Skogsekonomi

Vinst på försäljning

7 inlägg 1436 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vinst på försäljning

toker72  
#811429 Har sålt en Timmervagn till atv Köpte den för 76000 kr sålde den för 84000 kr men den har värde i inventarielistan på ca 58000 kr har jag då gjort en vinst på 26000 kr som ska beskattas ? Har även köpt en ny traktor som kommer om ca 2 veckor pris 580000 kr får jag göra fullt avdrag 25% dvs 145000 kr på den i år trots att den levereras i slutet på året ? Har revisor som sköter sånt här men skönt att ha lite koll vad som väntar i alla fall.



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Vinst på försäljning

Elis76  
#811433 Vinsten på timmervagnen torde bli som Du räknat ut, 26.000:-
Utanpå det tillkommer utgående moms på försäljningspriset.

Om Du exempelvis skriver av traktorn på fem år blir det 20% per år och 20%/12 månader = 1,67% per månad i den löpande bokföringen, dvs. 9.667:-/månad.

Men allt beror som sagt på vilken avskrivningsmetod Du använder.

Användarvisningsbild

Re: Vinst på försäljning

toker72  
#811434 Jaså men delar upp det per månad i så fall har ju även vagnen ett lägre inventarievärde i och med att 58000 kr var föra årets avskrivning. Vet inte vilken metod jag kommer använda men trodde man kunde skriva av 25% per år men då blir den väl aldrig den helt avskriven ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vinst på försäljning

Elis76  
#811435 Det finns två avskrivningsmetoder man kan använda sig av.

1. Räkenskapsenlig avskrivning
2. Restvärdeavskrivning

För räkenskapsenlig avskrivning kan man sedan välja mellan två "underregler".

a. Huvudregeln (30-procentsregeln)
b. Kompletteringsregeln (20-procentsregeln)

Vilken metod man väljer är högst individuellt beroende på ens skattemässiga planering. Restvärdeavskrivning är dock vanligast i mindre enskilda verksamheter.

https://www.ageras.se/blogg/guide-avskrivning-inventarier

https://www.bjornlunden.se/bokf%C3%B6ring/avskrivningar-maskiner-och-inventarier__170

Användarvisningsbild

Re: Vinst på försäljning

toker72  
#811487 Blir lite att fundera på men avskrivningstakten spelar egentligen ingen jätte stor roll för mig det lite lägre i början kan man ju fördela in på skogskontot eftersom inkomsten kommer från avverkning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinst på försäljning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#811490 Det vanliga är att man kör avskrivning per kalenderår, dvs köper du den 31/12, så får du skriva av (ex vis) 20% i år.

Användarvisningsbild

Re: Vinst på försäljning

toker72  
#811492 Det låter lysande har en rätt stor gallring i höst.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).