SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skogsekonomi

Virkespriser 2024

464 inlägg 98485 visningar 55 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2024

joran  
#840948
1713391169_img_3924.png

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2024

Elis76  
#840954
joran skrev:Du glömde Sveaskog😉


Det finns ingen anledning för mig som privat näringsidkare att gynna ett helstatligt företag.

Nog om detta nu. Virkespriserna är hur som helst för låga i norra Sverige vilket förbryllar många.

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2024

Rossignol  
#840963
joran skrev:
1713391169_img_3924.png


För sågtimmer står det : "inget fraktavdrag påföres säljaren".

När började Sveaskog stå för frakten av sågtimmer?

Det förändrar ju förutsättningarna ordentligt.

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2024

Elis76  
#840988 Mellanskog höjer priserna: ”sågverken skriker efter timmer” skriver Dagens Industri.
Prishöjningarna är på mellan 10-20%.

https://www.di.se/live/mellanskog-hojer-priserna-sagverken-skriker-efter-timmer/

https://www.mellanskog.se/nyheter/ny-tidsbegransad-premie-for-foryngringsavverkning/

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2024

Skogz  
#840991
Elis76 skrev:Mellanskog höjer priserna: ”sågverken skriker efter timmer” skriver Dagens Industri.
Prishöjningarna är på mellan 10-20%.

https://www.di.se/live/mellanskog-hojer-priserna-sagverken-skriker-efter-timmer/

https://www.mellanskog.se/nyheter/ny-tidsbegransad-premie-for-foryngringsavverkning/


Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2024

Torbjörn Johnsen  
#841108 Nu har både Södra och Mellanskog höjt virkespriser den här veckan. Prisgapet ökar mellan Norra skog och övriga föreningar. Frågan är varför och hur länge de håller emot? När t o m Sveaskog betalar 25% högre listpris för massaveden kan ju medlemmarna knappast vara nöjda över situationen? Jag tycker det blir all tydligare att Husum och div Metsä-avtal har blivit mer av en belastning än en tillgång i rådande virkesmarknad. Det kan nog bli en tuff årsstämma för Norra om det inte händer något radikalt innan dess.

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2024

Hodal  
#841227
Torbjörn Johnsen skrev:Nu har både Södra och Mellanskog höjt virkespriser den här veckan. Prisgapet ökar mellan Norra skog och övriga föreningar. Frågan är varför och hur länge de håller emot? När t o m Sveaskog betalar 25% högre listpris för massaveden kan ju medlemmarna knappast vara nöjda över situationen? Jag tycker det blir all tydligare att Husum och div Metsä-avtal har blivit mer av en belastning än en tillgång i rådande virkesmarknad. Det kan nog bli en tuff årsstämma för Norra om det inte händer något radikalt innan dess.

Mellberg skrev på förra sidan att Norra är tryggt och lönsamt, och sedan skriver du så här. Så olika man kan se på det. Eller handlar det om huruvida man ser eller inte?

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2024

Robur Clivus  
#841240
Hodal skrev:
Torbjörn Johnsen skrev:Nu har både Södra och Mellanskog höjt virkespriser den här veckan. Prisgapet ökar mellan Norra skog och övriga föreningar. Frågan är varför och hur länge de håller emot? När t o m Sveaskog betalar 25% högre listpris för massaveden kan ju medlemmarna knappast vara nöjda över situationen? Jag tycker det blir all tydligare att Husum och div Metsä-avtal har blivit mer av en belastning än en tillgång i rådande virkesmarknad. Det kan nog bli en tuff årsstämma för Norra om det inte händer något radikalt innan dess.

Mellberg skrev på förra sidan att Norra är tryggt och lönsamt, och sedan skriver du så här. Så olika man kan se på det. Eller handlar det om huruvida man ser eller inte?


Ren spekulation men gissar att Canfor/Vida ser över möjligheter om man kan komma över något sågverk eller starta upp ett nytt i Norra Sverige. Pinsam prisnivå. Om jag var medlem och verksam i de norra föreningarna skulle jag försöka utnyttja kommande stämmor till att avsätta alla förtroendevalda.

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2024

svampbob  
#841247
Robur Clivus skrev:
Hodal skrev:
Torbjörn Johnsen skrev:Nu har både Södra och Mellanskog höjt virkespriser den här veckan. Prisgapet ökar mellan Norra skog och övriga föreningar. Frågan är varför och hur länge de håller emot? När t o m Sveaskog betalar 25% högre listpris för massaveden kan ju medlemmarna knappast vara nöjda över situationen? Jag tycker det blir all tydligare att Husum och div Metsä-avtal har blivit mer av en belastning än en tillgång i rådande virkesmarknad. Det kan nog bli en tuff årsstämma för Norra om det inte händer något radikalt innan dess.

Mellberg skrev på förra sidan att Norra är tryggt och lönsamt, och sedan skriver du så här. Så olika man kan se på det. Eller handlar det om huruvida man ser eller inte?


Ren spekulation men gissar att Canfor/Vida ser över möjligheter om man kan komma över något sågverk eller starta upp ett nytt i Norra Sverige. Pinsam prisnivå. Om jag var medlem och verksam i de norra föreningarna skulle jag försöka utnyttja kommande stämmor till att avsätta alla förtroendevalda.


