ATV och UTV i skogen

Vilken ATV kör ni med?

920 inlägg 597727 visningar 165 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

hayabusa 08  
#67438 Jag anser att det viktigaste för framkomligheten är däcken på atv, inte motorstyrka eller vikten.
Dom däck som är orginalmonterade på maskinerna har nog ett mkt bra mönster att köra på grusvägar eller på gräsvallar men att köra i skogen bland mossa o grenar o annat är dom fullständigt värdelösa. För lite mönster så det bara spinner o sprätter när det tar imot.
Hänga på kedjor? ja det hjälper en hel del men det löser ju inte grundproblemet.
På min Grizzly 660 satte jag på sk monsterdäck som dels var större och hade ett mkt grövre mönster som påminner mkt som traktormönster. o fy för satan vilken skillnad det gjorde i skogen.
Däremot märkte jag en gång det blev sämre grepp på ren grusväg.

ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Hsb  
#67710 jag kör med en cf moto 500ED och en möregripen vagn med 3,10m kran
ny bild.jpg

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Johan Em  
#68249
Hsb skrev:jag kör med en cf moto 500ED och en möregripen vagn med 3,10m kran
ny bild.jpg


Är du nöjd med vagnen?

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68250 Den liknar väldigt mycket min xyz-vagn förutom färgen. Kommer kanske från samma baltiska tillverkare. Hydraulmotorn är nog exakt densamma (honda).

En intressant fråga blir förstås, vad får du betala för drift om du köper den för eftermontering? (xyz ska ha 30 tkr exmoms för sin, exklusive montering)

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Naders  
#68260 Har en Suzuki 750 -06:a. Köpte den bättre begagnad efter att den gått på Sweden Rock i 45 mil.
Men nu skulle jag köpa en vagn till den.....
Mina önskemål är att kunna:
Köra lite ved på
Köra lite grus på
Transportera lite tyngre grejer på
Med boggi

För att uppfylla dessa önskemål skulle krävas:
En vedvagn med vajerkran samt ett tippbart insatsflak.
Har ni några tips på prisvärda vagnar med allt detta som ni testat?

XYZ-trading har en variant med skogskombin, pris ca 27000

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Joooell  
#69523 Jag kör kodiak 450 -03. Mkt bra maskin som snart gått 900h utan minsta krångel.
Har aldrig varit ute för att motorn varit för svag, den spinner bara. Gillar också hur fyrhjulsdriften funkar, är diffspärren ilagd är de bara att gasa.

Bild

Bild

Grova däck gör STOR skillnad när är lerigt.

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69529 Misstänkt lite lera på själva maskinen?

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Joooell  
#69598
Slurfi skrev:Misstänkt lite lera på själva maskinen?

haha ja gillar inte att grisa ner mig om ja ändå har nån som drar upp:P på andra bilden är den bara parkerad:D

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Mickev  
#69602 Min nya atv parkerades här hemma idag. En Polaris Sportsman 500 touring 08a... fast ny. Dvs de fanns en kvar i lager. Gillade den långa hjulbasen från den förra hojen så därför föll valet på en till.

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Naders  
#69677 Jag önskade lite tips å funderingar angående en vedvagn med kran samt tippbart insatsflak.
Tydligen ingen som har några sådana.
Valet föll då på XYZ:as Skogskombi (Se bild).
Någon som har en sådan och kan ge lite feedback på denna?
Tänkte kolla innan jag monterar ihop den eller om jag ska skicka tillbaka den direkt?


Måste ju ha något att skota med då Sydved kommer med en skördare Vecka 44 å ska gallra lite.
Hinner man med en (tror de har en Gremo 1050) om man kör med en Quadking med vajerkran? :roll: :lol:
Tror nog att de har en skotare med sej för säkerhets skull......
Ingen som känner till dom? Heter Backagårdens Skogsservice tror jag.
Senast redigerad av Naders ons 21 okt 2009, 21:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

halvproffs  
#69703 Ser ut att kunna behövas en snesträva mot draget, annars blir det nog för stor påkänning på kran.Annars ser den bra ut.

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

PonsseBuffaloDual  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69706
Naders skrev:Jag önskade lite tips å funderingar angående en vedvagn med kran samt tippbart insatsflak.
Tydligen ingen som har några sådana.
Valet föll då på XYZ:as Skogskombi (Se bild).
Någon som har en sådan och kan ge lite feedback på denna?
Tänkte kolla innan jag monterar ihop den eller om jag ska skicka tillbaka den direkt?


Måste ju ha något att skota med då Sydved kommer med en skördare Vecka 44 å ska gallra lite.
Hinner man med en (tror de har en Gremo 1050) om man kör med en Quadking med vajerkran? :roll: :lol:
Tror nog att de har en skotare med sej för säkerhets skull......
Ingen som känner till dom? Heter Backagårdens Skogsservice tror jag.



KjugeKarlsson kör skotarn efter den skördarn :)

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Naders  
#69715
PonsseBuffaloDual skrev:
Naders skrev:Jag önskade lite tips å funderingar angående en vedvagn med kran samt tippbart insatsflak.
Tydligen ingen som har några sådana.
Valet föll då på XYZ:as Skogskombi (Se bild).
Någon som har en sådan och kan ge lite feedback på denna?
Tänkte kolla innan jag monterar ihop den eller om jag ska skicka tillbaka den direkt?


Måste ju ha något att skota med då Sydved kommer med en skördare Vecka 44 å ska gallra lite.
Hinner man med en (tror de har en Gremo 1050) om man kör med en Quadking med vajerkran? :roll: :lol:
Tror nog att de har en skotare med sej för säkerhets skull......
Ingen som känner till dom? Heter Backagårdens Skogsservice tror jag.



KjugeKarlsson kör skotarn efter den skördarn :)

JAhadu...
Orkar man hålla jämna steg med ATV:n då? :wink:
Det är väl Patrik Torrelli som kör skördarn om jag inte missminner mej :roll:
Och hans far kör väl skotarn lite då å då

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Naders  
#70044 Någon som har en aning om vilket kultryck som är rekommenderat på en Quadking 700? Har originalfjädring på å hängde på min nya skogskombi och då sjönk bakändan nästan 10cm. Har för mej att fjädringen ska kunna justeras men vad händer då när jag inte har vagnen med?

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Mickev  
#70333 Generellt sett bör ju framändan bara vara aningen tyngre vid normal körning. Självklart är en olastad vagn (ev med kran också) ofta framtung.
Ja det är bara att bestämma hur du vill ha fjädringen. Spänn på den för att den inte ska niga lika mycket då du har vagnen vilket gör att den blir hårdare i fjädringen då du går utan vagn, dvs mer stötigt. Antar att det sitter vanliga "vridplattor" runt stötdämparbena bak man kan vrida på för att öka fjäderspänningen. Bara att prova och bestämma dig sedan för vad som känns bäst i längden.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).