha några sånna fastigheter att rulla..

Användarvisningsbild

Re: Ni med högavlönade jobb och mycket skog, hur gör ni?

svampbob  
#830972 Jag är väl inte direkt högavlönad utan ser till att hamna precis brytpunkten för statlig skatt.
Sedan jag tog över jordbruksfastigheten så har jag helt levt på jord och skog. I mitt bolag tar jag istället ut aktieutdelning och har stort sparat utdelningsutrymme som jag använder till att amortera på fastigheten med.

Jag tycker att det är en väldigt bra lösning och räntefördelningen låter jag ligga kvar.

Avatar Fallback

Re: Ni med högavlönade jobb och mycket skog, hur gör ni?

Sörlänningen  
#831022 Det mesta viktiga finns väl med i svaren ovan. Men jag vill ändå lägg mitt strå till stacken:

I fallet med lön nära eller över brytpunkten och arv så handlar det ju om att undvika att betala statlig skatt på skogsinkomsterna. De viktiga verktygen för detta är: betalningsplan, skogskonto och räntefördelning.

En sak som alla nästan glömmer att nämna i sammanhang som dessa är betalningsplan. I andra delar av ekonomin gäller ju att om du säljer något ett visst år så måste du skatta för det just det året, även om du får betalningen senare. Men skogsägaren får ju upprätta en betalningsplan (för avverkningsrätt) och skatta först det året när betalningen kommer. Detta i kombination med skogskonto gör att man justera inkomster som man vill över väldigt lång tid.

Om man har ärvt är det ju ofta så att man har lågt räntefördelningsunderlag, relativt storleken på fastigheten, samtidigt har man ju oftast inga lån, så det går ofta att få upp underlaget. Ett sätt är ju att spara kapital i skogskonton, räntekonton och skogslikvidkonto. Om man skall använda skogslikvidkonto beror på din bank. Hos vissa banker ger nu ett fasträntekonto betydligt högre ränta än ett skogslikvidkonto och jag ser då ingen som helst anledning att ett skogslikvidkonto, annat än för en enskild månad eller två.

Flera på det här forumet har uttryckt skepsis över att spara underlag för räntefördelning. Som jag räknar kan pengar på ett konto (ej skogskonto) ge en ränta genom räntefördelning på knappt 3%. Detta kan då adderas till bankräntan. Så i dagens läge kan man räkna med en totalränta på nästan 7% på pengar på företagskonton, för dem som alltid ligger över gränsen för statlig skatt. Det är ändå ganska bra. För skogskonton gäller lite andra siffror, men det blir för mycket att ta här.

Ytterligare ett sätt att öka underlaget på är att att köpa till mark. Detta ger ju också möjlighet till skogsavdrag, som kan vara väldigt fördelaktigt. Det finns ju en gräns för hur mycket pengar får spara i företaget (en oklar och okänd gräns, men ändå en gräns). Samlar man mycket kapital och har låg räntefördelningsunderlag är det bästa att köpa till en fastighet.

Sedan skall man inte glömma att om man får riktigt stort underlag så kan det vara fördelaktigt om man byta sin anställning mot enskilt företagande, då man då kan räntefördela pengar från sitt civila jobb. (Jag vet att det för många kan vara ännu bättre att starta AB, men det kan jag verkligen ingenting om.)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).