Frågan är väl om det finns något bättre att ersätta med bland medlemmarna?

Om det är så att det finns en möjlighet att skära emellan på prisskillnaden mellan nord och syd så borde köpsågarna här i norr redan ha hittat det.

Klentimmer kan vara en nisch då de som nu sågar klent här uppe köper klentimret till just över våra relativt låga massapriser.

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2024

Elis76  
#841248 Södra kan hålla uppe sågtimmerpriserna genom koncernbidrag från massaverksamheten till sågverken.

Norra Skog, Stenvalls, Jutos, plus några till i norra Sverige har inte den möjligheten. Så länge man sågar med röda siffror blir det svårt att höja priserna. Efterfrågan på sågade trävaror behöver öka.

Vidare är SCA och Sveaskog de största skogsägarna i norra Sverige, vilket ger en prisdämpande effekt.

Det låga virkerspriset i Norraland är inte bra. Ett högre virkespris skulle gynna ekonomin i norr.
Frågan är hur man skall få upp det???

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2024

Robur Clivus  
#841253
svampbob skrev:
Robur Clivus skrev:
Hodal skrev:
Torbjörn Johnsen skrev:Nu har både Södra och Mellanskog höjt virkespriser den här veckan. Prisgapet ökar mellan Norra skog och övriga föreningar. Frågan är varför och hur länge de håller emot? När t o m Sveaskog betalar 25% högre listpris för massaveden kan ju medlemmarna knappast vara nöjda över situationen? Jag tycker det blir all tydligare att Husum och div Metsä-avtal har blivit mer av en belastning än en tillgång i rådande virkesmarknad. Det kan nog bli en tuff årsstämma för Norra om det inte händer något radikalt innan dess.

Mellberg skrev på förra sidan att Norra är tryggt och lönsamt, och sedan skriver du så här. Så olika man kan se på det. Eller handlar det om huruvida man ser eller inte?


Ren spekulation men gissar att Canfor/Vida ser över möjligheter om man kan komma över något sågverk eller starta upp ett nytt i Norra Sverige. Pinsam prisnivå. Om jag var medlem och verksam i de norra föreningarna skulle jag försöka utnyttja kommande stämmor till att avsätta alla förtroendevalda.


Frågan är väl om det finns något bättre att ersätta med bland medlemmarna?

Om det är så att det finns en möjlighet att skära emellan på prisskillnaden mellan nord och syd så borde köpsågarna här i norr redan ha hittat det.

Klentimmer kan vara en nisch då de som nu sågar klent här uppe köper klentimret till just över våra relativt låga massapriser.


På första frågan har jag ingen insyn men gissar att det kanske bara behövs en omskakning och viljeyttring att visa missnöje.

På fråga två tvivlar jag, om de inte lyckats hittills med att ha genant hög lönsamhet är ju inte sannolikheten hög att de vaknar upp som entreprenörer imorgon heller. Rent anekdotiskt har jag planerat/drivit lite projekt i norr genom åren, är alltid så märklig attityd när man tar in offerter från de lokala företagarna (Absolut inte alla), men väldigt ofta stöter man på någon som tycker det är jobbigt att lämna offert, lägger hellre 30 minuter på att beklaga sig på hur kassa alla andra är och hur lite de förstår, när man väl får offerten är det sjukt dyrt. Som sagt, gäller inte alla men är väldigt överrepresenterat i Norr, nästan defaitism känsla.

Tredje frågan är ju ändå i säljarens händer, det betalas 1200 sek/m3Fub timmer i södra Sverige för åker-gran, har man ett tätvuxet bestånd med skyhögt mycket bättre kvalitet borde det vara värt det dubbla som råvara, sen att det kanske är långa transporter kan man ju alltid dra av den kostnaden som är rimlig, men man måste nog komma ur den onda spiralen.

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2024

Torbjörn Johnsen  
#841255
Elis76 skrev:Södra kan hålla uppe sågtimmerpriserna genom koncernbidrag från massaverksamheten till sågverken.

Norra Skog, Stenvalls, Jutos, plus några till i norra Sverige har inte den möjligheten. Så länge man sågar med röda siffror blir det svårt att höja priserna. Efterfrågan på sågade trävaror behöver öka.

Vidare är SCA och Sveaskog de största skogsägarna i norra Sverige, vilket ger en prisdämpande effekt.

Det låga virkerspriset i Norraland är inte bra. Ett högre virkespris skulle gynna ekonomin i norr.
Frågan är hur man skall få upp det???


De som håller upp priserna på sågtimmer i södra Sverige är nog framför allt köpsågverken, både de mindre företagen och de större koncernerna Vida och Derome. Södras timmerpriser är i mångt och mycket en anpassning till den rådande prisnivån och vad som måste betalas för att få något timmer
i det marknadsläge som råder. Det som krävs för att få upp timmerpriserna är att konkurrensen bland köparna blir hård nog. Och detta kommer sedan att leda till att sågverken måste jobba intensivare med förädling, försäljning och marknadsarbete på säljsidan. Det i sin tur kommer att stärka hela den svenska skogsindustrins konkurrenskraft på ett positivt sätt.

