Grävmaskiner

Övertryck i hydraultank.

18 inlägg 2864 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Övertryck i hydraultank.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#816216 Har förstått att det ska vara det för att grejorna överhuvudtaget ska fungera. Har aldrig fattat det förut. @akkaman eller nån annan som har koll kanske vill utveckla det?



   TS
Avatar Fallback

Re: Övertryck i hydraultank.

Amatörhuggare 62  
#816219 Är du säker, att det ska vara tryck i alla ?
På Hyprotanken, är det luftning i tanklocket. Så där går trycket ut. Men på Hitachin,sitter en ventil, i locket. Och den ska tryckas in, så tanken blir trycklös. Innan man lossar något. Hade ej koll på detta, första gången. Så det blev en ny overall .

Avatar Fallback

Re: Övertryck i hydraultank.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#816251 Hände mig också. Pluggen försvann ut i periferin. Provade att köra med provisorisk, läckande plugg. Då blev jag varse fenomenet. Inget fungerade utom schaktbladet. Du tror inte att din Hypro har en ventil i avluftningen som reglerar trycket?

   TS
Avatar Fallback

Re: Övertryck i hydraultank.

Tralsmo  
#816258 På min gammla Valmet 892 skördare så var de trycksatt från tryckluften me 0.5 bar ca.

Men där satt ju alla pumpar rätt mycke över hydraultank.

Avatar Fallback

Re: Övertryck i hydraultank.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#816261 Har läst på Maskinisten om andra fantastifulla lösningar. Som att ta tryck från turbon.

   TS
Avatar Fallback

Re: Övertryck i hydraultank.

Amatörhuggare 62  
#816265 Har aldrig skruvat sönder, Hyprotanklocken.
Men dom är ju ,rätt höga så det kan ju rymma en ventil inuti.

Användarvisningsbild

Re: Övertryck i hydraultank.

Andpers  
#816275 Jag stötte på trycksatt hydraultank i en gammal spårriktare, som fanns i en museijärnvägsförening där jag var aktiv. Pumpen satt ovanför tank. Det var viktigt att vänta med inkoppling av pumpen tills manometern för hydraultankens lufttryck visade minst 0.3 bar. Annars kunde pumpen bli förstörd.

Edit: Inlägget korrigerat. Jag hade fattat fel vad orsaken till trycksättningen av hydraultanken var... 😤
Senast redigerad av Andpers mån 30 okt 2023, 09:46, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Övertryck i hydraultank.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#816276 På grävare sitter pumperiet normalt rakt under hydraultanken. Men både Amatörhuggares Hitachi och min Volvo har tydligen tryck i tanken.

   TS
Avatar Fallback

Re: Övertryck i hydraultank.

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#816316 Kan också minska risk för kavitation i pumpen är min killgissning utifrån noll egentlig kunskap. Kan också hålla ner ev skumbildning.
Som att öppna en öl….

Avatar Fallback

Re: Övertryck i hydraultank.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#816338
Amatörhuggare 62 skrev:Har aldrig skruvat sönder, Hyprotanklocken.
Men dom är ju ,rätt höga så det kan ju rymma en ventil inuti.

Hypro har tanken över pumpen, iaf när de sitter i nosen på traktorn.
Kolvpumpar o vingpumpar är mer känsliga för inte få olja direkt än kugghjulspumpar så där finns väl en orsak till trycksatt tank

Avatar Fallback

Re: Övertryck i hydraultank.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#816455 Trycksatt tank verkar vara lika mycket standard på proffsmaskiner som det är ovanligt på utrustning för självverksamma.
Tycker mig se alla vettiga skäl för trycksatt tank nämnda ovan och det är en rad fördelar med det. Nackdelen är möjligen servicevänligheten men annars är det bara fördelar.

Avatar Fallback

Re: Övertryck i hydraultank.

aho  
#816483 Kavitation på insugssidan på pumpen brukar vara det första som begränsar kapaciteten på en hydraulpump.
Det löser man antingen med att trycksätta tanken eller med en lågtrycks matarpump som får mata huvudpumparna.

Brukar höras tydligt på en hydraulpump när den kaviterar på insugssidan.
Ju kallare oljan är, ju trögare flyter den och desto större blir risken för kavitation.

Avatar Fallback

Re: Övertryck i hydraultank.

AKKAMAAN  
#816568 Tack för "inbjudan" till tråden 🤣
Övertryck i tanken har funnits på ÖSA 250 sedan början av 1980-talet. Jag har inte följt huruvida det är andra maskiner som har använt övertryck i hydraultanken. Det har i alla fall inte varit speciellt vanligt tidigare.
Den viktigaste anledningen är naturligtvis att säkerställa god fyllnadsgrad till hydraulpump(arna) speciellt i kall väderlek då oljan är lite tjockare. Får högt undertryck på sugsidan kan orsak skadlig pumpkavitation.

