ATV och UTV i skogen

Säljråd Avesta MS48

9 inlägg 1069 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Säljråd Avesta MS48

Hillström  
#836950 (Redigerar eftersom jag lärt mig mer om vad den är utrustad med.)

Som rubriken säger, söker jag råd kring att sälja en huggarvagn Avesta MS48 som gått i arv och just nu bara står.

Vagnen är byggd 2012.
Utrustad med hydrauliska stödben, Honda 13hk motor med elstart, hydrauliskt ställbar boogie, drivning både via spakar och knappar som monteras på styret, radiostyrd winsch, hydraulisk ramstyrning, enligt bilder 4 kommentarer ner.
Den här var mycket behagligare att köra än den förra vagnen pappa hade. Den var utan automatiskt drivning, färre antal funktioner och ingen elstart.

Det jag ber om hjälp med är att ta reda på ungefär inom vilket prisspann den kan ligga?
Och är det något speciellt man bör se över förutom det som står i manualen?

Tacksam för alla råd.


Senast redigerad av Hillström fre 22 mar 2024, 06:34, redigerad totalt 1 gång.

   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Säljråd Avesta MS48

anersimyra  
#837105
Hillström skrev:Som rubriken säger, söker jag råd kring att sälja en huggarvagn Avesta MS48 som gått i arv och just nu bara står.
Komplett med stödben, Honda 6HK.
Vad är ett rimligt pris för en 5 år gammal vagn?
Bör man registrera sig för f-skatt och sälja den via klaravik?

Tacksam för alla råd.

Det är möjligen inte frågan om en MS 4,2 med tanke på att ekipaget är utrustad med det lilla hydraulaggregatet?

Användarvisningsbild

Re: Säljråd Avesta MS48

Hillström  
#837123 Kan inte gå i god för storleken på aggregatet, där har du troligtvis en poäng. Jag får ta en noggrannare titt idag.
Men det är en 48, åtminstone vad kranen säger.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Säljråd Avesta MS48

anersimyra  
#837131
Hillström skrev:Kan inte gå i god för storleken på aggregatet, där har du troligtvis en poäng. Jag får ta en noggrannare titt idag.
Men det är en 48, åtminstone vad kranen säger.

Ok, då är frågan vilken övrig utrustning som finns utöver det lilla aggregatet som är direkt olämpligt som drivkälla till MS48. Har ekipaget flyttbar boggie, ramstyrning, radiomanövrerad vinsch, drivautomatik med terrängbroms, är drivautomatiken en integrerad del av vagnen, eller är vagnen av en årsmodell där automatiken monterades på dragfordonet?

Användarvisningsbild

Re: Säljråd Avesta MS48

TTG  
#837146 Ta bilder av vognen og legg det ut her, så finner vi fort ut hva verdien er på ei slik vogn. Kanskje finnes det papirer og annen info?

Användarvisningsbild

Re: Säljråd Avesta MS48

Hillström  
#837591 Har inte hittat papper på vagnen ännu, men har lite uppdateringar och bilder.
Den är byggd 2012, hydraulisk flyttbar boogie, Honda GX390 (11 eller 13hk) med elstart, knappar till styret för att kontrollera drivningen på vagnen, radiostyrd winsch. Har testat alla funktioner på kran, ramstyrning, boogie, stödben och drivning utan problem.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Säljråd Avesta MS48

Hillström  
#838002 Någon som törs gissa? 😁

   TS
Användarvisningsbild

Re: Säljråd Avesta MS48

anersimyra  
#838004
Hillström skrev:Någon som törs gissa? 😁

Jag köpte något år tidigare en 4,2 H som är ett billigare ekipage och jag vill minnas att den kostade runt 140.000 exklusive moms. Andrahandsvärdet på både Avestas och Kranmans produkter är avsevärt högre än på de baltiska och kinesiska vagnar som i stort sett är direkta kopior av de först nämnda. På dagens vagnar från Avesta så tror jag att flera komponenter som du har monterade på hjulingen numera är integrerade i själva vagnen, det blir alltså lite ”meckigt” att få bort alla komponenter från hjulingen som behövs till vagnen. Å andra sidan är möjligen dessa komponenter såpass billiga att det är bättre lönt att köpa nytt. Men kolla upp nypriset för ett motsvarande ekipage och försök att åtminstone få ut halva nypriset..🤑🤑🤑👍

Användarvisningsbild

Re: Säljråd Avesta MS48

Hillström  
#838260 Tack för all hjälp.
Har fått leta efter lite bättre själv också, nu när jag vet mer.

Såg att någon lyckades få 88.000 + moms på klaravik, 3 år sedan, för lillebror 3.8 med lilla motorn och utan ramstyrning och automatisk drivning, så där i kring känns ändå rimligt och verkar ligga vid ungefär halva nypriset.
Har idag inget bolag, men kommer behöva starta snart vare sig jag vill eller inte.
Så frågan är om man ska chansa och lägga ut via Klaravik eller Blinto ändå.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).