Trähantverk

Bra fönster?

19 inlägg 6358 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bra fönster?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620803 Jag behöver få tag i bra träfönster i 30-talsmodell. Kopplade 2-glas.

Någon som kan tipsa om ett ställe som använder bra virke för att tillverka fönster? Plus om man kan kan beställa med massa olika profiler.

Hade varit kul att ta mina egna martallar till detta, men det blir några extra steg... ;)



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Bra fönster?

Torbjörn Johnsen  
#620807 Svenarums Snickeri strax söder om Hok i Småland var både bra och prisvärda på fönster. De gjorde måttbeställda efter vilken profil som helst. Men möjligen har de lagt ner? Med det finns lite mindre snickeriföretag här o där som kan göra det mesta på beställning. Var i landet håller du hus?

Användarvisningsbild

Re: Bra fönster?

Torbjörn Johnsen  
#620809 Det här är väl inte så långt från dig?
http://fonsterantiken.se/

Avatar Fallback

Re: Bra fönster?

Jckssn  
#620811 www.allmoge.se har rätt stort utbud med prislista på hemsidan.

Avatar Fallback

Re: Bra fönster?

HN  
#620856 Jag köpte mina fönster på Främmestads snickerifabrik. Enligt egen ritning. Bra pris och kvalitet.

Avatar Fallback

Re: Bra fönster?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620858 Tack för tipsen alla, åker ev. till Vänga imorgon. de har extraöppet. 🙂

   TS
Avatar Fallback

Re: Bra fönster?

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620864 Behöver också fönster så detta ämne var intressant.
@Mangan, du får gärna uppdatera här vad du hittar framöver.
Hoppas du hittar nåt bra!

Avatar Fallback

Re: Bra fönster?

tallen100  
#620866 Kom ihåg att säga nej, om dom frågar om ni vill ha fönstren inslagna :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Bra fönster?

fendt311  
#620869 När man väljer en fönster tillverkare lokalt. Som tillverkar sina fönster. Så beställer man ett gediget hantverk. Om man köper fönster i fackhandel är det i regel samma tillverkare. Bara så ni vet. Det finns bara ett par fönster tillverkare. SP fönster, Elite fönster, Tivi fönster. Alla fönster Allmoge, Mockfjärd mm är SP fönster. Allt glas, glaskassetter kommer bara från en tillverkare Pilkington. Om ni ni nu vill betala så mycket extra för att det står allmoge, Mockfjärd mm på fönster. När det i själva verket är SP fönster. Är upp till er. Om ni nu tycker plast fönster är bäst. Så innehåller plast konstruktion plåt förstyvningar. Som ni vet leder stål kyla bra. Men dom uppger i handeln att fönstren håller ett U-värde på 1,2. Men vem är det som fastställer U-värdet på ett fönster? Fönster tillverkare själv gör det. Så till er alla. Som jag tidigare skrivit. Var och en håller på sin egen skit.
PS.
Ni som ska köpa takfönster. Läs det finstilta. En tillverkare skriver att om det kommer snö på tak fönstret. Ska det omedelbart sopas bort.

Användarvisningsbild

Re: Bra fönster?

fendt311  
#620871
tallen100 skrev:Kom ihåg att säga nej, om dom frågar om ni vill ha fönstren inslagna :mrgreen:

Den var riktigt bra. :-bd

Avatar Fallback

Re: Bra fönster?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620875 Jag vill bara ha något som är lika bra som de som har suttit sen -37. Gärna kopior, vi skall bygga ut lite.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bra fönster?

fendt311  
#620879 Finns en gedigen fönster firma i Västerbotten. Åkullsjön snickeri. Men jag kan inte uttala mig om kvalitét själv. Men har bara hört av många att dom är så otroligt nöjda med dom.

Avatar Fallback

Re: Bra fönster?

Palakangas  
#620880
fendt311 skrev:Finns en gedigen fönster firma i Västerbotten. Åkullsjön snickeri. Men jag kan inte uttala mig om kvalitét själv. Men har bara hört av många att dom är så otroligt nöjda med dom.


Kanske liiite långt från Örby.

Användarvisningsbild

Re: Bra fönster?

fendt311  
#620885
Palakangas skrev:
fendt311 skrev:Finns en gedigen fönster firma i Västerbotten. Åkullsjön snickeri. Men jag kan inte uttala mig om kvalitét själv. Men har bara hört av många att dom är så otroligt nöjda med dom.


Kanske liiite långt från Örby.

Kan så vara. Men det finns kanske någon annan på forumet som är lika smart ( satsar på kvalitét) som du. Som vill ha nya fönster.

Avatar Fallback

Re: Bra fönster?

nomis  
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar