ATV och UTV i skogen

Vilken ATV kör ni med?

920 inlägg 598631 visningar 165 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Jerrka  
#78535
Mickev skrev:Vilken fälgstorlek/däckstorlek har du på din nu? Har 2 uppsättningar från polarisen liggandes nämligen. De är ju nära om du vill kika på dom ;-)



25x10-12 och 25x8-12

Det är exakt Kenda bear claw ja är ute efter! Är det sånna du har liggandes? Na värre "skovlar" behöver ja inte.

ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Mickev  
#78686 Ja nä det är inte kenda däcken jag har liggandes utan caralise at 489 i "din" storlek. Tänkte bara om sådana kunde vara intressanta.

Bild

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Jerrka  
#78717 Tror du dessa drar nå bättre då än de "hynda" orginal ja ha? Tycker de ser ganska lika ut!

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Mickev  
#78720 Ingen aning, vet inte vad honda har för däck... och hur mycke dina är slitna. Tänkte bara säga vad som låg ett stenkast ifrån dig nu när du var i bytartankar.

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Jerrka  
#78753
Mickev skrev:Ingen aning, vet inte vad honda har för däck... och hur mycke dina är slitna. Tänkte bara säga vad som låg ett stenkast ifrån dig nu när du var i bytartankar.



Nä ja tror tyvärr de är FÖR lika...Får se om de duyker upp nå bear claw fram emot vår´n...Men tack för omtanken :smile:

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Andreas_93  
#78781 Våran lilla leksak
Bild

Kawasaki 360

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Sigge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78809 Jag kör en Honda TRX500FE -07 med Hondas plog & originalfäste plus en Kranman T1500 timmervagn med kran och vinsch. Eftersom originaldäcken sitter på, så följer kedjorna med allt som oftast. Man lärde sig ju efter några vinschningar att det är bättre att lägga på kedjorna innan jag lastar timmer på vagnen...

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Mickev  
#78941 Mitt nya åk
Bild


Min förra var ju tragiskt nog med i en olycka så de blev till att skaffa en ny. Fick ett bra pris på en ny 08a så de blev en sådan. Gillar den lite längre hjulbasen samt startsnöret (slipper man oroa sig för att stå utan ström och inte kunna starta).

Däckena är bytta och winchen monterad, ja åsså är gps fästet på också. Men annars är den för tillfället väldigt orginal. Tanken är att extrasätet ska bort sedan för att ge extra lastutrymme, ev görs en vattentät packlåda nere i ramen där sätet är (gott om utrymme) och sedan ska jag väl få på en båge igen där fram. Har kvar den gamla och ska prova om de går att rikta den när de blir varmare ute, annars blir det till att tillverka en ny.

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78950 Glidaråk, lätt bakåtlutad 8)

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

perarnel  
#79224 Jag kör en Can-Am 800 -06, Kedjor runt om och en Kina kopia av Yamaha proffs vagn, bra drag även om det är en halv meter snö.

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Jerrka  
#79448
Mickev skrev:Mitt nya åk
Bild


Min förra var ju tragiskt nog med i en olycka så de blev till att skaffa en ny. Fick ett bra pris på en ny 08a så de blev en sådan. Gillar den lite längre hjulbasen samt startsnöret (slipper man oroa sig för att stå utan ström och inte kunna starta).

Däckena är bytta och winchen monterad, ja åsså är gps fästet på också. Men annars är den för tillfället väldigt orginal. Tanken är att extrasätet ska bort sedan för att ge extra lastutrymme, ev görs en vattentät packlåda nere i ramen där sätet är (gott om utrymme) och sedan ska jag väl få på en båge igen där fram. Har kvar den gamla och ska prova om de går att rikta den när de blir varmare ute, annars blir det till att tillverka en ny.




Snygg! Vad är det för modell och kubik? Ä re orginaldäcken det där? Vad är det för märke och storlek på dom?
Skiljer det mycket tekniskt från den förra du hade eller?
Hör av mig nån kväll kanske ja få komma bort å kolla på den?

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Mickev  
#79798
Jerrka skrev:Snygg! Vad är det för modell och kubik? Ä re orginaldäcken det där? Vad är det för märke och storlek på dom?
Skiljer det mycket tekniskt från den förra du hade eller?
Hör av mig nån kväll kanske ja få komma bort å kolla på den?



Samma som förra maskinen fast ett år nyare. Dvs så är det en Sportsman 500 -08. Den förra var en x2 (dvs flak med uppfällbart extrasäte) men denna är en touring. De är vanligt lasträcke där bak istället med "fast" extrasäte samt att man fick alufälgar istället. X2 och touring är dom med längre hjulbas vilket jag gillar.

Nepp, det är inte orginalhjulena. De är Inova Mud gear. 27"are. Hade Swamplite 26" på den gamla och tänkte ja skulle prova 27or nu för att få lite mer markfrigång. Blev dock tvungen att montera spacers för att få dom att rymmas.

Skiljer sig igentligen inget alls mot den förra rent tekniskt förutom att denna har motorbroms på alla 4 hjulena, den gamla hade bara på bakhjulena.

Jajamensan, går fint de.

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79808 [quote="Mickev
Nepp, det är inte orginalhjulena. De är Inova Mud gear. 27"are. Hade Swamplite 26" på den gamla och tänkte ja skulle prova 27or nu för att få lite mer markfrigång. [/quote]

Hur resonerar du kring det där med att knutarna får ta väldigt mycket stryk när man går upp till så stora däck 27"? Har läst flera forum där det lyfts fram som ett problem och att man bör köpa tåligare drivaxlar i så fall.
Har funderat rätt mycket på det själv när det blir dags att byta däck, men fegat lite.

Å andra sidan så kom Artic med en "Mud-version förra året. Vad jag kunde se var det samma axlar osm på standardmodellerna. Fast det behöver ju inte vara sant för det. :???:

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Mickev  
#79820 I regel är det inte däckena som ställer till det för knutkorsena. Det är värre då man höjer dom eftersom dom får en skarpare vinkel då vilket försvagar. På polaris så brukar det väl hålla med 2" höjning men det händer att dom far emellanåt då. Så rekomendationen på polarismaskinerna är att att inte höja utan att byta drivaxlar.

Som du säkert förstår så pratar jag om att höja i fjädringen så bärarmarna får en skarpare vinkel ner. Den vinkeln är oförändrad om man bara monterar större däck. Jag kan inte påminna mig att jag hört nån som kört sönder drivknutarna då man satt på större/grövre däck. Dessutom, jag har ju bara "lilla" 500kubikaren vilket är stor skillnad motför 800an.

26" är i regel standardstorlek på polarismaskinerna (undantag för x2 och touring som av nån anledning fått 25"). Hos min ÅF hade dom satt på 27" på en x2 och de var inga problem med det.

Så de är mitt sätt å se på det, jag är inte de minsta orolig för knutarna för däckens skull. Dessutom kör jag i regel rätt lugnt.

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79841 Det låter ju bra, jag har min enbart för skogskörning så någon centimeter till är aldrig i vägen. :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).