Bilar

Dieselbilar förbjuds?

5215 inlägg 841064 visningar 89 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#476765 Zalman, du får ju lägga till kostnaden för elen, samt (troligtvis) större värdeminskning i kalkylen. Å då tror jag inte att elbilen blir billigare per mil.
/Niklas
Senast redigerad av Niking sön 15 okt 2017, 10:41, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#476769 Finns de som hävdar att vi börjar närma oss ett datum där det inte längre kan rekommenderas att köpa någon bil ny. De hävdar att teknikskiftet från dagens människostyrda till Autonoma fordon kommer gå fort och då kommer de som köpt en vanlig bil tappa ohyggligt i värdeminskning, (säkert undantaget vissa modeller). Detsamma kommer gälla på Leasingsidan där vi antagligen kommer få se kraftigt höjda avgifter då restvärdet kommer va betydligt mycket lägre. Experterna hävdar att vi kommer gå från att äga ett fordon till att abbonera på en fordonstjänst. Detta kommer även gälla dagens elbilar.

https://www.svtplay.se/video/15025768/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-sasong-27-episod-3-magasin-sjalvkorande-bilar?start=auto&tab=2017
Vissa delar av det jag nämnt tas upp här.

Dock finner jag det lite konstigt att familjen som man får följa, inte kan samköra eller plannera med övriga barn/föräldrar i fotbollslaget. Sedan så kanske man inte kan räkna med att kunna vara med på allt. Samt något som förvånade mig, var att föräldrarna såg fram emot självkörande bilar, för då skulle det frigöra tid. Om självkörande bilar skulle komma, skulle de då inte längre hänga med sina barn? Eller så menar de helt enkelt att de slipper köra och hlämna och hämta till träning vilken barnen om de hade bott i en mindre stad själva hade kunnat cykla till på egen hand? Ja då blir det per se ingen direkt skillnad. Det som dock slog mig var att om det nu redan finns ett program som kan räkna ut smidiga samåkningsturer, så varför inte få den i en app så föräldrarna redan nu kan börja köra smartare. Och kanske dela upp så att respektive föräldrer kör respektive vecka exempelvis.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Bosse1  
#476771
Zalman skrev:"Den som inbillar sig att det blir billigt att köra elbil kan omgående glömma det.
Idag drar skatter på bilar in 60mdr till statskassan. Ni tror väl inte att staten vill mista dessa goa kronor??"

SVAR:
Om man idag betalar ca 90 miljarder i bränslekostnader, där skatten är på 60 miljarder och oljan 30 miljarder.
Så skulle man ju tjäna ca 30 miljarder om man slutar importera olja, och därmed förbättrad bytesbalans.

Givetvis vill staten på ett eller sätt även i fortsättningen få in sin skatt.
Man tittar på tex km-skatt för alla fordon.

Men slutsatsen att dieselbilen skulle bli lika billig som elbilen att köra per mil är fel.
Redan idag så kanske en dieselbil kostar ca 30% mer per mil än en elbil.
1 juli kan denna kostnad höjas till 60% dyrare för en dieselbil.
Läggs då dessutom en km-skatt på 5kr per mil allmänt på bilkörning,
så blir dieselbilskörning något för mycket rika människor, vanligt folk har inte längre råd att köra diesel.


Oljan är bara ett STORT PLUS i nationalräkenskapen:

"All countries have access to the same petroleum prices of international markets but then decide to impose different taxes."

http://www.globalpetrolprices.com/diesel_prices/

Blir tufft att bryta detta väloljade beroende... trycka mera pengar höja löner så folk får råd att köra till jobben,grön lösning det :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#476773 Oljenotan gör då inga plus i handelsbalansen, där måste det i alla fall vara en minuspost, sedan kvittar det hur man än räknar :mrgreen:
Staten kommer senare med största sannolikhet se till att de skattemässigt INTE missgynnas av att fordonsparken i framtiden (inom 30 år) bara kommer att bestå av elbilar. De som kommer att bli bäst belönade är utan tvivel elbolagen, gode gud vilka elräkningar vi i framtiden kommer att belönas med :-bd

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#476784
Niking skrev:Zalman, du får ju lägga till kostnaden för elen, samt (troligtvis) större värdeminskning i kalkylen. Å då tror jag inte att elbilen blir billigare per mil.
/Niklas


Elen ska ju bli nästan gratis enligt vissa spågubbar, med egna solceller så har du kontroll på elpriset.
De säger nu att dieselbilar bara ska ha högre skatt de 3 första åren.
Min gissning är att den inte sänks år 4 som de sagt nu, för var ska de annars få in sin skatt ifrån?

