Bilar

Dieselbilar förbjuds?

5215 inlägg 839641 visningar 89 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#464145 Jag tror man kan se personbilsmarknaden för sig, samma system behöver inte passa till lastbilar och flygplan.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

röjar kalle  
#464146 Tror säkert man skulle kunna lösa logistiken med person och godstransporter på ett bra sätt i stan.Med miljö vänliga drivmedel men jag tror inte miljöpartiet skall sitta i Generalstaben bör nog vara lite folk med mycket sunt förnuft som ser helheten med konsekvenserna.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#464185 Tycker det vore lämpligt att skriva ut vad för elbil man åsyftar när man skriver elbil. Bränslecells eller batteribil.

Sedan har jag precis råkat ut för vad som tyvärr verkar som haveri på mitt ryggburna batteri till mina Husqvarnaprodukter. Jag kan inte säga att jag ens har kört med det 10-15ggr/år, så man börjar fundera lite över tillförlitligheten på batterier.. Ska höra med Husqvarna o får återkomma. :sad:

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#464187 Ajdå, haveri på ryggburet HVA-batteri låter inte skojigt. Men återkom med mer info, helst i en egen tråd.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#464193 Tja, min 339xp har ju inte varit felfri, så jag antar att det här med 2-taktsmotor är en fluga. :D

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#464196
Mangan skrev:Tja, min 339xp har ju inte varit felfri, så jag antar att det här med 2-taktsmotor är en fluga. :D

Om det nu är så att HVA snålat in på kvaliten på batterierna, så har det ju inget med batteridrivna saker i allmänhet att göra. Men klart att man inte tycker det är en rolig erfarenhet, samt att man önskar ev. bättre garantier eller enklare sätt att laga/reparera ett trasigt batteripack.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

tallen100  
#464197
Mangan skrev:Tja, min 339xp har ju inte varit felfri, så jag antar att det här med 2-taktsmotor är en fluga. :D

Har några väl fungerande sågar som har över 40 år på nacken bara att tanka och starta.
Lycka till med det på en batterisåg, skulle själva motorn fungera efter så många år så kan du glömma att batteriet gör det och glöm även att det finns något batteri som passar i sågen. Så det kommer bli tyst när framtidens veteransågsamlare är ute på träffar, om nu inte batterisågen är en bananfluga :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Andreas99  
#464219
tallen100 skrev:
Mangan skrev:Tja, min 339xp har ju inte varit felfri, så jag antar att det här med 2-taktsmotor är en fluga. :D

Har några väl fungerande sågar som har över 40 år på nacken bara att tanka och starta.
Lycka till med det på en batterisåg, skulle själva motorn fungera efter så många år så kan du glömma att batteriet gör det och glöm även att det finns något batteri som passar i sågen. Så det kommer bli tyst när framtidens veteransågsamlare är ute på träffar, om nu inte batterisågen är en bananfluga :mrgreen:

Tror nog att du hittar fler el motorer i samhället som det bara är till att slå på strömmen till och så går dom, än du hittar fossil motorer som bara behöver tankas och sen kan du köra.
Verkar som folk här inte tänker på hur mycket och även hur stora grejer som faktiskt drivs av El motorer och har gjort så sen ångmaskinen. Då valde man el motorn till alla stationära grejer. Har ni funderat på varför?
Får man fram batterier som håller med vettiga priser så kommer el motorn plocka en hel del av marknaden från de fossil motorerna som finns.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#464222 Elmotorn är nog inte det som kommer eller kan ställa till problem utan den eller det som ska se till att motorn kan arbeta. I dag är det stenåldersteknik detta med sladd eller batterier/ackumulator
Den dagen du kan sätt dig i din elbil och bara köra utan att behöva tänka på hur motorn får sin energi - då kommer verkligen elmotorn till sin rätta och få en ljus framtid.
Denna teknik finna redan idag i mindre skala men måste finnas överallt och bli tillgänglig jämt.
M.a.o. när räckviddsbegränsningen upphört, humant pris på elbilen - då som först kommer nog dödsstöten för dieselbilen.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Andreas99  
#464225
jannee skrev:Elmotorn är nog inte det som kommer eller kan ställa till problem utan den eller det som ska se till att motorn kan arbeta. I dag är det stenåldersteknik detta med sladd eller batterier/ackumulator
Den dagen du kan sätt dig i din elbil och bara köra utan att behöva tänka på hur motorn får sin energi - då kommer verkligen elmotorn till sin rätta och få en ljus framtid.
Denna teknik finna redan idag i mindre skala men måste finnas överallt och bli tillgänglig jämt.
M.a.o. när räckviddsbegränsningen upphört, humant pris på elbilen - då som först kommer nog dödsstöten för dieselbilen.

Ja den dagen är ju allt löst.
Jag tror dock att vi får en steg övergång mot el bilar långt innan dess.
Steg 1. Hushåll med två bilar. Behöver bägge vara stora och för långresor.
Steg 2. Verkliga behovet och värdet av att kunna göra resor på över 30-40 mil utan att kunna pausa 30min
Steg 3. Bilar som drar tungt och behöver max lastas ofta. De har jag svårt att se att man någonsin kan ersätta med batteri bilar.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

r93  
#464232 Efter ha kört från kalmar till Legoland i semestertider så blir det problem med steg 2, var rejäl kö på samtliga mackar längs med vägen, och då tar en tankning 5 min, ska varje bil stå i 30 min så måste mackarna byggas ut rejält!!

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Andreas99  
#464239
r93 skrev:Efter ha kört från kalmar till Legoland i semestertider så blir det problem med steg 2, var rejäl kö på samtliga mackar längs med vägen, och då tar en tankning 5 min, ska varje bil stå i 30 min så måste mackarna byggas ut rejält!!

Ja det är väl steg 1 som vi börjar närma oss nu om något år kanske.
Steg 2 finns det inga bilar för med ett rimligt pris på ännu. Sen kan zalman länka till hur många bilar som ska komma och vilka priser de ska ha som helst. Sälj dom inte finns dom inte.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#464252
r93 skrev:Efter ha kört från kalmar till Legoland i semestertider så blir det problem med steg 2, var rejäl kö på samtliga mackar längs med vägen, och då tar en tankning 5 min, ska varje bil stå i 30 min så måste mackarna byggas ut rejält!!


På hur många mackar stannade du längs vägen?

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

r93  
#464270 En, men jag tankade inget, jag körde väl förbi ett tiotal kanske, som man såg från vägen.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

tallen100  
#464279 Låter som att elbilarna med sina 30 minuters tankningar kommer att passa ypperligt i dagens lugna samhälle där nästan inga är stressade, olyckorna och idiotiska omkörningar kommer nog även att minska rejält :mrgreen:
(IRONI) :d

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).