Bilar

Dieselbilar förbjuds?

5215 inlägg 839770 visningar 89 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#452529 Fick veta idag att ännu en skogsägare köpt sig en elbil.
Det som verkar göra störst intryck är när en person för första gången får själv köra en elbil.
De slås av tystnaden, den mjuka fartökningen, hur pigg upp till 50kmh(gäller oavsett vilken elbil du testar)
hur lättkörd den är i stan, finns ju bara en spak för fram/back.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#452530 Har också samma spak för parkering, fram,neutral och back, dessutom kan jag köra 100 mil på en tank :mrgreen:
Hör ej heller något motorljud, kanske beror till viss del på att jag nyttjade motorsåg i många herrans år UTAN hörselskydd :?:

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

tallen100  
#452536
ocke skrev:
Men nu är det ju inte CO2 som är boven utan partiklarna som sprids lokalt. Så experterna kommer ju i detta avseende att "rädda" till största delen svenska invånare.

Rädda oss :lol: Är ganska säker på att vi klarar oss ändå, det är fortfarande en piss i rymden jämfört med alla andra föroreningar som sprider sej i luften.
Titta bara på vitmålade saker tex fönsterfoder, efter 1-2 år är dom numera nästan svarta, även på ställen där trafik är långt borta. Så återigen börja i rätt ända och straffbeskatta inte svenskarna.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

röjar kalle  
#452549
tallen100 skrev:
ocke skrev:
Men nu är det ju inte CO2 som är boven utan partiklarna som sprids lokalt. Så experterna kommer ju i detta avseende att "rädda" till största delen svenska invånare.

Rädda oss :lol: Är ganska säker på att vi klarar oss ändå, det är fortfarande en piss i rymden jämfört med alla andra föroreningar som sprider sej i luften.
Titta bara på vitmålade saker tex fönsterfoder, efter 1-2 år är dom numera nästan svarta, även på ställen där trafik är långt borta. Så återigen börja i rätt ända och straffbeskatta inte svenskarna.

Ja precis men en överägande del av svenska folket har ju huvudet under armen, och går på sånt där jävla tull global upp värmning mm. :wink:

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

tallen100  
#452564 Zalman som är duktig på att länka om elbilar, kan kanske kan lägga in en länk här om Teslan som tog eld vid krock? och som det inte gick att öppna bakdörrarna på. :surp:

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

JörgenO  
#452568
tallen100 skrev:Zalman som är duktig på att länka om elbilar, kan kanske kan lägga in en länk här om Teslan som tog eld vid krock? och som det inte gick att öppna bakdörrarna på. :surp:

Att länka är inte svårt, prova!
Jag har inte länken annars hade jag förstås hjälpt till.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#452570 Sök bara på You Tube, Tesla in fire, finns många ex.
För övrigt kan man bli inlåst eller utlåst i snart sagt vilken modern bil som helst.
Bara slå igen dörren lite häftigt så hoppar inte sällan låskolvarna ned :mrgreen:
Framförallt gäller det de bilar vars dörrar låses automatiskt vid hastighet över en viss gräns (10 eller 20 km)
Sitter dessutom nyckeln i tändningslåset och du står på utsidan så är det mindre roligt :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#452571
JörgenO skrev:
tallen100 skrev:Zalman som är duktig på att länka om elbilar, kan kanske kan lägga in en länk här om Teslan som tog eld vid krock? och som det inte gick att öppna bakdörrarna på. :surp:

Att länka är inte svårt, prova!
Jag har inte länken annars hade jag förstås hjälpt till.


Mer info om olyckan finns här:
"Tesla owner asks for $1 million after Model X caught on fire in crash and Falcon Wing doors wouldn’t open"
"Tesla has been under scrutiny before over several instances of vehicles catching on fire. The media made a big deal out of it despite the fact that almost every instance happened after a high-speed accident, like this one. Statistics showed that Tesla’s vehicles caught fire significantly less often than the national average and NHTSA eventually conducted an investigation and found no problem."
https://electrek.co/2017/04/23/tesla-mo ... ors-stuck/

Bilbränder sker oftast efter ett förarfel i hög fart, sällan att det är fel på bilen.
Över 1500 bilar i Sverige brinner varje år. Blir dock inte så mycket rubriker över detta.

Ett annat exempel på en bilolycka där en Tesla blev påkörd av en Hyundai.
"Smack - påkörd"
"Vad gäller Hyundai:en så förutom de uppenbara låtskadorna så gick även kylaren sönder och kylarvätskan rann ut på marken, motorn flyttades, ett par rör brast, höger hjulupphängning och dess dämpare brast och hjulet vek sig inåt (var inte lätt att knuffa bilen åt sidan på vägen), airbagen utlöstes som den skulle, höger framsäte lossnade, varken förardörr eller passagerardörr fram gick att öppna, osv."
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =10&t=8446

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#452630 Politikerna ska inte skatta sönder elbilar.

