Skogsekonomi

Fråga om expansionsfond

9 inlägg 1290 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fråga om expansionsfond

Skogz  
#803100 Hej!

Jag kommer ha ca 170k vinst i år och har som ambition att trycka ner mitt resultat till noll kronor för i år.

Fattar jag det rätt om jag först kan ta periodseringsfond på 30% (51k). Sen kan jag sätta av resterande 170 - 51 = 119k till en expansionsfond som kan ligga undanlagd på obestämd tid?
Då blir väl mitt resultat för året 0 kronor?

Har jag missat något?
Tack på förhand



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Fråga om expansionsfond

Torbjörn Johnsen  
#803107 Man får betala en skatt för pengarna man sätter av till exp.medelsfond. Har för mig att den är på 25% men är osäker så bäst att kolla. Skatten får du dock tillbaka när du återför expansionsmedlen i rörelsen igen. Pengar som satts av till periodiseringsfond måste återföras efter fem år. Tror inte det finns någon tidsgräns gör exp.medel men däremot måste det finnas ett framräknat utrymme. Det beräknas lite som räntefördelningen men något annorlunda och mer fördelaktigt. När vi nu har mer inflation än på länge så blir ju den positiva effekten att pengar som avsatts till periodisering eller expansionsfond har ett lägre (skattemäsdigt) värde när de ska återföras än när man satte av dem. Men hur slutresultatet blir beror ju på vad man gör med pengarna under tiden? Varken periodisering eller expansionsfond kräver att pengarna faktiskt sätts av på separat konto. Det är en rent bokförings- & deklarationsteknisk avsättning.

Användarvisningsbild

Re: Fråga om expansionsfond

Skogz  
#803109
Torbjörn Johnsen skrev:Man får betala en skatt för pengarna man sätter av till exp.medelsfond. Har för mig att den är på 25% men är osäker så bäst att kolla. Skatten får du dock tillbaka när du återför expansionsmedlen i rörelsen igen. Pengar som satts av till periodiseringsfond måste återföras efter fem år. Tror inte det finns någon tidsgräns gör exp.medel men däremot måste det finnas ett framräknat utrymme. Det beräknas lite som räntefördelningen men något annorlunda och mer fördelaktigt. När vi nu har mer inflation än på länge så blir ju den positiva effekten att pengar som avsatts till periodisering eller expansionsfond har ett lägre (skattemäsdigt) värde när de ska återföras än när man satte av dem. Men hur slutresultatet blir beror ju på vad man gör med pengarna under tiden? Varken periodisering eller expansionsfond kräver att pengarna faktiskt sätts av på separat konto. Det är en rent bokförings- & deklarationsteknisk avsättning.

Men om jag har förstått det rätt så om jag vill sätta av 119k till expansionsfond så sätter jag i praktiken av skatten som också uppkommer? Så i expansionsfonden så hamnar 119k + (119k x 0.205) = 143.4k.
Så skatten som uppkommer vid avsättning till expansionsfond är inget som jag kommer behöva betala?

   TS
Avatar Fallback

Re: Fråga om expansionsfond

alias  
#803124
Skogz skrev:
Torbjörn Johnsen skrev:Man får betala en skatt för pengarna man sätter av till exp.medelsfond. Har för mig att den är på 25% men är osäker så bäst att kolla. Skatten får du dock tillbaka när du återför expansionsmedlen i rörelsen igen. Pengar som satts av till periodiseringsfond måste återföras efter fem år. Tror inte det finns någon tidsgräns gör exp.medel men däremot måste det finnas ett framräknat utrymme. Det beräknas lite som räntefördelningen men något annorlunda och mer fördelaktigt. När vi nu har mer inflation än på länge så blir ju den positiva effekten att pengar som avsatts till periodisering eller expansionsfond har ett lägre (skattemäsdigt) värde när de ska återföras än när man satte av dem. Men hur slutresultatet blir beror ju på vad man gör med pengarna under tiden? Varken periodisering eller expansionsfond kräver att pengarna faktiskt sätts av på separat konto. Det är en rent bokförings- & deklarationsteknisk avsättning.

Men om jag har förstått det rätt så om jag vill sätta av 119k till expansionsfond så sätter jag i praktiken av skatten som också uppkommer? Så i expansionsfonden så hamnar 119k + (119k x 0.205) = 143.4k.
Så skatten som uppkommer vid avsättning till expansionsfond är inget som jag kommer behöva betala?


Kontrollfråga 1A; tycker du att det känns rimligt och sannolikt att staten inför en skatt på avsättningar till expansionsfond som du sedan inte skulle behöva betala när du avsätter medel till expansionsfond?

Jag har sagt det förut (och jag vidhåller det fortfarande);
- Det finns fallgropar med nyttjande av både periodiseringsfond och expansionsfond om man inte vet vad man håller på med!

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Fråga om expansionsfond

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#803126 Om du vill sätta av 119k så får du betala in 20,5 % av det till staten. Du måste dessutom behålla pengarna - eller motsvarande inventarier/tillgångar - i firman, så du inte får negativt underlag.

Användarvisningsbild

Re: Fråga om expansionsfond

Skogz  
#803130
Mangan skrev:Om du vill sätta av 119k så får du betala in 20,5 % av det till staten. Du måste dessutom behålla pengarna - eller motsvarande inventarier/tillgångar - i firman, så du inte får negativt underlag.

Ok, så man kan inte ta pengarna 119 - 24.4 = 94.6k och köra dom rätt in i aktier/fonder?

   TS
Avatar Fallback

Re: Fråga om expansionsfond

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#803133 Nej, inte om du inte har andra tillgångar bokförda i företaget. Aktier/fonder är alltid privata tillgångar, ta du firmans pengar och köper aktier i SCA för dom, så minskar du möjliga avsättning till expansionsfond och du minskar räntefördelningsunderlaget.

Expansionsfond (och periodiseringsfond) är bara bra för att smeta ut pengar mellan åren, inte för att helt undvika skatten.

Användarvisningsbild

Re: Fråga om expansionsfond

Skogz  
#803134
Mangan skrev:Nej, inte om du inte har andra tillgångar bokförda i företaget. Aktier/fonder är alltid privata tillgångar, ta du firmans pengar och köper aktier i SCA för dom, så minskar du möjliga avsättning till expansionsfond och du minskar räntefördelningsunderlaget.

Expansionsfond (och periodiseringsfond) är bara bra för att smeta ut pengar mellan åren, inte för att helt undvika skatten.

Så om jag inte har något sätt att växa verksamheten så får jag bara nöja mig med att pengarna får bli ståendes på firmakontot tills den dag jag återför expansionsfonden?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fråga om expansionsfond

Elis76  
#803140 Det gäller att ha totalkoll över hela sin skatteekonomiska situation, annars blir det lätt så att det man vinner på gungorna förlorar man på karusellerna.

I övrigt håller jag med @alias om fallgroparna för den okunnige.

https://www.bjornlunden.se/skatt/expansionsfond__442

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).