Vedmaskiner, flishuggar

Bilder från er vedtillverkning

3031 inlägg 826822 visningar 183 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

jannee  
#836366 Vilken längd och hur fint klyver ni veden, undrar lite hur stor betydelse det har ?
Personligen har jag fått den uppfattning att stjälpt mått verkligen bygger på, framförallt när man sågar bitarna i 45 cm längd.
1 fub ungefär = 2,8 m3s.

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Fredrik Reuter  
#836369
adahlm skrev:Gjorde ett liknande test som blev färdigt förra veckoslutet, 3st bilar utan släp med skördarmått på 51,9 m3-fpb,
Det blev 70 säckar med drygt 1,5 lös-m3 i varje.

Hur hade ni tänkt mäta löskubikerna?

1710160157_2024-03-10_16-55-09.jpg


1710160111_2024-03-09_16-20-01.jpg


Spännande!

Vad var det för timmerbil som tar 17,3 fpb per lass?
Vi fick levererat ~25 m3 travat vilket gör att fubb (eller fast på bark) blir minst hälften.

Jannee, frågar du mig så är 30 cm vi kör rakt av.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

jannee  
#836370 Kör ni 30 cm rakt av och inte klyver för fint gissar jag på ca 2,3- 2,4 m3s/fub.
Blir verkligen intressant att få se ert resultat, bör bli rätt så exakt rätt.
Klyver man ned till spisved = sådan ved man förr eldade i köksspisen skrymmer den än mer.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#836375
jannee skrev:Kör ni 30 cm rakt av och inte klyver för fint gissar jag på ca 2,3- 2,4 m3s/fub.
Blir verkligen intressant att få se ert resultat, bör bli rätt så exakt rätt.
Klyver man ned till spisved = sådan ved man förr eldade i köksspisen skrymmer den än mer.

Ja med råved så torkar det ner till 2;2 m3 s per fub. Nu är det ju ett litet underlag så det kan ju bli både upp och ner med det lilla testet. Men dom måste ju börja med att mäta ii en container eller liknande och sen ner med veden i säcken så dom vet vad dom stoppar ner i säcken.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

LiteNyfiken  
#836384
adahlm skrev:Gjorde ett liknande test som blev färdigt förra veckoslutet, 3st bilar utan släp med skördarmått på 51,9 m3-fpb,
Det blev 70 säckar med drygt 1,5 lös-m3 i varje.

Hur hade ni tänkt mäta löskubikerna?

1710160157_2024-03-10_16-55-09.jpg


1710160111_2024-03-09_16-20-01.jpg


Var ni en eller två som jobbade med det?

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

adahlm  
#836390
Var ni en eller två som jobbade med det?


Största delen ensam,

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

adahlm  
#836394
Vad var det för timmerbil som tar 17,3 fpb per lass?


Scania r580, 2knippen med 3m:s längder. Ingen aning hur mycket man får ha på en sån

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

adahlm  
#836395 FUB är ju inget konkret i det här sammanhanget. Om ni mäter upp en medeldiameter ovanpå barken i mitten av varje stock - är det tillräcklig noggrannhet för att få ett mått på ingående material?

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Torbjörn Johnsen  
#836404 Bör ju vara bland det mest noggranna sätten man kan mäta på. I de flesta andra fall när (björk)massaved mäts så mäter man travens volym inkl bark och räknar sedan om med omräkningstal till fast mått ub.
Här mäter vi det faktiska vedinnehållet utan luft och behöver ”bara” räkna om från fpb till fub.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

alias  
#836418
Torbjörn Johnsen skrev:Bör ju vara bland det mest noggranna sätten man kan mäta på. I de flesta andra fall när (björk)massaved mäts så mäter man travens volym inkl bark och räknar sedan om med omräkningstal till fast mått ub.
Här mäter vi det faktiska vedinnehållet utan luft och behöver ”bara” räkna om från fpb till fub.


Jag tänker mig det rent principiellt borde bli bäst noggrannhet genom att fylla 1 m3 IBC-tankar med stjälpt ved och sedan lägga ett finmaskigt galler ovanpå för att förhindra att veden flyter upp och därefter så fyller man på med vatten i tanken tills det rinner över (borde funka att räkna hur många 10-liters spannar som går i).

Med reservation för att kontrollvolymen kanske borde vara större än en 1 m3, för att minska risken för mätfel (tänker mig att förhållandet luft-ved blir olika där ved ligger emot ved resp ved mot vägg/golv, framförallt med ökande vedlängd).

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#836421 Eller så tar man helt enkelt fram vågen. Det är klart smidigast och man får exakt resultat.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

jannee  
#836424 Hur mycket man får på en Scania timmerbil beror alldeles på hur långt man ska köra och vid vilken tid.
20 fub går säkert, dock har farbror blå säkert en annorlunda uppfattning.
Annars är nog 13 fub mer realistiskt

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

adahlm  
#836426
Hur mycket man får på en Scania timmerbil beror alldeles på hur långt man ska köra och vid vilken tid.

Detta var i Finland, Har för mig att han kör enligt lagens bestämmelser, Annors skulle han ha kört alltihop på en gång med bil o släp, men det var några enstaka kubik över viktgränsen.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

adahlm  
#836427
fylla 1 m3 IBC-tankar


Sen om du tömmer 10st 1m3 IBC i ett 10m3 flak så behövs det ca. en extra IBC för att fylla 10m3 flaket.

Så ett vattentätt större ca. 5-10m3 flak kunde nog fungera för den här metoden, blir bara hitta på ett bra sätt att mäta vattnet med.

Sen krymper ju veden ännu då den torkar, ca 10%..

Blir nog en massa olika omräkningsfaktorer innan det här är färdigt.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

svampbob  
#836429
alias skrev:
Torbjörn Johnsen skrev:Bör ju vara bland det mest noggranna sätten man kan mäta på. I de flesta andra fall när (björk)massaved mäts så mäter man travens volym inkl bark och räknar sedan om med omräkningstal till fast mått ub.
Här mäter vi det faktiska vedinnehållet utan luft och behöver ”bara” räkna om från fpb till fub.


Jag tänker mig det rent principiellt borde bli bäst noggrannhet genom att fylla 1 m3 IBC-tankar med stjälpt ved och sedan lägga ett finmaskigt galler ovanpå för att förhindra att veden flyter upp och därefter så fyller man på med vatten i tanken tills det rinner över (borde funka att räkna hur många 10-liters spannar som går i).

Med reservation för att kontrollvolymen kanske borde vara större än en 1 m3, för att minska risken för mätfel (tänker mig att förhållandet luft-ved blir olika där ved ligger emot ved resp ved mot vägg/golv, framförallt med ökande vedlängd).

Bara mina fem ören...

MVH
Alias


Nu gick du över ån efter vatten 🤣
Har du klavat varje stock så att du vet dess fasta volym så är det bara att räkna ihop totalen för stockarna som behövdes för att fylla IBCn och indirekt volymen luft.

Andelen luft är en funktion av hur fint kluven veden är och förhållandet mellan volym och ytan för väggar och botten.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).