Vedmaskiner, flishuggar

Varför finns det inte kraftiga klyvar med lyftvagga?

13 inlägg 3128 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Varför finns det inte kraftiga klyvar med lyftvagga?

MrStraightpull  
#804384 Har en del grov asp och dessa går inte igenom vedmaskinen . Så manuell kapning till 50 cm och sedan upp på klyven. Tungt och farligt för ryggen. Varför finns inte tex liknande denna att köpa i Sverige? Med lyft, högt klyvjärn och ett rejält bord!




   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Varför finns det inte kraftiga klyvar med lyftvagga?

MrStraightpull  
#804386 Se från 7 minuter. Sådana bitar är mitt problem

   TS
Avatar Fallback

Re: Varför finns det inte kraftiga klyvar med lyftvagga?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#804387 En kompis monterade en vajerkran från en atvvagn på sin klyv för stora bitar

Användarvisningsbild

Re: Varför finns det inte kraftiga klyvar med lyftvagga?

MrStraightpull  
#804397 Min nödlösning är 2 ATV-ramper till släpkärran. Dessa läggs tillsammans på klyven och sedan rullas bitarna upp (2 personer). Vinch är långsam jämfört med hydraullyft.

   TS
Avatar Fallback

Re: Varför finns det inte kraftiga klyvar med lyftvagga?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#804410 Fördelen är att de gör inget om den grova biten ligger 5 m bort, du slipper rulla den till lyften

Användarvisningsbild

Re: Varför finns det inte kraftiga klyvar med lyftvagga?

Bert1  
#804432 Har med tänkt att det är konstigt man inte har sett sån arm på svenska klyvar
Själv brukar jag rulla in dom i skopan som jag sen ställer på en hög med pallar i lagom höjd så rullar man över dom på klyven sen

Användarvisningsbild

Re: Varför finns det inte kraftiga klyvar med lyftvagga?

Göt  
#804452 Fast det är kanske enklare att sälja dom grova bitarna till flisved, och göra ved av det grannare

Användarvisningsbild

Re: Varför finns det inte kraftiga klyvar med lyftvagga?

MrStraightpull  
#804477 Behöver dessa grova träd som ved också, just grova aspar vindfälls gärna. Producerar bara pannved för eget bruk så hur den ser ut kvittar.. Misstänker att det är amerikanarnas grova lövträd som lett till dessa lösningar. Har hittat en fransk maskin och en Hakkepilke med stocklift - dock väldigt stora klyvar för meterved och diameter upp till 110 cm :D. Jag vill ersätta min Faxesklyv med något smartare


Göt skrev:Fast det är kanske enklare att sälja dom grova bitarna till flisved, och göra ved av det grannare

   TS
Användarvisningsbild

Re: Varför finns det inte kraftiga klyvar med lyftvagga?

Bert1  
#804483 Sett på filmer från Europa med som har haft den lyftarmen
Men den på filmen var ju mer anpassad för grovt när man ser storleken på tryckplattan och klyvkniven

Användarvisningsbild

Re: Varför finns det inte kraftiga klyvar med lyftvagga?

paavo25  
#804493 https://www.pentinpaja.fi/sv/naarva-tuote/naarva-h60/

https://www.facebook.com/naarva/videos/ ... 182098675/

Denne har ja sett på mässor, dom har sålts åt hyr företag och tomt röjare.

Avatar Fallback

Re: Varför finns det inte kraftiga klyvar med lyftvagga?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#804832 Är ju bara att dela till hanterbart med motorsåg. Finns ju vertikal vedklyv.

Användarvisningsbild

Re: Varför finns det inte kraftiga klyvar med lyftvagga?

halvproffs  
#804863 Brukar själv ta ett par grova aspar till ved. Medans kylan finns sågar jag upp dem i lagom längd och sen med klyvyxan delas dem. Lättare trädslag att klyva finns inte och så får jag lite träning 😀 👍

Användarvisningsbild

Re: Varför finns det inte kraftiga klyvar med lyftvagga?

MrStraightpull  
#805636 Fick bli en stor timmersax och sedan vinschtrissan på kranen över klyven.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).