Så dieselbilar skattas ihjäl snabbt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#476785
Hema skrev:Finns de som hävdar att vi börjar närma oss ett datum där det inte längre kan rekommenderas att köpa någon bil ny. De hävdar att teknikskiftet från dagens människostyrda till Autonoma fordon kommer gå fort och då kommer de som köpt en vanlig bil tappa ohyggligt i värdeminskning, (säkert undantaget vissa modeller). Detsamma kommer gälla på Leasingsidan där vi antagligen kommer få se kraftigt höjda avgifter då restvärdet kommer va betydligt mycket lägre. Experterna hävdar att vi kommer gå från att äga ett fordon till att abbonera på en fordonstjänst. Detta kommer även gälla dagens elbilar.

https://www.svtplay.se/video/15025768/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-sasong-27-episod-3-magasin-sjalvkorande-bilar?start=auto&tab=2017
Vissa delar av det jag nämnt tas upp här.

Dock finner jag det lite konstigt att familjen som man får följa, inte kan samköra eller plannera med övriga barn/föräldrar i fotbollslaget. Sedan så kanske man inte kan räkna med att kunna vara med på allt. Samt något som förvånade mig, var att föräldrarna såg fram emot självkörande bilar, för då skulle det frigöra tid. Om självkörande bilar skulle komma, skulle de då inte längre hänga med sina barn? Eller så menar de helt enkelt att de slipper köra och hlämna och hämta till träning vilken barnen om de hade bott i en mindre stad själva hade kunnat cykla till på egen hand? Ja då blir det per se ingen direkt skillnad. Det som dock slog mig var att om det nu redan finns ett program som kan räkna ut smidiga samåkningsturer, så varför inte få den i en app så föräldrarna redan nu kan börja köra smartare. Och kanske dela upp så att respektive föräldrer kör respektive vecka exempelvis.


Jag gissar att man helt gått över till elbilar om 5 år.
Sedan år 6-10 kommer självkörning, så man inte behöver någon egen bil alls, man använder en eltaxi för 3kr per mil.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#476786 Nu går ena bilmärket efter det andra helt över till 100% elbilar.

"Smart Details Plan To Go Electric-Only In Europe, Worldwide"

"Smart hopes to be the first automaker to make a complete transition to electric-only vehicles in the near future in all global markets and adds some fun to the equation."
https://insideevs.com/smart-details-pla ... pe-global/

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#476788 För drygt ett år sedan skrevs denna artikel:

”Prognosen för elbilar är ett skämt”
2016-06-20
"Priserna på litiumjonbatterier har sedan år 2000 minskat med i snitt 14 procent per år (drygt 21 procent för varje produktionsfördubbling). Med den utvecklingen kommer medelfossilbilen vara dyrare i inköp än en elbil med 320 km räckvidd år 2020, och redan år 2022 får de billigaste bensinbilarna se sig omsprungna."
https://www.nyteknik.se/opinion/prognos ... -122831618

Den 5 oktober 2017 skrevs följande i NyTeknik.
"Sista nya fossilbilen säljs inom 5 år"
av samma författare som ovanstående artikel.

Jag tror att ovanstående siffror får ändras till:
medelfossilbilen vara dyrare i inköp än en elbil med 320 km räckvidd år 2018, och redan år 2020 får de billigaste bensinbilarna bli omsprungna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#476789 Mer info om Hyundais elSUV:

"Hyundai Kona Electric: Two Battery Options, Up To 210-Mile Range"

"The long-range Kona will come with a 64 kWh battery and a range exceeding that of the base 2018 Nissan LEAF at 150 miles (but similar to the longer range 2019 LEAF with a 60 kWh battery and ~225 miles of range arriving later next year). In other words, much more like that of the entry level Tesla Model 3, and not too far behind the Chevrolet Bolt EV, with the Kona EV estimated at about 210 miles per charge. The Kona with the larger battery, should still price out at, or just under $40,000 when it hits the U.S. market next year."
https://insideevs.com/hyundai-kona-elec ... ile-range/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Andreas99  
#476790
Zalman skrev:
Niking skrev:Zalman, du får ju lägga till kostnaden för elen, samt (troligtvis) större värdeminskning i kalkylen. Å då tror jag inte att elbilen blir billigare per mil.
/Niklas


Elen ska ju bli nästan gratis enligt vissa spågubbar, med egna solceller så har du kontroll på elpriset.
De säger nu att dieselbilar bara ska ha högre skatt de 3 första åren.
Min gissning är att den inte sänks år 4 som de sagt nu, för var ska de annars få in sin skatt ifrån?

Så dieselbilar skattas ihjäl snabbt.

Du skriver mycket om att alla ska ha sina egna solceller och ladda med hjälp av dom. Men hur gör alla dom som bor i lägenhet/bostadsrätt? Var har du dina solceller Zalman?

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#476792
Andreas99 skrev:
Zalman skrev:
Niking skrev:Zalman, du får ju lägga till kostnaden för elen, samt (troligtvis) större värdeminskning i kalkylen. Å då tror jag inte att elbilen blir billigare per mil.
/Niklas


Elen ska ju bli nästan gratis enligt vissa spågubbar, med egna solceller så har du kontroll på elpriset.
De säger nu att dieselbilar bara ska ha högre skatt de 3 första åren.
Min gissning är att den inte sänks år 4 som de sagt nu, för var ska de annars få in sin skatt ifrån?

