ATV och UTV i skogen

polaris 570 med kranman skogs kärra

21 inlägg 4042 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

polaris 570 med kranman skogs kärra

mikael alf  
#795168 hej jag har monterat på hårdare fjädrar bak men den sjunker i hopp en då har ni några bra tips på få den typ på topp



   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: polaris 570 med kranman skogs kärra

anersimyra  
#795188
mikael alf skrev:hej jag har monterat på hårdare fjädrar bak men den sjunker i hopp en då har ni några bra tips på få den typ på topp

Ja, du måste ”steloperera” hjulingen med den tillsats som säljs av både kranman och Avestavagnen. På min polaris 800 så tog det under fem minuter att montera dit ”stelbenen” som dessutom gör hjulingen stabilare att köra..🙂👍

Avatar Fallback

Re: polaris 570 med kranman skogs kärra

Ent  
#795218
mikael alf skrev:hej jag har monterat på hårdare fjädrar bak men den sjunker i hopp en då har ni några bra tips på få den typ på topp

Och det räcker inte med Biltemas fjäderkuddar? De hindrar fjädern att sjunka ihop samtidigt som man ändå har lite fjädring kvar. Jag har 6 st per sida men det får ju plats många fler. Borrat hål genom kuddarna och fäst dem I fjädrarna med buntband. Skonsammare mot chassit också, tror jag åtminstone.

Användarvisningsbild

Re: polaris 570 med kranman skogs kärra

anersimyra  
#795221 Jag funderade själv på kuddar eftersom de kraftigaste HD fjädrar som fanns att köpa inte på långt när var tillräckligt kraftiga. Nackdelen med kuddar blir dessutom att dessa inte kan demonteras på ett lätt sätt när man häktar av vagnen. Att tänka på är att det även är viktigt att stärka upp fjädringen fram på hjulingen då det i vissa terrängförhållanden trycker samman fjädringen i botten. Det sker gärna vid medlut när vagnen trycker på och framhjulen går ner i en grop. Det kan dessvärre innebära att styrstagen kröker sig likt ett par lakritssnören så finns inte redan HD stag monterade så är sådana att rekommendera. En annan stor fördel med ”steloperation” är att de bakre A armarna inte rör sig, på polaris ville skruvarna till A armarnas infästning gärna krypa ut och är man inte uppmärksam så åker man på att reparera själva ramen då där lätt blir skador på fästskruvens gängor..😮

Avatar Fallback

Re: polaris 570 med kranman skogs kärra

Ent  
#795237 OK, det kanske inte alltid är lyckat med kuddar på alla modeller, minns inte hur det ser ut på Polaris. Men i och med att man ändå har en viss fjädring kvar så behöver man inte plocka bort kuddarna när man kör utan vagn. Såvida man inte sysslar med hopp & lek förstås😄

Vad är HD-stag förresten?

Avatar Fallback

Re: polaris 570 med kranman skogs kärra

Mikko  
#795242 Hur går fyrhjulingen i terängen med tom vagn och stelbent? och är det däcken ni har koll på så ni inte lastar för tungt?

Användarvisningsbild

Re: polaris 570 med kranman skogs kärra

anersimyra  
#795243
Mikko skrev:Hur går fyrhjulingen i terängen med tom vagn och stelbent? och är det däcken ni har koll på så ni inte lastar för tungt?

Det går alldeles utmärkt att köra stelbent i terräng utan vagn såvida man inte tänkt sig en crosstur..😃

Användarvisningsbild

Re: polaris 570 med kranman skogs kärra

anersimyra  
#795244
Ent skrev:OK, det kanske inte alltid är lyckat med kuddar på alla modeller, minns inte hur det ser ut på Polaris. Men i och med att man ändå har en viss fjädring kvar så behöver man inte plocka bort kuddarna när man kör utan vagn. Såvida man inte sysslar med hopp & lek förstås😄

Vad är HD-stag förresten?

HD stag är betydligt grövre styrstag www.gooffroad.se

Användarvisningsbild

Re: polaris 570 med kranman skogs kärra

halvproffs  
#795251 På usa- produkter finns ofta starkare ersättningsdelar som heter HD= heavy duty.
Man kan ju tycka att tillverkaren ska sätta dit starkaste prylarna. Fick byta drivaxlarna i fram på min Polaris till HD då original inte höll.

Avatar Fallback

Re: polaris 570 med kranman skogs kärra

Ent  
#795258
halvproffs skrev:På usa- produkter finns ofta starkare ersättningsdelar som heter HD= heavy duty.
Man kan ju tycka att tillverkaren ska sätta dit starkaste prylarna. Fick byta drivaxlarna i fram på min Polaris till HD då original inte höll.

Är drivaxlarna ett vanligt förekommande problem på Polaris? Tycker mig ha hört om det tidigare.

Användarvisningsbild

Re: polaris 570 med kranman skogs kärra

halvproffs  
#795262
Ent skrev:
halvproffs skrev:På usa- produkter finns ofta starkare ersättningsdelar som heter HD= heavy duty.
Man kan ju tycka att tillverkaren ska sätta dit starkaste prylarna. Fick byta drivaxlarna i fram på min Polaris till HD då original inte höll.


Är drivaxlarna ett vanligt förekommande problem på Polaris? Tycker mig ha hört om det tidigare.


Vet inte om det är vanligt men det förekommer. Åks det bara väg så håller dom.
Jag använder min en hel del med Avestavagn bakom och då höll inte axeln.
Det är väl så att i usa är dom byggda bara som nöjesfordon.

Avatar Fallback

Re: polaris 570 med kranman skogs kärra

Mikko  
#795266 Min polaris 570 är från 2016 jag har ännu inte haft några problem med drivaxlarna. 2019 köpte jag en kranman 2000ex med flyttbar boggy så jag har bara starkaste fjädrarna fungerar väldigt bra. ( Nu när man skryter om hur bra dom håller lär väl nån gå sönder snart)

Användarvisningsbild

Re: polaris 570 med kranman skogs kärra

halvproffs  
#795267 Nu har jag en 850 och då gick det delvis på garantin.

Användarvisningsbild

Re: polaris 570 med kranman skogs kärra

anersimyra  
#795277
1678376495_e9a19a8b-6d58-4c70-8524-d38e2779afd8.jpeg
Jag har sett folk skrota drivaxlar och bränna av remmar på helt nya maskiner inom loppet av några minuter efter att de tagits i bruk..🤣 jag körde själv med 27” och TB kedjor a 20 kg stycket på min polaris 800 och nog höll både drivaxlar och rem utan några som helst problem. Remmen är förvisso lätt att bränna om man inte ser till att ge aggressivt gaspådrag när man backar då hjulingarnas utväxling är på tok för hög på backen.

Användarvisningsbild

Re: polaris 570 med kranman skogs kärra

mikael alf  
#795300 mikko jag har en lika dan ekipage polaris 570 2016 å kranman t2000ex var köpte du dina fjädrar å vad heter dom

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).