Jakt och Fiske

Säl? Gädda? Mink?

8 inlägg 930 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Säl? Gädda? Mink?

Wearwolf  
#806111 Vad orsakar dessa skador? Fiskarna på bilden låg ordentligt intrasslade i nät på ca 1.5-2m djup. Så pass att jag är imponerad att något lyckades ta en tugga utan att bli intrasslad själv.


Senast redigerad av Wearwolf tor 13 jul 2023, 08:22, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Säl? Gädda? Mink?

anersimyra  
#806122 Då du skriver säl så talar du om antingen Östersjön eller västerhavet. Är botten stenig kan det möjligen vara tångmärlor som har kalasat på firrarna..😋

Användarvisningsbild

Re: Säl? Gädda? Mink?

Wearwolf  
#806133 Östersjön och något stenig botten visserligen men fisken längst till höger ser väl ut att ha blivit biten av något större?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Säl? Gädda? Mink?

rokon  
#806140
Wearwolf skrev:Vad orsakar dessa skador? Fiskarna på bilden låg ordentligt intrasslade i nät på ca 1.5-2m djup. Så pass att jag är imponerad att något lyckades ta en tugga utan att bli intrasslad själv.

Sälen låter sig ej skrämmas av nät eller förden delen yrkesfiskarnas "sälsäkra" redskap
Under mina tidigare 22 år med fiskarstuga vid södra Norrlandskusten så inträffade det endast en gång att en sälkut på 35 kilo drunknade för att den hade trasslat in sig i ett nät.
Vanligvis så visas endast ett stort hål där sälen tagit fisk, och inget lämnas kvar. Fisk nr 2 från vänster kan vara mink som bidragit, och kusar resten.

Användarvisningsbild

Re: Säl? Gädda? Mink?

rokon  
#806142
Wearwolf skrev:Östersjön och något stenig botten visserligen men fisken längst till höger ser väl ut att ha blivit biten av något större?

Hur var det nu det där med höger och vänster? 😉

Användarvisningsbild

Re: Säl? Gädda? Mink?

Wearwolf  
#806144 ...
Senast redigerad av Wearwolf tor 13 jul 2023, 13:11, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Säl? Gädda? Mink?

Wearwolf  
#806145
rokon skrev:
Wearwolf skrev:Vad orsakar dessa skador? Fiskarna på bilden låg ordentligt intrasslade i nät på ca 1.5-2m djup. Så pass att jag är imponerad att något lyckades ta en tugga utan att bli intrasslad själv.

Sälen låter sig ej skrämmas av nät eller förden delen yrkesfiskarnas "sälsäkra" redskap
Under mina tidigare 22 år med fiskarstuga vid södra Norrlandskusten så inträffade det endast en gång att en sälkut på 35 kilo drunknade för att den hade trasslat in sig i ett nät.
Vanligvis så visas endast ett stort hål där sälen tagit fisk, och inget lämnas kvar. Fisk nr 2 från vänster kan vara mink som bidragit, och kusar resten.


Mink finns det gått om i området och faktum är att vi hade en död kut i nätet i nu i våras (aldrig hänt tidigare) så det finns definitivt säl här.

Har dock på 15+ år av nätfiske aldrig fått upp fisk som varit skadad på detta sätt. Du känner dig säker på att sälen är inblandad?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Säl? Gädda? Mink?

Wearwolf  
#806146
rokon skrev:
Wearwolf skrev:Östersjön och något stenig botten visserligen men fisken längst till höger ser väl ut att ha blivit biten av något större?

Hur var det nu det där med höger och vänster? 😉


Helt rätt. Längst till vänster ska det vara 😀

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).