Håll finansministaren borta från elbilarna
"höstas presenterade Volkswagen sin nya första riktiga elbil, kallad ID Concept Car. Enligt planerna ska den börja säljas 2020, kosta ungefär som en vanlig Golf, ha lika många hästkrafter, snabb acceleration och en räckvidd på 60 mil per laddning.
Därför är det skarpaste förslaget i debatten de så kallade nollutsläppszonerna. Om det trafikpolitiskt progressiva rödgröna styret i Stockholm skulle göra gemensam sak med London och med några års förvarning förbjuda avgasbilar i hela eller delar av innerstaden skulle det ha en stor effekt. Nybilsköpare skulle välja annorlunda, inte minst för att hålla uppe andrahandsvärdet, och marknaden skulle få en signal om att även Skandinavien ställer om till eldrift.
Bilföretag utan ett trovärdigt elbilsprogram lever farligt. Det gäller även lastbilstillverkarna."
http://www.di.se/opinion/pm-nilsson-hal ... elbilarna/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

svampbob  
#452744 Här är det en som bygger sin egen hybridbil.


Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#452817 Hur mycket kan då skatten höjas?
I värsta fall höjs skatten för en Audi A4 5,5ggr.

Exempel:
Audi A4 Avant 2,0 TDI Quattro 190 1.364 kr 119 3.991 kr 7.538 kr
Audi Q5 2,0 TDI Quattro S-tronic 190 2.250 kr 132 5.159 kr 9.445 kr
BMW 520d xDrive Touring Automat 2.198 kr 120 4.081 kr 7.684 kr
Ford Kuga 2,0 TDCi 150 AWD 2.302 kr 121 4.170 kr 7.831 kr
Hyundai Tucson 1,0 CRDi 136 4WD 3.659 kr 160 8.136 kr 13.554 kr
Kia Sportage 1,7 CRDi 115 1.520 kr 119 3.991 kr 7.538 kr
Mazda CX-5 2,2 D 150 AWD 2.824 kr 144 6.330 kr 11.206 kr
Range Rover Sport SDV6 4.805 kr 182 10.619 kr 16.782 kr
Skoda Octavia Scout 2,0 TDI 184 4x4 DSG 2.042 kr 133 5.249 kr 9.592 kr
Subaru Forester 2,0D 4WD 3.554 kr 158 7.910 kr 13.261 kr
Volkswagen Golf TDI 115 1.103 kr 106 2.822 kr 5.680 kr
Volkswagen Passat Alltrack GTS 2,0 TDI 240 3.241 kr 152 7.233 kr 12.380 kr
Volkswagen Tiguan TDI 150 4Motion 2.928 kr 146 6.555 kr 11.500 kr
Volvo V60 D4 1.103 kr 104 2.643 kr 5.447 kr
Volvo V90 D3 AWD Automat 1.990 kr 128 4.800 kr 8.858 kr
Volvo V90 Cross Country D5 AWD Automat 2.563 kr 144 6.330 kr 11.206 kr
Volvo XC90 D5 AWD Automat 3.085 kr 144 6.330 kr 11.206 kr

http://www.husvagnochcamping.se/artikla ... ar-igenom/

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#452822 Förhoppningsvis hinner vi byta regering innan dessa tokigheter blir verklighet :mrgreen:
Vi får gå man ur huse och tvinga alla att rösta blått :grin:

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

r93  
#452829 Horribelt!!!!
Värsta av allt är att man måste skatta bara för att ÄGA bilen!!!!!

Det är det som retar mig mest!
Hade varit illa nog om la skatten på bränslet, men neeeej, då blir det nog för dåligt flöde in i svarta hålet.

Nu när vi lurat alla till att köpa dieselbilar som varit MILJÖMÄRKTA så skattar vi ihjäl dom...

Håller på i detta nu och letar begagnad bil, och det finns f*n inte en bensinare att få tag på........

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

axwell  
#452857
r93 skrev:Nu när vi lurat alla till att köpa dieselbilar som varit MILJÖMÄRKTA så skattar vi ihjäl dom...

Håller på i detta nu och letar begagnad bil, och det finns f*n inte en bensinare att få tag på......


Jag blev inte förvånad när min bilsäljare lade ner en massa energi på att övertyga mig om att välja någon av deras dieselalternativ.
Säljaren förnekade att dieselboomen var över, trots att jag som amatör i sammanhanget i dec. -16 långt tidigare hade insett dieselmotorer var det nya hatobjektet bland politikerna som tidigare höjt dom till skyarna. :roll:

Det blev en liten bensinare. :!:

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#452859 Den senaste bilförsäljaren jag haft kontakt med för 1,5 år sedan dissade dieslar. Uppenbarligen beror deras åsikter på vad de har att sälja och inte vad som är bäst för kunden.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).