ATV och UTV i skogen

Vilken ATV kör ni med?

920 inlägg 597760 visningar 165 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64609 Får man gissa att du klätt den med vit 10mm plast under?

ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

jnse  
#64617
Slurfi skrev:Får man gissa att du klätt den med vit 10mm plast under?


Nope, inte än iaf, men det kanske kommer :smile:

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64623 Nu har jag iallafall bestämt mig för att byta ut min grizzly 660 mot en grizzly 700, mest för att få servo samt några andra småsaker...

Det kommer bli en rolig leksak under vinterhalvåret med snöband och hela kittet! :)

Var även intresserad av en polaris 800 (den med servo) men då måste man köpa till så mycket grejer så 22 000 extra var inte mellanskillnaden värd....

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64637 Kul! Men bäst vore om du köpte Polaris förstås.
Bandsatsen finns det olika att välja?

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Hansson  
#65689 Kör en Kodiak 450 2006

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Nalledal  
#65704 Grizzly 350 -09, ej IRS. Att jag valde en ATV utan IRS beror på bättre framkomlighet i skogen och konstant markfrigång. Priset på 40.000 + moms var också en faktor till val av ATV.
Med risk för att bli nackad så undrar jag hur en del tänker när man kan lägga 100.000 och mer därtill för sina ATV's. Har du kuperad skogsmark är det totalt meningslöst att åka på ATV's med 600-800cc. Du får aldrig ner kraften backen med så stark ATV. Har du ängsmark så funkar en större ATV men hur fort kör du med redskap eller vagnar efter för att motivera kostnaden för den? För det är väl egentligen det enda som skiljer mot en ATV med färre cc. Är den dessutom vägreggad så kan du väl bara nyttja 20 av alla hk ATV'n har?

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65712
Nalledal skrev:Grizzly 350 -09, ej IRS. Att jag valde en ATV utan IRS beror på bättre framkomlighet i skogen och konstant markfrigång. Priset på 40.000 + moms var också en faktor till val av ATV.
Med risk för att bli nackad så undrar jag hur en del tänker när man kan lägga 100.000 och mer därtill för sina ATV's. Har du kuperad skogsmark är det totalt meningslöst att åka på ATV's med 600-800cc. Du får aldrig ner kraften backen med så stark ATV. Har du ängsmark så funkar en större ATV men hur fort kör du med redskap eller vagnar efter för att motivera kostnaden för den? För det är väl egentligen det enda som skiljer mot en ATV med färre cc. Är den dessutom vägreggad så kan du väl bara nyttja 20 av alla hk ATV'n har?


Tja, jag kör en Artic Cat 650H1 (-06). Stor motor och maskin ger stor tyngd vilket var en fördel när man drar tungt för få ett bra grepp. Stor motor med ordentligt bottendrag är bra när man ska köra tungt men sakta, alldeles oavsett lågväxel. Stor motor är också bra när man ska igenom blötmarker, märkte det igår :lol: .
Det där med att "få ned kraften" är ett argument jag ofta sett för att "motivera" motorsvagare maskiner i skogen. Men jag har inte sett något bra resonemang varför det skulle vara sant. Det man är ute efter är väl som vanligt mycket vrid vid låga varv och hastighet. Det brukar betyda större motor, även om man har en diesel. Men visst, om man har en lättare vagn så räcker det säkert med en lättare och motorsvagare ATV.
Så för min del, jag dra vagn med hydraulkran, så blir det tung ATV för bra grepp och motvikt nedför, stor motor för bra bottendrag och förmåga i lera. (vägreggad vet jag inget om, skulle personligen aldrig åka efter en väg med en atv fortare än 30).
Fast jag kan förstås ha helt fel i alla delar :lol: Viktigast för mig nu är drivning på vagnen, då kan jag definitivt ha en svagare ATV nästa gång.

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Hansson  
#66011
Nalledal skrev:Grizzly 350 -09, ej IRS. Att jag valde en ATV utan IRS beror på bättre framkomlighet i skogen och konstant markfrigång. Priset på 40.000 + moms var också en faktor till val av ATV.
Med risk för att bli nackad så undrar jag hur en del tänker när man kan lägga 100.000 och mer därtill för sina ATV's. Har du kuperad skogsmark är det totalt meningslöst att åka på ATV's med 600-800cc. Du får aldrig ner kraften backen med så stark ATV. Har du ängsmark så funkar en större ATV men hur fort kör du med redskap eller vagnar efter för att motivera kostnaden för den? För det är väl egentligen det enda som skiljer mot en ATV med färre cc. Är den dessutom vägreggad så kan du väl bara nyttja 20 av alla hk ATV'n har?



Finns det låg växel/difspärr på 350? Att den är bättre att dra med stämmer ju men irs ger väl bättre markfrigång.Vilket borde vara bra när man åker i skogen

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

jnse  
#66059 Men med IRS så trycks fjädrarna ihop vid belastning, så du får lägre markfrigång.
Ska man ha nåt tungt på dragkroken så ska man ha stel bakaxel, iaf enligt mig :-)

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Nalledal  
#66060 Uvskogen: Jag försöker inte försvara att jag har köpt en svagare maskin, den passar vår verksamhet och ekonomi perfekt. Har haft en Big Bear 350 -92 fram tills nyligen, visserligen med hög/låg men halvautomat 5 vxl. Var på väg att byta till en Grizzly 660 för ett par år sedan men körde bara fast hela tiden. Detta trots diff och kedjor. Den kördes tillbaka till säljaren direkt. Men som min son sade: "den var skitkul att köra på grusväg".

