tor 28 jan 2010, 20:41#79820
I regel är det inte däckena som ställer till det för knutkorsena. Det är värre då man höjer dom eftersom dom får en skarpare vinkel då vilket försvagar. På polaris så brukar det väl hålla med 2" höjning men det händer att dom far emellanåt då. Så rekomendationen på polarismaskinerna är att att inte höja utan att byta drivaxlar.
Som du säkert förstår så pratar jag om att höja i fjädringen så bärarmarna får en skarpare vinkel ner. Den vinkeln är oförändrad om man bara monterar större däck. Jag kan inte påminna mig att jag hört nån som kört sönder drivknutarna då man satt på större/grövre däck. Dessutom, jag har ju bara "lilla" 500kubikaren vilket är stor skillnad motför 800an.
26" är i regel standardstorlek på polarismaskinerna (undantag för x2 och touring som av nån anledning fått 25"). Hos min ÅF hade dom satt på 27" på en x2 och de var inga problem med det.
Så de är mitt sätt å se på det, jag är inte de minsta orolig för knutarna för däckens skull. Dessutom kör jag i regel rätt lugnt.