Skogsekonomi

Skatteplanering vid inköp av maskin

10 inlägg 2432 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skatteplanering vid inköp av maskin

ujja  
#804232 Jag har en fundering på hur reglerna ser ut och vilka möjligheter som finns vid ett maskin inköp.
Förutsättningarna är att under 2023 har en avverkning gjorts och det finns pengar för utbetalning på skogsföretaget som köpte timret.
En maskin för exempelvis 200 000 kr köps in under 2023 och ska behållas i 2 år och sedan säljas.

Om jag förstått rätt får man med huvudregeln dra av 30% 1:a året vilket är 0,3 * 200 000 = 60 000.
Men det täcker ju då inte hela köpesumman, skattar man för resterande 140 000 kr och hur blir det då för år 2 och hur blir det när maskinen sedan säljs?
Eller tänker jag tokigt, jag har en revisor som får hjälpa mig men jag vill gärna ha ett grepp på regelverket innan jag tar upp det med honom.



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Skatteplanering vid inköp av maskin

Elis76  
#804236 Det finns två sätt att skriva av ditt inköp:
1. Räkenskapsenlig avskrivning
2. Restvärdeavskrivning

Under nedanstående länk beskrivs de två metoderna kortfattat. Vilken metod Du använder hänger lite ihop med hur Du gjort tidigare vid avskrivningar.

https://www.bjornlunden.se/bokslut--%C3%A5rsredovisning/r%C3%A4kenskapsenlig-avskrivning__1957?utm_referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

https://www.bjornlunden.se/bokf%C3%B6ring/avskrivningar-maskiner-och-inventarier__170

Avatar Fallback

Re: Skatteplanering vid inköp av maskin

ujja  
#804243 Det finns inga tidigare avskrivningar, det här blir den första inventarien.
Jag har nu läst om de två alternativen men jag har ändå svårt att applicera det för mitt exempel, jag har svårt att separera det bokföringstekniska från det skattetekniska.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skatteplanering vid inköp av maskin

Elis76  
#804260 Här kommer några pedagogiska videos. Om Du Googlar så hittar Du lätt fler.

https://www.youtube.com/watch?v=UAMJR25OuUY

https://www.youtube.com/watch?v=W-21x1lR7YY

https://www.youtube.com/watch?v=bLiIzP2nwY0

Användarvisningsbild

Re: Skatteplanering vid inköp av maskin

RaGnaR_RattmuFF  
#809204 Hej!
Vet inte om det är okej att "låna" tråden för tips och råd för mitt enskilda fall.
Det är så att jag har en innestående utbetalning från en känd virkesuppköpare på 240 000kr.
Nu är det så att jag har fått erbjudande att köpa en maskin från en maskinsäljare för 230 000kr som kommer innefattas av avskrivning.
Hur gör jag? Det bästa vore väl att betala maskinen med eget privat kapital och årligen få korrekt belopp utbetalt gällande avskrivningen kommande 5 åren? Alternativt periodisering eller expansionsfond då?
Ni får ursäkta min okunnighet men jag är relativt ny inom detta. Har revisor som sköter mitt bokslut och deklaration men skönt med lite kött på benen.

MVH
Johan

Användarvisningsbild

Re: Skatteplanering vid inköp av maskin

rokon  
#809235
RaGnaR_RattmuFF skrev:Hej!
Vet inte om det är okej att "låna" tråden för tips och råd för mitt enskilda fall.
Det är så att jag har en innestående utbetalning från en känd virkesuppköpare på 240 000kr.
Nu är det så att jag har fått erbjudande att köpa en maskin från en maskinsäljare för 230 000kr som kommer innefattas av avskrivning.
Hur gör jag? Det bästa vore väl att betala maskinen med eget privat kapital och årligen få korrekt belopp utbetalt gällande avskrivningen kommande 5 åren? Alternativt periodisering eller expansionsfond då?
Ni får ursäkta min okunnighet men jag är relativt ny inom detta. Har revisor som sköter mitt bokslut och deklaration men skönt med lite kött på benen.

MVH
Johan

Det är ok att betala hela beloppet för maskinen med egna besparingar, men jag skulle ta ut hela beloppet för avverkningen och sätta in det på skogskonto där du kan få ränta på det plus att det är förmånligt ur beskattningssynpunkt.
Du kan ju sätta in hela eller delar av beloppet på Skogskonto det är ett särskilt konto för detta ändamål då det inom skogsbruk är så vanligt att intäkt kommer ett år och sedan flera år utan intäkt. Så sedan kan du ta ut ett belopp varje år just motsvarande din avskrivning eller hur mycket du önskar, då det är först efter uttag från skogskonto det blir en beskattningsbar intäkt för dig, och då har du ju avskrivningen att nolla bort motsvarande belopp med.
Det är viktigt att du låter din revisor förklara hur och när du skall öppna ett Skogskonto för att sätta in din stora intäkt där.
Jag har bara nyttjat den möjligheten en gång för ca 14 år sedan, därefter så har jag haft avdrag ändå på grund av tillköp av mer skogsmark så jag har ej haft behov att öppna ett nytt skogskonto.

