mån 31 aug 2009, 19:10#66205
Nalledal skrev:Hansson skrev:Förstår fortfarande inte varför inte du skulle få ner kraften med en starkare motor.Finns det bara ett läge på gasen eller?
fullt eller inget? Läser man Nalledal inlägg så tror jag inte han heller förstår vad han skriver
Det funkar för mig så helt ute och cyklar är jag nog inte.
Det är väl så här:
1) Hur mycket kraft man kan få ut i drivning beror på hur bra friktion mot underlaget man har, skog eller inte skog.
2) Vid torr asfalt (i det här sammanhanget oändlig friktion) så orkar förstås en stark maskin dra tyngre lass än en motorsvagare, allt annat lika.
3) Dragkraften man kan få ut beror av friktionsvärdet och tyngden på maskinen, så tyngden spelar roll även vid lika friktionstal. En tung maskin på is kan dra mer än en lätt.
4) Så, om för ett givet underlag man spinner med en maskin med 20 Hk, så spinner man förstås lika mycket med en maskin som har 40 Hk, vikten lika. Så i det perspektivet har Nalledal rätt. (lätt eller hård på gasen är mera körteknik än fysik)
5) När det gäller att köra i blött så gäller andra "regler" då måste man ha en tillräckligt stark maskin för att få sånt där med bogvåg och paddeleffekt, fast det får någon annan ge sig på.
6) Allra bäst är att fördela den kraft man vill få ner i backen, utan spinn, på flera hjul. Exempelvis med en sexhjuling- ATV eller det jag försöker få till själv, en skogsvagn med drivning. Då tror jag man kan hitta den optimala kombinationen av styrka på fyrhjulingen, framkomlighet och ekonomi.
Så, visst får man ner kraften med en stark maskin, bara underlaget är rätt, eller maskinkombinationen är det
Eller också har jag satt mig på min cykel och gett mig ut på
Siljan runt just nu, antar att jag får besked här inom 24 timmar!