Vedmaskiner, flishuggar

Bilder från er vedtillverkning

3031 inlägg 826835 visningar 183 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Fredrik Reuter  
#836625 Långa tuffa dagar på vedbacken men nu är vi klara. Vi återkommer med en spännande genomgång i en egen tråd.

Trejon
Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

jannee  
#836632 Ska ni fylla säckar med veden eller fylla vagnsflaket.?
Skrymmer nog 10 % mer om ni bara "fyller" i säck - eller?

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

adahlm  
#836636 Beräkna gärna även fpb-baserat så har vi Finnar nånting att se på. Här är det starkt utspritt nån skogsforskningscentrals forskning att det blir 2.5lös-m3 från en m3-fpb

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#836637 Glöm inte bort vågen!

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

adahlm  
#836640 Då borde varje ingående stock varit vägd före kap o klyv

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#836643
adahlm skrev:Då borde varje ingående stock varit vägd före kap o klyv

Ja absolut. Sen är det ju lärande i sig att se att veden väger 400-425 kg kubiken stjälpt när den är rå. Får man då 3 kubik på en fub så blir vikten över 1200 kg fub. Det är naturligtvis orimligt att den väger det vilket jag påtalat många gånger tidigare i deras resultat dom publicerat. Därför är en våg mycket bra att ha.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Torbjörn Johnsen  
#836647
adahlm skrev:Beräkna gärna även fpb-baserat så har vi Finnar nånting att se på. Här är det starkt utspritt nån skogsforskningscentrals forskning att det blir 2.5lös-m3 från en m3-fpb


Vi kommer även att redovisa m3fpb-måtten. Det är ju egentligen det vi har mätt men sedan räknat om till m3fub m h a omräkninhgstal från Skogskunskap. Eventuellt ska vi även testa att räkna om från m3fpb till m3fub med hjälp av funktioner som används i skördare och se om det skiljer något.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#836658
adahlm skrev:Beräkna gärna även fpb-baserat så har vi Finnar nånting att se på. Här är det starkt utspritt nån skogsforskningscentrals forskning att det blir 2.5lös-m3 från en m3-fpb

Norskved.no har 2.0 i omräkningstal för 30 cm ved och då är det på bark. Det är ju efter deras standard med alla olika storlekar mm som dom flesta större vedproducenterna i både Norge och Sverige måste följa. Men den fick inte ens vara med i deras siffror sist. Passade väl inte in på något sätt. Den absolut viktigaste av alla för alla som säljer ved.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

adahlm  
#836661 Precis,
Även mina test-51.9fpb blir ju 70x1,5m3-lös när jag säljer dem torra = 105m3-lös. Vilket ger 2.0 i omräkningsfaktor

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#836668
adahlm skrev:Precis,
Även mina test-51.9fpb blir ju 70x1,5m3-lös när jag säljer dem torra = 105m3-lös. Vilket ger 2.0 i omräkningsfaktor

Ja du har exakt dom siffrorna som man kan förvänta sig om alla mätningar stämmer. Det får man ju över tiden men såklart kan det variera lite på grund av någon liten diff på någon mätning. Men i längden tar dom ut sig. Det är bara sån faktan ser ut punkt slut.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

adahlm  
#836680 Och när vi nu håller på med ved-teori så tar jag fram ännu en tabell,
Har ju några gånger varit på tapeten om olika maskiners kapacitet, kap/klyvtiderna är från egna maskinen,
Som man kan se här är det inte bara maskinen som använts som påverkar kapaciteten, ingående material har största påverkan på kapaciteten.
I tabellen är det även räknat med att det alltid finns nånting under sågen - så som det även borde vara i verkligheten - alltså skall stockbord vara planerat så att det finns möjlighet att hela tiden ha följande stock på kommande.

1710397980_klyvtider.jpg

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

svampbob  
#836840
adahlm skrev:Och när vi nu håller på med ved-teori så tar jag fram ännu en tabell,
Har ju några gånger varit på tapeten om olika maskiners kapacitet, kap/klyvtiderna är från egna maskinen,
Som man kan se här är det inte bara maskinen som använts som påverkar kapaciteten, ingående material har största påverkan på kapaciteten.
I tabellen är det även räknat med att det alltid finns nånting under sågen - så som det även borde vara i verkligheten - alltså skall stockbord vara planerat så att det finns möjlighet att hela tiden ha följande stock på kommande.

1710397980_klyvtider.jpg


Snygg tabell och den visar tydligt på hur mycket man lurar sig själv när man hugger och kör hem för klen ved.

Jag håller nu på med en första gallring och björken som kommer ut där mest en bits stammar. När jag blir less på den gallringen så kör jag över skördaren på andra sidan vägen och låggallar och där blir det fyra bitar av varje björk och skördardatorn snurrar fort.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

HannuRöj  
#837061 😀 Klent kapar man faktiskt även snabbare - med motorsåg direkt i gripen.
Blir bra ved för ägen bruk, berående dock hurdana eldstad har man.
Själv kan jag elda med alla längder mellan 33 cm och 110cm, så det går bra att kapa i ögonmått.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

HannuRöj  
#837062 😀 Tabellen är absolut bra verktyg för säljbart ved så vet man hur ska virket sorteras redan vid gallring.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

adahlm  
#837066 Även bör nämnas att värdena i tabellen gäller för egna maskinen.
Finns ju grejer som är grymt snabba på klenvirke men där oftast kapaciteten minskar kraftigt när man går över 20cm i diameter

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).