Så dieselbilar skattas ihjäl snabbt.

Du skriver mycket om att alla ska ha sina egna solceller och ladda med hjälp av dom. Men hur gör alla dom som bor i lägenhet/bostadsrätt? Var har du dina solceller Zalman?


Min syster som har en Nissan Leaf elbil laddar sin bil med egna solceller.

Jag bor i lägenhet och laddar gratis hos Teslas laddare.
Tesla har som ambition att deras laddstationer ska bli offgrid i framtiden i länder som inte har snö.
De ska drivas av solceller och batterier.

Nu har vi ett 100 år gammalt regelverk för elen i sverige.
Nu är bestämmelserna följande att om jag har 2 fastigheter, 1000m från varandra,
låt säga att fastighet 1 har en ladugård med 500m2 takyta som passar perfekt för solceller.
Fastighet 2 är kontor med ett litet 100m2 tak som står i skugga.

Då kan jag inte sätta solceller på taket på fastighet 1 och förbruka elen på fastighet 2.
Vansinne, hur länge kan detta regelverk få fortsätta???

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#476793 Långt kvar till lönsam batterilagring av solel http://www.energi-miljo.se/tidningen/di ... tterilager
/Niklas
Senast redigerad av Niking mån 16 okt 2017, 10:31, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#476797 Verkligen snillen som spekulerar när någon/några vill påstå/påskina att det ska bli så billigt att förflytta sig med elbil. Faktum är att det blir betydligt dyrare än vad det idag är.
Finns det verkligen någon på detta forum som tror på Zalmans fantasier :grin:
Fick i dagarna en ny räkning från EON och inte blir den lilla ström vi gör av med billigare att överföra + har den fasta avgiften drastiskt höjts - och detta är bara början.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#476798
Niking skrev:Långt kvar till lönsam battterilagring av solel http://www.energi-miljo.se/tidningen/di ... tterilager
/Niklas


Visst måste man göra rätt, man kan alltid misslyckas.
Att tänka på är att man konkurrerar med elbolagen, de vill inte att man lyckas.

Finns ju exempel från Danmark där man lyckats bra.
"This Is How Parked Electric Cars Are Earning Money in Denmark"

"What if your parked car could earn money? Vehicle-to-grid (V2G) systems allow electric cars to discharge electricity back into the grid, and a yearlong trial in Denmark is showing how owners can use that ability to generate cash. A fleet of Nissan e-NV200 vans is earning about 1,300 euros ($1,530) a year with V2G, Francisco Carranza, Nissan Europe director of energy services, said in a recent interview with Bloomberg. The trial is being conducted by Nissan and Italian utility Enel SpA."
http://www.thedrive.com/tech/13498/this ... in-denmark

Nissan tror att man ska kunna sälja 100.000 batterilösningar i Europa inom 5 år.
"Nissan har uansett tro på at de skal klare å selge 100.000 Xstorage-enheter i Europa alene innen fem år, og har som mål å ha dem installert på alle sine lokasjoner i Europa innen utganger av neste år."
https://www.tu.no/artikler/nissan-folge ... rom/347096

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#476800
jannee skrev:Verkligen snillen som spekulerar när någon/några vill påstå/påskina att det ska bli så billigt att förflytta sig med elbil. Faktum är att det blir betydligt dyrare än vad det idag är.
Finns det verkligen någon på detta forum som tror på Zalmans fantasier :grin:
Fick i dagarna en ny räkning från EON och inte blir den lilla ström vi gör av med billigare att överföra + har den fasta avgiften drastiskt höjts - och detta är bara början.


Om du tycker elen är dyr, då är det hög tid att skaffa solceller.
Bäst är ju om du har eget tak att sätta det på, men har du inget tak kan du skaffa solcells el ändå.

ETC gav ju bort gratis solceller förut, upplägget var att de satte upp solceller på ditt tak gratis.
Tog strömmen den producerade i 10 år, sedan övergick ägandet till dig, så du fick gratis el, år 11 och framåt.

"Vi kan sätta upp solceller åt dig i våra parker. Det kostar 10 000 kr för 1000W och betyder att du sen 25 år framåt producerar el som du för ”köpa hem” för 1 öre plus energiskatt och moms. Det är dina paneler (du kan flytta dem om du vill senare) och vi tar hand om skötsel och eventuella renoveringar kostnadsfritt. Du hjälper helt enkelt till att bygga upp solcellsparkerna genom dina paneler hos oss."
https://etcel.se/energi/satt-upp-solcel ... rken-sjalv

Vill du istället ha vindkraft kan du köpa andelar hos
http://kvarkenvinden.se/andelstorget/

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).