Grizzly 700 väger ca 280 kg torr, 350 väger 265 kg torr. Opluggad har man nästan dubbelt så mycket kraft men bara 15 kg mer i vikt. Vidhåller fortfarande att det är svårt att få ner den kraften i marken när du kör i riktigt kuperad terräng som inte medger annat än gåfart i hastighet.
Du har nog inte mer fel än jag, vi har troligen helt olika behov av maskin för det vi håller på med :smile:

Hansson: Nej, den har inte hög/låg men en riktigt bra växellåda, diffspärr finns endast till 350 med IRS.

jnse: Håller med dig helt och hållet.

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66090
jnse skrev:Men med IRS så trycks fjädrarna ihop vid belastning, så du får lägre markfrigång.
Ska man ha nåt tungt på dragkroken så ska man ha stel bakaxel, iaf enligt mig :-)


Ett bra alternativ är fjäderlåsning, man får liksom både och då. Stel bakaxel när man kör med tung vagn, och mjuk gång när man kör olastat (och utan låsning förstås). Det tar max 10 minuter att sättapå/ta av låsningen.
Annars så måste man nog ha stel bakaxel, märkte det när jag köpte min vagn med hydraulkran, fyrhjulingen sjönk ihop alldeles väldigt, trots hårdare fjädrar :surp: .

Nalledal: Är viktskillnanden så liten så är det nog helt rätt som du gör. Jag har också en besvärlig mark där krypfart är den fart som gäller, massor med sten. Ska ta och kolla upp lite mer noga nästan gång det blir aktuellt med byte. Den jag har nu var min första och köpte den begagnad, lyssnade väldigt mycket på försäljaren :lol: Nästa gång är det en klokare köpare som kommer :geek: . Får jag till drivning på vagnen dessutom så då klarar jag mig säkert med en mindre maskin (och kommer billigare undan).

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Hansson  
#66175 Förstår fortfarande inte varför inte du skulle få ner kraften med en starkare motor.Finns det bara ett läge på gasen eller?
fullt eller inget? Läser man Nalledal inlägg så tror jag inte han heller förstår vad han skriver

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Nalledal  
#66179
Hansson skrev:Förstår fortfarande inte varför inte du skulle få ner kraften med en starkare motor.Finns det bara ett läge på gasen eller?
fullt eller inget? Läser man Nalledal inlägg så tror jag inte han heller förstår vad han skriver


Det funkar för mig så helt ute och cyklar är jag nog inte.

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66205
Nalledal skrev:
Hansson skrev:Förstår fortfarande inte varför inte du skulle få ner kraften med en starkare motor.Finns det bara ett läge på gasen eller?
fullt eller inget? Läser man Nalledal inlägg så tror jag inte han heller förstår vad han skriver


Det funkar för mig så helt ute och cyklar är jag nog inte.


:geek: Det är väl så här:
1) Hur mycket kraft man kan få ut i drivning beror på hur bra friktion mot underlaget man har, skog eller inte skog.
2) Vid torr asfalt (i det här sammanhanget oändlig friktion) så orkar förstås en stark maskin dra tyngre lass än en motorsvagare, allt annat lika.
3) Dragkraften man kan få ut beror av friktionsvärdet och tyngden på maskinen, så tyngden spelar roll även vid lika friktionstal. En tung maskin på is kan dra mer än en lätt.
4) Så, om för ett givet underlag man spinner med en maskin med 20 Hk, så spinner man förstås lika mycket med en maskin som har 40 Hk, vikten lika. Så i det perspektivet har Nalledal rätt. (lätt eller hård på gasen är mera körteknik än fysik)
5) När det gäller att köra i blött så gäller andra "regler" då måste man ha en tillräckligt stark maskin för att få sånt där med bogvåg och paddeleffekt, fast det får någon annan ge sig på. :wink:
6) Allra bäst är att fördela den kraft man vill få ner i backen, utan spinn, på flera hjul. Exempelvis med en sexhjuling- ATV eller det jag försöker få till själv, en skogsvagn med drivning. Då tror jag man kan hitta den optimala kombinationen av styrka på fyrhjulingen, framkomlighet och ekonomi.

Så, visst får man ner kraften med en stark maskin, bara underlaget är rätt, eller maskinkombinationen är det :ugeek:
Eller också har jag satt mig på min cykel och gett mig ut på Siljan runt just nu, antar att jag får besked här inom 24 timmar! :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Qkeeper  
#66958 Sedan beror det även från märke till märke vart dom mäter hästkrafterna 47hk som jag har för mig det är i en Yamaha 700 kanske är vid axeln medans det på en annan maskin kanske istället står 35hk men är mätt på hjulen.

Och som uvskogen säger beror mycket på vad det är för underlag, däcktryck m.m.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).