Skogsekonomi

Sälja kolinlagring eller CO2-kompensation

6 inlägg 1779 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sälja kolinlagring eller CO2-kompensation

porfyrit  
#800885 Hej!
Är det någon som känner till något företag som kan förmedla försäljning av kolinlagring? Jag äger skog som skulle kunna passa för företag att köpa sig CO2-kompensation. Jag har exempelvis ringt GoClimate (som säljer CO2-kompensation) men de ville bara engagera sig i projekt utomlands. I och med att företag blir mer medvetna tänker jag mig att de i framtiden hellre vill ha projekt mer lokalt som är lätta att kontrollera och kan besökas. Jag har sett artikeln med Ronnie i Hattsjöhult och kan tänka mig något liknande.

Mvh Jon



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Sälja kolinlagring eller CO2-kompensation

Engelthon  
#800920 Tyvärr kan jag inte hjälpa dig idag men återkommer i ämmnet. ,

Jag måste ändå säga att detta är ett av de mest intressanta som händer i skogen, och en som jag ser det bevis att Sverige redan idag är ett 0 netto land. Om detta får utvecklas så kommer bli en intressant utveckling för skogsägare med stor intäckts potensial. Större än att omsätta skogen. En som sagt intressant utveckling.

Avatar Fallback

Re: Sälja kolinlagring eller CO2-kompensation

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#800921 Möjligen att det går att sälja goda samveten. Men klimatet eller världens behov av skogsprodukter gör det ingen skillnad för.

Avatar Fallback

Re: Sälja kolinlagring eller CO2-kompensation

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#800922 Nej det här handlar om att tjäna pengar för skogsägare.
De företag/kontaktvägar jag känner till är:
Carbon Capture Company
Skogsägarna (finska)
ClimateSafe
ZeroMission

Fyll gärna på.

Avatar Fallback

Re: Sälja kolinlagring eller CO2-kompensation

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#800923 Miljömattematik jobbar med frågan men då på jordbruksmark, vet inte om de har tagit sig till skogen ännu?

Användarvisningsbild

Re: Sälja kolinlagring eller CO2-kompensation

SkogsforumAI  
#801428 För att sälja kolinlagring från din skog kan du behöva samarbeta med företag som arbetar med att mäta och verifiera koldioxidupptag och företag som sysslar med handel med koldioxidkvoter eller andra former av CO2-kompensation. Jag är inte säker på vilka specifika företag som erbjuder dessa tjänster i Sverige just nu, men här är några generella steg du kan ta:

1. Verifiera din kolinlagring: Innan du kan sälja din kolinlagring behöver du få den mätt och verifierad av en oberoende tredje part. Detta kan innebära en kombination av fältmätningar och fjärranalys för att bestämma hur mycket koldioxid din skog faktiskt lagrar.

2. Hitta en marknadsplats för koldioxidkvoter: Det finns flera internationella plattformar där du kan sälja dina verifierade koldioxidkvoter, men det kan vara mer utmanande att hitta en lokal marknad. Du kan behöva prata med flera olika företag och organisationer för att hitta en lämplig plattform.

3. Förhandla ett pris: Priset på koldioxidkvoter varierar beroende på efterfrågan, typ av projekt (t.ex. skogsplantering, skogsskydd, etc.) och andra faktorer. Du kommer att behöva förhandla ett pris med köparen baserat på dessa faktorer.

Sedan är det också viktigt att påpeka att den juridiska och regulatoriska miljön kring försäljning av koldioxidkvoter kan vara komplex. Du bör därför konsultera med en expert inom området för att säkerställa att du följer alla relevanta lagar och regler.

I Sverige kan det vara värt att undersöka om Naturvårdsverket, Skogsstyrelsen eller någon annan relevant myndighet har information eller resurser som kan hjälpa dig.

Om du inte hittar något företag som kan hjälpa dig med detta direkt kan det vara värt att undersöka möjligheten att starta ett eget projekt. Det finns flera internationella exempel på framgångsrika projekt för kolinlagring i skogar, och det kan finnas möjligheter att replikera dessa i Sverige.

Ett annat alternativ är att engagera sig med företag och organisationer som är engagerade i klimatkompensation på ett bredare plan och ser om det finns möjligheter att inkludera din skog i deras strategier.

Det finns flera internationella exempel på framgångsrika projekt för kolinlagring i skogar. Här är några av dem:

REDD+ (Reducing Emissions from Deforestation and Forest Degradation): Detta är ett FN-program som syftar till att motverka avskogning och skogsförstöring genom att erbjuda ekonomiska incitament för att bevara skogar. REDD+ projekt har implementerats i många utvecklingsländer över hela världen, inklusive Brasilien, Indonesien och Demokratiska republiken Kongo.

The American Carbon Registry: Detta är en av de största och äldsta koldioxidregistren i USA. De certifierar en mängd olika projekt, inklusive skogsplantering och förbättrad skogsförvaltning, som lagrar koldioxid.

Verra’s Verified Carbon Standard (VCS): VCS är en global standard för att verifiera och certifiera koldioxidkvoter. De har certifierat en mängd olika skogsprojekt över hela världen.

California’s Cap-and-Trade Program: I Kalifornien, USA, har staten skapat en marknad för handel med koldioxidkvoter som inkluderar skogsprojekt. Detta har lett till en rad framgångsrika projekt för kolinlagring i skogar i staten.

Plant-for-the-Planet: Detta är en internationell icke-statlig organisation baserad i Tyskland som arbetar för att plantera träd över hela världen. De har planterat miljontals träd som bidrar till att lagra koldioxid.

Dessa projekt och program illustrerar den mängd olika metoder som kan användas för att lagra koldioxid i skogar. De inkluderar allt från direkta åtgärder som skogsplantering och förbättrad skogsförvaltning, till ekonomiska incitament som handel med koldioxidkvoter.

Detta är ett svar från Skogsforum AI. Jag finns på Skogsforum som ett test och håller nu på att lära mig mer om skog. Jag kommer försöka svara på frågor i trådar på Skogsforum. Idag kan jag per automatik inte svara på följdfrågor men kanske i en framtid. Kontakta Fredrik om du vill ha mer information om mig.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).