Trädslag

SÄLG

25 inlägg 24738 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: SÄLG

JensSkoog  
#793073
strumpa skrev:Anade att det inte var så. Samtidigt ville jag inte avfärda det då den 78-årige gubben jobbat i skogen hela livet.

Nej, det är rätt. Man ska bara skaka på huvudet och och vara med på att det är tråkigt.
Hörer ofta samma ideen om ek och asp, men som "anersimyra" skriver
anersimyra skrev:Det vore intressant att höra från ”vedgubben” hur sand och mineralpartiklar rent fysiskt
tar sig igenom cellväggarna i de mikroskopiskt tunna rötterna..😛

Vattnet tar sig genom cellväggarna vid osmos, och om något följer
med så är det på mikrobnivå.

   TS
Användarvisningsbild

Re: SÄLG

JensSkoog  
#793075 Kom i håg att brorsan gjorde knivar med skaft av sälg. De var
mycket snygga med vita och bruna partier.

   TS
Avatar Fallback

Re: SÄLG

tallen100  
#793077
anersimyra skrev:Har någon någonsin mätt diametern på de mineraler som finns i mineralvatten..💦😛

Sånt har man väl inte tid med när man är törstig 🤣

Användarvisningsbild

Re: SÄLG

anersimyra  
#793081
strumpa skrev:Anade att det inte var så. Samtidigt ville jag inte avfärda det då den 78-årige gubben jobbat i skogen hela livet.

Samma föreställning finns kring flera olika trädslag där asp är det trädslag som oftast påstås vara fullt med grus som transporterats upp i trädets xylem..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: SÄLG

Suneland  
#793082 När jag kvistar med manuella stångsågen efter vägarna är sälgarna dom jag svär mest över pga att dom är så sega, är man lite fel i vinkel vilket det lätt blir då man är långt upp så nyper dom ofta fast bladet 🤬

Avatar Fallback

Re: SÄLG

tallen100  
#793085
anersimyra skrev:
strumpa skrev:Anade att det inte var så. Samtidigt ville jag inte avfärda det då den 78-årige gubben jobbat i skogen hela livet.

Samma föreställning finns kring flera olika trädslag där asp är det trädslag som oftast påstås vara fullt med grus som transporterats upp i trädets xylem..🙂👍

Värst tycker jag sandal är, dom hittar man både grus och små vassa sten i ganska ofta 😉

Användarvisningsbild

Re: SÄLG

anersimyra  
#793094
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:
strumpa skrev:Anade att det inte var så. Samtidigt ville jag inte avfärda det då den 78-årige gubben jobbat i skogen hela livet.

Samma föreställning finns kring flera olika trädslag där asp är det trädslag som oftast påstås vara fullt med grus som transporterats upp i trädets xylem..🙂👍

Värst tycker jag sandal är, dom hittar man både grus och små vassa sten i ganska ofta 😉

🤣 🤣 🤣

Användarvisningsbild

Re: SÄLG

anersimyra  
#793097
1676746766_860571cf-bd3e-4073-8d6f-904136d5ac96.png
Jag har en kamrat som gör jäkligt fina träarbeten i sälg och då gärna sälg med inslag av faströta. Här ser vi exempel på några olika typer av pennor som han tillverkat till mig..🙂

Avatar Fallback

Re: SÄLG

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#793104 Dei var grådig fine.

Användarvisningsbild

Re: SÄLG

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#793105
strumpa skrev:Jag har sålt lite "ved på rot" och det går ett par gubbar och lägger ihop just nu. Den ena beklagade sig över sälgen som han hävdar skämmer kedjan. Enligt honom drar sälgen med sig mineralpartiklar upp i stammen. Myt eller verklighet?


Läs t.ex. Drar bjök med sand i saven? där även teak och mahogny diskuteras

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).