Om vi bortser från övertryck så är det atmosfärstrycket (barometertrycket) som förser pumpen med olja om det tillåts komma in i tanken genom nån typ av ventilation. Eftersom vi använder många differential cylindrar (de med enkelsidig kolvstång) så kommer kolvstångsvolymerna att gå in och ut i hydraulsystemet. När kolvstänger dras in i cylindrarna så kommer nivån i tanken att höjas och vice versa när kolvstängerna går utåt. Dess nivåändringer medför att det ställs krav på ventilation så att inte undertryck kan uppstå i tanken. På ÖSA 250 använde man dessa divåändringar till att bygga upp övertrycket i hydraultanken. När nivån sjunker så släpps luft in via en backventil och när nivån höjs igen så släpps inte luften ut utan den komprimeras något och detta bygger då upp övertrycket. En tryckbegränsningsventil ser till att inte övertrycket blir för högt. På ÖSA 250 är det begränst till 0.35 bar vilket låter lite men det är ju faktiskt en höjning av atmosfärstrycket med ca 35%.Hur högt övertryck kan man utsätta tanken för?
Det beror på hur strukturellt stark tanken är.
Om vi leker med lite siffror. En kubisk tank som rymmer 100 Liter har 6 sidor om vardera 2150 cm2 och totalt 12900 cm2. Det totala krafter som verkar inuti tanken på en av dessa 6 sidor blir med 0.35 bars övertryck motsvarande ca 750 kg eller 7500 N. Så om vi av ren okunnighet skulle mata tanken med 3.5 bar övertryck så skulle den säkert sprängas eller åtminstone se ut som en ballong.

En annan fördel med övertryck i tanken är att den kan hållas helt tät och fri från föroreningar (om det finns filter som renar den inkommande luften). En sak som dock inte går att flitrera bort är den fuktighet som finns i luften. Den kan kondenseras ut i tanken och eventuellt skapa problem
Ett annat sätt att öka trycket på matningen till pump(arna) är ju att öka "fallhöjden". För 0.35 bar övertryck skulle det behövas 3.5 meter fallhöjd.
En annan sak med trycksatt tank på ÖSA 250 är att man fyller olja genom returfiltret. Maskinen har en fatpump installerad och man anskuter ett lång sugrör till ett fat eller dunk och sedan trycker man in oljan till tanken. För att underlätta för fatpumpen så öppnar man en liten avluftingskran uppe på tanken. Observera att det inte ska finnas några sugsilar eller sugfilter i en sån här tank. För övrigt så är det bättre med påfyllningssil/filter än sugsil/filter
#91 är fatpump
1698691664_oevertryck_hydraultank.jpg

Inringat är ventilsystemet som skapar övertryck
1698691665_hydraultank.jpg

Avatar Fallback

Re: Övertryck i hydraultank.

AKKAMAAN  
#816569
aho skrev: eller med en lågtrycks matarpump som får mata huvudpumparna.
Då måste matarpumpen ha högre flödeskapacitet än huvudpumpen. Det gäller dock inte i slutna kretsar so t ex en sluten hydrostat. Där står matarpumpen för ett matartryck plus ett litet cirkulationsflöde för att skicka olja från den slutna kretsen till filterering och kylning

Brukar höras tydligt på en hydraulpump när den kaviterar på insugssidan.

Ska man vara riktigt korrekt så uppstår kavitationen på trycksidan.
På sugsidan uppstår vacuum "blåsor" som sedan imploderar när de trycksätts på trycksidan. Implosionen är motsatsen till en explotion men har samma skadegörande effekt, urgröpningar, om det sker intill en metallyta. Detta sker alltid på trycksidan. Även hydralcylindrar och hydraulmotorer kan kavitera. Därför använder man anti-kavitationsventiler, vilket bara är ett snobbigare namn på en återfyllnadsventil.
Kavitation betyder "urgröpning", kavitet kallar man ett karies hål i tänderna

Avatar Fallback

Re: Övertryck i hydraultank.

aho  
#816626 Enligt gängse definitioner så uppstår kavitationen på sugsidan där trycket är lägst. Vi är helt överens om att skadorna den orsakar, de hamnar på trycksidan där bubblorna trycks ihop igen.
När det kaviterar på insugssidan så börjar pumpen "suga luft" vilket innebär att oljeflödet inte längre ökar och det kan till och med gå ner.
Exemplen nedan är för centrifugalpumpar, principen är samma även för kolvpumpar, kugghjulspumpar och vingpumpar.

https://www.pumpportalen.se/pumphandbok ... -i-pumpar/
https://www.atlascopco.com/sv-se/constr ... fugal-pump

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).