Användarvisningsbild

Re: Skatteplanering vid inköp av maskin

RaGnaR_RattmuFF  
#809275 Ja jag har själv brukat skogskonto sedan 2016 då jag fick mitt första netto från en andra gallring.

Men det är enbart 60% av det utbetalda beloppet som får tillföras skogskonto nu vill jag minnas vid leveransvirke. Dock har jag haft en del övriga utgifter så det har som oftast blivit ett netto 0 vid bokslut. Ibland har man fått skatta ut en viss del.

Helst vill jag inte börja blanda in mina inkomster från tjänstearbete för att betala en ”företagsmaskin” tycker det blir så rörigt för mig då man ska ha lite koll på även det ”lånet till firman” som man ska få tillbaka som delutbetalningar under säg 5år som avskrivningsperioden avser. Har även en liten pott i en periodiseringsfond kvar sedan 2019 o förhålla mig till.

Ibland undrar man varför man inte bara kunde få göra ett direktavdrag på köp över ett halvt prisbasbelopp när man har möjlighet.

Användarvisningsbild

Re: Skatteplanering vid inköp av maskin

Elis76  
#809278 Här finns lite kortfattad information om avskrivningar.

Bakgrunden till varför man inte kan göra direktavdrag vid större investeringar har att göra med att man bestämt att kostnaden skall periodiseras med avseende på teknisk livslängd. Det är det man i dagligt tal kallar avskrivningar. Det är någon man får förhålla sig till, vare sig man vill eller inte.

https://www.ageras.se/blogg/guide-avskrivning-inventarier

Användarvisningsbild

Re: Skatteplanering vid inköp av maskin

rokon  
#809280 Sedan 1984 så har jag saknat vattentäta skott mellan jag personligen och min rörelse så när som ett undantag på10 år då jag även bildade och drev ett AB. Då de allra flesta inklusive mig själv har skogen som enskild firma så är ju ekonomin delvis hopblandad i alla fall.
RaGnaR_RattmuFF Jag förstår att du vill undvika att det blir för rörigt, och vill särskilja, men det är bättre att se möjligheterna och låta en bra revisor sköta teknikaliteterna. Men man har ju ändå hela ansvaret själv så det gäller att ändå ha viss koll utan att för den delen behöva kunna allt eller förstå allt utan viss förklarande av den man anlitar. Minns nu det du skrev om att man kan ej sätta in hela beloppet på skogskonto, men som sagt man behöver inte kunna allt mellan de stora besluten.
Kom att tänka på en sann historia från 70-talet, en duktig billackerare som var konstnärligt lagd och även utförde motivmålningar hamnade på tinget för att han ej förde någon bokföring, när processen gick mot sitt slut så sade domaren till honom, "men du måste väl ändå hålla med om att du skulle ha nytta av att ha en ordnad bokföring" Men han svarade Nej det behövde han inte alls, det var bara att titta i plånboken så visste han hur han låg till.

Användarvisningsbild

Re: Skatteplanering vid inköp av maskin

Elis76  
#809287
rokon skrev:Sedan 1984 så har jag saknat vattentäta skott mellan jag personligen och min rörelse så när som ett undantag på10 år då jag även bildade och drev ett AB. Då de allra flesta inklusive mig själv har skogen som enskild firma så är ju ekonomin delvis hopblandad i alla fall.
RaGnaR_RattmuFF Jag förstår att du vill undvika att det blir för rörigt, och vill särskilja, men det är bättre att se möjligheterna och låta en bra revisor sköta teknikaliteterna. Men man har ju ändå hela ansvaret själv så det gäller att ändå ha viss koll utan att för den delen behöva kunna allt eller förstå allt utan viss förklarande av den man anlitar. Minns nu det du skrev om att man kan ej sätta in hela beloppet på skogskonto, men som sagt man behöver inte kunna allt mellan de stora besluten.
Kom att tänka på en sann historia från 70-talet, en duktig billackerare som var konstnärligt lagd och även utförde motivmålningar hamnade på tinget för att han ej förde någon bokföring, när processen gick mot sitt slut så sade domaren till honom, "men du måste väl ändå hålla med om att du skulle ha nytta av att ha en ordnad bokföring" Men han svarade Nej det behövde han inte alls, det var bara att titta i plånboken så visste han hur han låg till.


Bra story om billackeraren! 😀

Och jag håller med om att reglerna har blivit onödigt krångliga, speciellt om man har sin huvudinkomst av tjänst och har sin lantbruksfastighet som en passiv verksamhet vid sidan om. Det borde vara så "busenkelt" att alla klarade av bokföringen/deklarationen utan redovisningsekonom.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).