Skogsekonomi

Skatteverket inför sekretess om näringsinkomst

2 inlägg 1076 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skatteverket inför sekretess om näringsinkomst

Torbjörn Johnsen  
#828547 Skatteverket meddelar att de ändrar sin hantering av offentlighet för närings- och tjänsteinkomster med hänvisning till personlig integritet:

I samband med ett utvecklingsarbete har Skatteverket gjort en ny bedömning där inkomst av näringsverksamhet och inkomst av tjänst inte längre kan räknas som offentliga uppgifter. En privatperson kan däremot alltid hämta ut uppgifterna via Mina sidor på skatteverket.se och dela med sig av dem själv vid behov.

– Den nya bedömningen stärker den enskildes integritet. Med hänsyn till sekretessen på skatteområdet och skyddet för den enskildes personliga och ekonomiska förhållanden ska vi givetvis inte ta med fler uppgifter än vi behöver i besluten eftersom de som huvudregel är offentliga, säger Henrik Sandström, rättslig expert på Skatteverket.


Det här gäller uppgifterna för inkomståret 2023. Alltså det år vi nu ska redovisa och lämna in deklaration för i år 2024. Uppgifter från tidigare år är fortsatt offentliga enligt skatteverket och den samlade förvärvsinkomsten kommer fortsatt att vara offentlig även framledes.

https://skatteverket.se/omoss/pressochm ... f5e3a.html



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Skatteverket inför sekretess om näringsinkomst

Elis76  
#828550 Det är alltid en bra början, samtidigt finns det fler register som borde insynsskyddas: avverkningsanmälningar, bilregistret, bouppteckningar, fastighetstaxeringsuppgifter m.m. m.m.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).