Skogsekonomi

Avdrag Traktor

16 inlägg 4247 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Avdrag Traktor

toker72  
#800204 Har lite skog som jag försöker sköta och funderar på att köpa en beg jiordbruks traktor och timmervagn för runt 400000 kr + moms men hur funkar avdragen ? momsen får jag ju tillbaka nästa år men hur är det med resten är väl nån typ av avskrivning. Om man räknar med avskrivning på traktorn på 10 år innebär det att jag kan avverka för 40000 kr varje år och ta ut det skattefritt ? Om jag gör en större avverkning år 1 då kan man inte väl inte ta ut 400000 kr skattefritt antar jag eller hur funkar det. Har satt av 140000 kr på skogskonto som jag tänkte använda vid köpet men kan jag ta ut dom skattefritt eller är det 40000 kr per år som gäller där också resterande del kommer betalas med privata pengar + litet lån.



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Avdrag Traktor

Elis76  
#800208 Hur mycket är "lite skog" i hektar?

Avatar Fallback

Re: Avdrag Traktor

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#800209 Du får dra av 25% av inköpskostnaden första året. Då har du 300 000 i restvärde. Nästa år får du dra av 25% av 300 000. Osv.

Användarvisningsbild

Re: Avdrag Traktor

Elis76  
#800211 Jag skulle använda huvudregeln för räkenskapsenlig avskrivning för år 1 och 2 och sedan kompletteringsregeln för räkenskapsenlig avskrivning för åren 3-5.

Huvudregeln medger 30% och kompletteringsregeln 20%.

Användarvisningsbild

Re: Avdrag Traktor

toker72  
#800213 Så det är ok att dra av en traktor och vagn på 5 år ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avdrag Traktor

toker72  
#800214
Elis76 skrev:Hur mycket är "lite skog" i hektar?

Totalt är det ca 120 ha men äger 50% av det tillsammans med min bror men det är jag som sköter det mesta runt skogen. Traktorn kommer köpas och användas av mig vi har varsin ekonomi men äger skogen ihop.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avdrag Traktor

toker72  
#800215 Äger en äldre traktor med vagn i dag vilken troligen är avskriven eller i alla fall nära på och den ska ju i så fall säljas påverkar det på nått sätt det hela ? Såg att det var drygt 7000 kr i avskrivningar i -21 års deklaration så gissar att dom prylarna är avskrivna för köpte nog ny motorsåg det året också. Vagnen köptes med moms så den säljs ju momsad men traktorn köptes privat utan moms måste jag lägga på moms på den när den säljs ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avdrag Traktor

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#800218 "gissar att dom prylarna är avskrivna" !!! Det borde du ha koll på :surp: Nuvärdet på traktorn påverkar ju eventuell vinst vid försäljningen.

Om du bedriver momspliktig verksamhet så måste moms läggas på allt som säljs oavsett hur det är inskaffat (köpt med avdrag för moms, köpt utan momsavdrag eller fått som gåva)

Användarvisningsbild

Re: Avdrag Traktor

toker72  
#800220 Har revisor som sköter deklaration brukar ni få nån typ av förteckning över vad och med hur mycket som skrivs av över åren jag har bara en klumpsumma på drygt 7000 kr

   TS
Avatar Fallback

Re: Avdrag Traktor

Tralsmo  
#800223 Ja får bara klumpsumma på min avskrivning.
Har ju rätt bra koll själv så de är ett mindre bekymmer.


Har du köpt nåt som inte du kunnat dra momsen på så kan du sälja det utan å lägga på moms.

Användarvisningsbild

Re: Avdrag Traktor

toker72  
#800224 Kollade deklaration och det var en rätt så detaljerad lista över maskiner som skrivs av så glöm vad jag skrev tidigare. Enligt vad som skrevs tidigare ska moms läggas på all försäljning oavsett om den köptes med moms eller inte. Maskinerna kommer i alla fall inbringa mera slantar än vad som är kvar att skriva av så blir en liten vinst där.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avdrag Traktor

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#800227 Sedan finns det något som heter Vinstmarginalbeskattning (VMB) https://www.skatteverket.se/foretagocho ... 10756.html som tillåter att man bara tar ut moms på vinsten av den vara man säljer.

Det har diskuterats tidigare på Skogsforum om denna kan tillämpas för traktorer, men eftersom det också finns något som heter "Förenklad VMB" som inte får användas för motorfordon så kanske man kan anta att VMB kan tillämpas på motorfordon = en traktor? Kolla med din revisor, han borde kunna detta.

Avatar Fallback

Re: Avdrag Traktor

Tralsmo  
#800228 Finns nåt som heter vmb.
Vinstmarginalbeskattnibg.

Har du köpt nåt begagnat utan att att kunna dra momsen i din verksamhet kan du utnyttja den.

Innebär att du bara behöver lägga moms på vinsten.
Ja har aldrig sålt nåt sånt med vinst.
Således inget pålägg av moms.

EDIT:
Såg att th redan nämnt de.

För övrigt så godkänner min revisor det alla fall.

Avatar Fallback

Re: Avdrag Traktor

jannee  
#800230 Mycket beror på hur rymligt ditt samvete är.
Säljer du något som är avskrivet till en ej momsberättigad person går det lätt att glömma momsen, sak samma som när man säljer ved :oops:
Det är inte de stora inkomsterna man blir rik på utan de små utgifterna, kanske något att ha i åtanke när man blir köpsugen.

Användarvisningsbild

Re: Avdrag Traktor

Rossignol  
#800237
toker72 skrev:Äger en äldre traktor med vagn i dag vilken troligen är avskriven eller i alla fall nära på och den ska ju i så fall säljas påverkar det på nått sätt det hela ? Såg att det var drygt 7000 kr i avskrivningar i -21 års deklaration så gissar att dom prylarna är avskrivna för köpte nog ny motorsåg det året också. Vagnen köptes med moms så den säljs ju momsad men traktorn köptes privat utan moms måste jag lägga på moms på den när den säljs ?


Har du köpt traktorn innan du blev ägare till skogen?

Och efter köpet av skogen börjat göra avskrivningar på traktorn?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).