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2024

Robur Clivus  
#841256
Elis76 skrev:Södra kan hålla uppe sågtimmerpriserna genom koncernbidrag från massaverksamheten till sågverken.

Norra Skog, Stenvalls, Jutos, plus några till i norra Sverige har inte den möjligheten. Så länge man sågar med röda siffror blir det svårt att höja priserna. Efterfrågan på sågade trävaror behöver öka.

Vidare är SCA och Sveaskog de största skogsägarna i norra Sverige, vilket ger en prisdämpande effekt.

Det låga virkerspriset i Norraland är inte bra. Ett högre virkespris skulle gynna ekonomin i norr.
Frågan är hur man skall få upp det???


Första stycket: Ja det kan Södra, men beror det på att deras sågverksrörelse underpresterar, Canfor/Vida visar vinst trots avsaknaden av massaindustri och får förmodligen köpa timret dyrare än södra.

Andra stycket: Vänd på frågan, hur är det möjligt att gå back som sågverksföretag i Norrland, med de sjukt låga virkespriser som man åtnjuter, kanske läge att se över effektiviteten i verksamheten, benchmarka mot de sågverk i söder som går med vinst trots minst dubbla råvarukostnaden. Hur hittar de lönsam avsättning för färdiga produkter som vår "norra" marknadsavdelning verkar inkompetent att realisera. Vi har även överlägsen kvalitet på slutprodukten som marknadsavdelningen verkar totalt oförmögen att sälja in?

Tredje stycket om SCA och Sveaskog, ja så är det, Sveaskog drar ner sin avverkning, SCA kör sitt rejs, förslag till föreningsstämma i norr, kör allt massavirke söderut eller till Finland tills ni hittat en acceptabel nivå på dess pris med SCA.

Rent generellt så är det dags att kasta offerkoftan och bli lite mer entreprenör i Norrland, i alla led!

Sista frågan är enklast, sluta gallra och slutavverka tills ni är nöjda med prisnivån, absolut ingen raketforskning när man sitter på den bästa råvaran, företagsekonomiskt heter det "Bra förhandlingsposition"!

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2024

Robur Clivus  
#841257 Har inte konfirmerat detta: "Norra Skog, Stenvalls, Jutos, plus några till i norra Sverige har inte den möjligheten. Så länge man sågar med röda siffror blir det svårt att höja priserna. Efterfrågan på sågade trävaror behöver öka."

Om ovanstående stämmer, att alla dessa bolag och föreningar sågar med röda siffror säger entreprenören i mig att sälj inte en enda pinne till dessa, de borde gå i konkurs så nya krafter kan ta över och i slutändan höja betalningsförmågan till skogsägarna. Sågar dessa rött med gällande marknad tyder det på sjukt dålig styrning, effektivitet och företagskultur1

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2024

Elis76  
#841265
Robur Clivus skrev:
Elis76 skrev:Södra kan hålla uppe sågtimmerpriserna genom koncernbidrag från massaverksamheten till sågverken.

Norra Skog, Stenvalls, Jutos, plus några till i norra Sverige har inte den möjligheten. Så länge man sågar med röda siffror blir det svårt att höja priserna. Efterfrågan på sågade trävaror behöver öka.

Vidare är SCA och Sveaskog de största skogsägarna i norra Sverige, vilket ger en prisdämpande effekt.

Det låga virkerspriset i Norraland är inte bra. Ett högre virkespris skulle gynna ekonomin i norr.
Frågan är hur man skall få upp det???


Första stycket: Ja det kan Södra, men beror det på att deras sågverksrörelse underpresterar, Canfor/Vida visar vinst trots avsaknaden av massaindustri och får förmodligen köpa timret dyrare än södra.

Andra stycket: Vänd på frågan, hur är det möjligt att gå back som sågverksföretag i Norrland, med de sjukt låga virkespriser som man åtnjuter, kanske läge att se över effektiviteten i verksamheten, benchmarka mot de sågverk i söder som går med vinst trots minst dubbla råvarukostnaden. Hur hittar de lönsam avsättning för färdiga produkter som vår "norra" marknadsavdelning verkar inkompetent att realisera. Vi har även överlägsen kvalitet på slutprodukten som marknadsavdelningen verkar totalt oförmögen att sälja in?

Tredje stycket om SCA och Sveaskog, ja så är det, Sveaskog drar ner sin avverkning, SCA kör sitt rejs, förslag till föreningsstämma i norr, kör allt massavirke söderut eller till Finland tills ni hittat en acceptabel nivå på dess pris med SCA.

Rent generellt så är det dags att kasta offerkoftan och bli lite mer entreprenör i Norrland, i alla led!

Sista frågan är enklast, sluta gallra och slutavverka tills ni är nöjda med prisnivån, absolut ingen raketforskning när man sitter på den bästa råvaran, företagsekonomiskt heter det "Bra förhandlingsposition"!


Jag tycker inte man skall inkompetensförklara någon innan man ransakat sig själv.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).