Äldre skogsmaskiner (nostalgi)

Kockums 875-78 bom processor film/video

2 inlägg 1610 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kockums 875-78 bom processor film/video

AKKAMAAN  
#807975 Söker med ljus och lykta efter en film eller video av en upparbetande Kockums 875-78 bom processor.
Filmklippet måste innehålla upparbetning av några stammar. Om det finns att välja på så föredrar jag med fällar-läggare fällda och buntade träd samt upparbetning med den korta bommen.

Med ett bra filmklipp kan jag beräkna upparbetningskapaciteten i stammar per G0-timme.
Bakgrunden är att jag är i en diskussion om hur många stammar som det är möjligt att processa per G0-timme med en riktigt bra fä-lä förare som sorterar stammarna efter dimension och trädslag.

Jag tar gärna en diskussion här om det hela om det är av intresse.
Diskussionsunderlaget är bland annat processorns matningshastighet på 2m/sekund. Övriga ställtider kommer jag att analysera med filmklippet.
Sådana ställtider är bland annat
Förflytttning mellan upparbetningsplatser vilket är beroende av virkestätheten i m3sk/ha. Maskinen hade en frontmotor för framdrivning och körning av inmatningsbommen med ett arbetsvartal på 1350 rpm. Maskinen var inte avsedd att förflyttas med arbetsvartalet på frontmotorn.
Bakmotorn som drev matarvalsar, kapmotor och toppklipp, samt tömning av massavedsfickor och avtippningen av timmerstockar gick på konstant 1750+rpm.
Hur snabbt det är möjligt att mata in nästa stam efter att toppklippen avslutat föregående stam
Hur lång uppehåll är det för matarvalsarna mellan apteringskapen
Huruvida det är möjligt att upparbeta flera massavedstammar samtidigt
LÄNK till maskinbrochyr
Tackar på förhand



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Kockums 875-78 bom processor film/video

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#807980 Jag filmade lite på vår tid i Canada, vet inte hur mycket som tar upp det du vill se. Har inte filmen digitalt men maskinskyddarna har det med i sin film. Skogens gröna guld.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).