Skogshistoria

Undra om trollskogen finns kvar för mina barn

17 inlägg 1788 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Undra om trollskogen finns kvar för mina barn

Robur Clivus  
#825490 "Undra om trollskogen finns kvar för mina barn
Är Sverige bara gran vid gran så långt ögat kan nå?"

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/bgV ... -mina-barn

https://twitter.com/snyggbonde/status/1 ... 4511831238

Det här bevisar verkligen nyckfullheten inom de spelregler vi skogsägare förhåller oss till.

Lars Lundqvist kanske är bäst lämpad att förklara lite grovhugget för oss yngre hur politiken påverkat skogsbruket de senaste hundra åren, men nyckfullheten är ändå slående!

2024: https://twitter.com/JanKEliasson/status ... 6842910189

1975 var det mer:


Om industrin börjar lägga ner massabruk och sågverk pga LULUCF och "Fit for 55", många inom LO-kollektivet som blir av med jobbet, vad tror ni Anders Lindberg på Aftonbladet kommer skriva om 5-10 år? Om kolsänkorna?


Senast redigerad av Robur Clivus lör 06 jan 2024, 07:26, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Undra om trollskogen finns kvar för mina barn

isteskog  
#825491 Skickade ett mejl till honom och frågade bland annat om han alltid skrev så oseriösa ledare....Fick ett autosvar iaf..... 😉

Användarvisningsbild

Re: Undra om trollskogen finns kvar för mina barn

Lars Lundqvist SLU  
#825493 Det finns så många dimensioner i detta, men det många inte förstår är att den klassiska trollskogen, så som den ser ut i John Bauers målningar, är en välgallrad, enskiktad skog. Det var alltså ingen orörd urskog. Och det vill knappast Aftonbladets Anders Lindberg heller ha, eftersom då skulle han inte kunna gå där.

Lönkarna leder till två exempel. Stora tavlor av John Bauer. (länkar av upphovsrättsskäl)

https://www.uppsalaauktion.se/fokus/har ... -handerna/

https://www.bukowskis.com/sv/auctions/5 ... rollskogen

Användarvisningsbild

Re: Undra om trollskogen finns kvar för mina barn

Badger  
#825505
isteskog skrev:Skickade ett mejl till honom och frågade bland annat om han alltid skrev så oseriösa ledare....Fick ett autosvar iaf..... 😉


Svaret är att detta var en av de bästa ledare han har skrivit. Bland allt tokeri fanns här en liten sak som man kan hålla med om och det är att Sveaskog kunde unna sig att spara lite svampställen i tätortsnära områden. Han glömde nästan helst sin vanliga brunsmetning och skrev bara SD en gång, men det var nog svårt att få in i ett stycke av av barndomsminnen och kulturarv som inte riktigt matchar hans vanliga vurm för det mångkulturella experimentet.

Avatar Fallback

Re: Undra om trollskogen finns kvar för mina barn

isteskog  
#825511 Mejlet till Anders Lindberg Aftonbladet finns i min grupp: En Skogsbondes Vardag på Fb om någon är intresserad!

Användarvisningsbild

Re: Undra om trollskogen finns kvar för mina barn

Lars Lundqvist SLU  
#825516
Badger skrev:Sveaskog kunde unna sig att spara lite svampställen i tätortsnära områden.

Hur långt från bebyggelse räknar du skogen som tätortsnära?

Användarvisningsbild

Re: Undra om trollskogen finns kvar för mina barn

Knagge  
#825520 Ladda ner appen min karta på lantmäteriet.
Titta sedan på flygfoto från 1960 det enda som är sig likt är sjöarna annars är landskapet idag mycket mer skog och stora träd än vad det var 1960.

Användarvisningsbild

Re: Undra om trollskogen finns kvar för mina barn

Badger  
#825632
Knagge skrev:Ladda ner appen min karta på lantmäteriet.
Titta sedan på flygfoto från 1960 det enda som är sig likt är sjöarna annars är landskapet idag mycket mer skog och stora träd än vad det var 1960.


Fast allmänheten bryr sig inte om den totala virkesvolymen. De bryr sig om sina mossiga stigar, gamla knotiga tallar, glesa skogar med mycket bärris och sån't som ligger runt husknuten nära deras bostad. Det är skog för allmänheten inte raka tätslutna produktionsskogar. Fast Lindberg bryr sig inte om varken det ena eller andra, han letar bara efter vinklar som passar hans vänstervinkel i politiken.

Användarvisningsbild

Re: Undra om trollskogen finns kvar för mina barn

Fredrik Reuter  
#825673
Knagge skrev:Ladda ner appen min karta på lantmäteriet.
Titta sedan på flygfoto från 1960 det enda som är sig likt är sjöarna annars är landskapet idag mycket mer skog och stora träd än vad det var 1960.


Hur ser man stora träd på Min karta?

Användarvisningsbild

Re: Undra om trollskogen finns kvar för mina barn

Knagge  
#825679 Du jämför 1960 års flygbilder med dagens flygbilder landskapet har förändrats så mycket så iallafall jag måste använda sjöar för att hitta vad jag är nånstans.
Hus,vägar,åkrar,betesmark,våtmarker och skogar har ändrats så mycket att man tror man är vilse. Skulle det finnas flygbilder från år 1900 så skulle man bli än mer förvånad över hur landskapet förändrats över tid.

Användarvisningsbild

Re: Undra om trollskogen finns kvar för mina barn

Lars Lundqvist SLU  
#825680 I tur och ordning 1960, 1975, 2020

1704620089_img_0046.jpeg


1704620089_img_0047.jpeg


1704620090_img_0048.jpeg

Avatar Fallback

Re: Undra om trollskogen finns kvar för mina barn

Hema  
#825681 Om han vill bevara en trollskog, så kan han köpa en egen bit mark!

Användarvisningsbild

Re: Undra om trollskogen finns kvar för mina barn

Lars Lundqvist SLU  
#825684
Fredrik Reuter skrev:Hur ser man stora träd på Min karta?

Höjden syns inte, utom ibland när skuggor är tydligt synliga, men kronvidd syns ofta och den är tydligt korrelerad med höjd. Höga träd har vidare kronor än korta träd.

Avatar Fallback

Re: Undra om trollskogen finns kvar för mina barn

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#825719 Det är en gåta hur en så snedvridande förmedlare av tyckande blandat med valda fakta såsom Aftonbladet kan tillmätas annan betydelse än stt vara i framkant som stor ledsamhetsskapare för källkritiska.
Sägs det inte att man ska ha faktakrav och vara källkritisk nuförtiden. Lägg ner Aftonbladet.

Användarvisningsbild

Re: Undra om trollskogen finns kvar för mina barn

Fredrik Reuter  
#825731
Lars Lundqvist SLU skrev:
Fredrik Reuter skrev:Hur ser man stora träd på Min karta?

Höjden syns inte, utom ibland när skuggor är tydligt synliga, men kronvidd syns ofta och den är tydligt korrelerad med höjd. Höga träd har vidare kronor än korta träd.


Ok, frågade för om jag missat någon funktion.

I teorin borde det kunna gå att köra AI på de olika lagren. Kör man samma modell bildmodell på alla så skulle man kunna få ut skillnader.

Kör en "trea" till. Gissa platsen!

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).