Skogsekonomi

Skapa ekonomi på fastighet med ladugård.

1 inlägg 1348 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skapa ekonomi på fastighet med ladugård.

Albireo  
#803917 Hej!
Bakgrund .:
Har en del skog - just nu ca 17ha men kan bli 41ha till - men på "annat ställe" och vi är momsregistrerad.

Funderar att köpa en fastighet med stor ladugård och många kall/varm garage, bagarstuga och ett hus med två lägenheter.
Tänker inte bo där själv utan är främst ute efter varmgaragen.
Marken (mest åkermark) är på ca 1,4ha och en bonde arrenderar den.
Tidigare var detta en lantbruksfastighet, men efter avstyckning blev det ett "småhus" med garage och förråd.

Nuvarande ägare skulle kunna släppa till någon ha till - om det skulle vara en fördel för oss. för att få det registrerat som lantbruksfastighet igen. (men kostar och tar tid)

Lägenheterna tänker jag försöka hyra ut.
En person är intresserad att hyra ett varm garage och förråd. (han är också moms registrerad.

Enligt något papper var "bi ytorna" på ca 800m2 (har inte kollat vad som ingår i den beräkningen), men är betydligt mer än jag behöver för traktor / släp / skoter mm.

Det finns underhåll som bör göras.
(fixa skorsten och gärna måla huset) - Även om jag hyr ut lägenheter, tror jag inte det finns någon möjlighet till avdrag för reparationer av huset.
Däremot garageplatsen kan jag nog sätta ett pris med moms.

Men vad händer om jag vill gjuta ett golv i ladugården?
Ytan blir troligen mer än jag behöver för mina "maskiner" i "verksamheten" dock kan jag nog nyttja en del privat till husvagn osv.
Hur avdragsgillt blir det?
Hade det varit bättre att tillfoga mer mark till fastigheten och registrera den som Lantbruksfastighet?
Att bygga en mer anpassad maskinhall skulle dock bli mycket dyrare.

Går stället att använda för att minska vinsten vid .tex. en avverkning?
Eller är projektet dömt att misslyckas? 😀



   TS
Landshypotek Bank
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).