Bilar

Restriktion i tankröret som förhindrar bränslestöld.

15 inlägg 2162 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Restriktion i tankröret som förhindrar bränslestöld.

anersimyra  
#806004 Har vi någon på forumet som har koll på om det är troligt att en Fiat strada från 2006 har en restriktion i tankröret som förhindrar att man kan föra ner en slang i tanken för att förhindra bränslestöld?



   TS
Avatar Fallback

Re: Restriktion i tankröret som förhindrar bränslestöld.

tallen100  
#806006 Skulle inte tro det, är väl inte många som vill gå nära en sån bil, så risken för bränslestöld borde vara liten😄

Användarvisningsbild

Re: Restriktion i tankröret som förhindrar bränslestöld.

anersimyra  
#806020
tallen100 skrev:Skulle inte tro det, är väl inte många som vill gå nära en sån bil, så risken för bränslestöld borde vara liten😄

Nja, vet tjyven om att det gamla skrället innehåller 60 liter dyrdiesel så ligger det i farans riktning att soppan försvinner..☹️

   TS
Avatar Fallback

Re: Restriktion i tankröret som förhindrar bränslestöld.

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#806022 Nej jag bytte tank på min 06:a och jag märkte inget speciellt i tankröret.

Avatar Fallback

Re: Restriktion i tankröret som förhindrar bränslestöld.

tallen100  
#806023
anersimyra skrev:
tallen100 skrev:Skulle inte tro det, är väl inte många som vill gå nära en sån bil, så risken för bränslestöld borde vara liten😄

Nja, vet tjyven om att det gamla skrället innehåller 60 liter dyrdiesel så ligger det i farans riktning att soppan försvinner..☹️

Jo så är det. 🤑
Men du kan väl annars prova själv om du får ner en slang eller ej?🤔

Användarvisningsbild

Re: Restriktion i tankröret som förhindrar bränslestöld.

anersimyra  
#806044
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:
tallen100 skrev:Skulle inte tro det, är väl inte många som vill gå nära en sån bil, så risken för bränslestöld borde vara liten😄

Nja, vet tjyven om att det gamla skrället innehåller 60 liter dyrdiesel så ligger det i farans riktning att soppan försvinner..☹️

Jo så är det. 🤑
Men du kan väl annars prova själv om du får ner en slang eller ej?🤔

Jodå, jag provade med en trädgårdsslang som går ner ca 40 cm men sen är det stopp..☹️

   TS
Avatar Fallback

Re: Restriktion i tankröret som förhindrar bränslestöld.

tallen100  
#806065 Men då är det väl inget problem 😀 , om du nu inte ska ut och slanga själv förstås 🤣 🤣

Användarvisningsbild

Re: Restriktion i tankröret som förhindrar bränslestöld.

rokon  
#806067 Skoda Oktavia hade något som hindrade slangning av bensin redan på första årsmodellen. Så de kammade noll! Men locklåsgrejen fick jag byta.

Avatar Fallback

Re: Restriktion i tankröret som förhindrar bränslestöld.

jannee  
#806072 Audi har under den senaste 20 års perioden haft en förträngning på tankröret vilket förhindrar tjuvtankning effektivt.
Så effektivt att nattjobbarna i stället tagit för vana att borra upp tanken, gäller både bensin och diesel.
Håller inte för otroligt att denna förträngning numera gäller alla modeller inom VAG koncernen.

Användarvisningsbild

Re: Restriktion i tankröret som förhindrar bränslestöld.

anersimyra  
#806090
tallen100 skrev:Men då är det väl inget problem 😀 , om du nu inte ska ut och slanga själv förstås 🤣 🤣

Jo, jag tänkte som sagt slanga tanken tom då jag tänker sälja bilen. Dessvärre gick det inte ens att få ner en tunn bränsleslang och någon tapplugg ser jag heller inte så jag nödgas bjuda köparen på full tank..🙁

   TS
Avatar Fallback

Re: Restriktion i tankröret som förhindrar bränslestöld.

tallen100  
#806094
anersimyra skrev:
tallen100 skrev:Men då är det väl inget problem 😀 , om du nu inte ska ut och slanga själv förstås 🤣 🤣

Jo, jag tänkte som sagt slanga tanken tom då jag tänker sälja bilen. Dessvärre gick det inte ens att få ner en tunn bränsleslang och någon tapplugg ser jag heller inte så jag nödgas bjuda köparen på full tank..🙁

Aha trodde du var rädd för stöld.
Kan du inte komma åt och släppa på bränsleslangen? Annars så tar du bort bränslefiltret och låter bränslepumpen tömma ur tanken åt dej, tar väl antagligen lite tid men bör fungera 👍
Senast redigerad av tallen100 ons 12 jul 2023, 23:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Restriktion i tankröret som förhindrar bränslestöld.

anersimyra  
#806096
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:
tallen100 skrev:Men då är det väl inget problem 😀 , om du nu inte ska ut och slanga själv förstås 🤣 🤣

Jo, jag tänkte som sagt slanga tanken tom då jag tänker sälja bilen. Dessvärre gick det inte ens att få ner en tunn bränsleslang och någon tapplugg ser jag heller inte så jag nödgas bjuda köparen på full tank..🙁

Aha trodde du var rädd för stöld.
Kan du inte komma åt bränsleslangen eller så tar du bort bränslefiltret och låter bränslepumpen tömma ur tanken åt dej 👍

Det ska kollas..🙂👍 men risken är att jag spiller soppa i en kommunal dagvattenbrunn som är belägen alldeles intill där bilen står. Ett alternativ som borde fungera är att ta bort det övre röret som jag såg är anslutet till tanken en bit upp i hjulhuset.

   TS
Avatar Fallback

Re: Restriktion i tankröret som förhindrar bränslestöld.

X-lon  
#806283 Det sitter någon form av lock i dom flesta bilar som stänger när man voltar med bilen. Men om man tar två slangar som går i varandra så stoppar man det veka i den grövre, skär av det veka sned, stoppa tills det tar stopp då skjuter du på den vekare förbi stoppet och vips är du i tanken och kan slanga ur det du vill.

Användarvisningsbild

Re: Restriktion i tankröret som förhindrar bränslestöld.

anersimyra  
#806292 Det gick att stoppa ner två tunna bränsleslangar men det tog runt en timma att slanga ur 25 liter..💦💦😮‍💨

   TS
Avatar Fallback

Re: Restriktion i tankröret som förhindrar bränslestöld.

tallen100  
#806293
anersimyra skrev:Det gick att stoppa ner två tunna bränsleslangar men det tog runt en timma att slanga ur 25 liter..💦💦😮‍💨

Då "tjänade" du drygt 500 kr I timmen 😉

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).