Jakt och Fiske

Älgstammen är i fritt fall

81 inlägg 10325 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Älgstammen är i fritt fall

Helproffs  
#788444
Sjögården skrev:Det vore trevligt att diskutera hur vi kan skapa en älgstam med färre älgar men bättre.
Jaktupplevelsen borde kunna bli bättre med färre djur av allt klövvilt med en balans mellan högvärdigt foder och antalet djur.
Att få ner antalet dovhjort,kronhjort, gris och rådjur är enligt mig bästa sättet att få en livskraftig älgstam med begränsade skador i skogen.
Väntar fortfarande på handlingskraftiga strategier i ämnet från jägarnas organisationer.😉

Det enda (jägar) organisationer gör är å skapa egen sysselsättning med byråkrati till fan tar en är min bestämma uppfattning 😎

Avatar Fallback

Re: Älgstammen är i fritt fall

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#788448
Sjögården skrev:Att få ner antalet dovhjort,kronhjort, gris och rådjur är enligt mig bästa sättet att få en livskraftig älgstam med begränsade skador i skogen.


Jag har fått uppfattningen att det helst jagas gris, därefter hjort och sen kanske något rådjur och sen om dom råkar köra över en älgkalv så tar dom väl med sig den. Gäller Sjuhärad, ingen älglicens.

Vet inte om det är helt annorlunda beroende på jaktlag, men är älgjakten verkligen så stor här i söder? Finns så mycket annat att panga på som det inte finns norröver.

Kanske dags att regeringen sätter referensvärden för andra djur än varg, så kan de som vill jaga så länge det finns tillräckligt.

Användarvisningsbild

Re: Älgstammen är i fritt fall

skogshare  
#788465
Sjögården skrev:Det vore trevligt att diskutera hur vi kan skapa en älgstam med färre älgar men bättre.
Jaktupplevelsen borde kunna bli bättre med färre djur av allt klövvilt med en balans mellan högvärdigt foder och antalet djur.
Att få ner antalet dovhjort,kronhjort, gris och rådjur är enligt mig bästa sättet att få en livskraftig älgstam med begränsade skador i skogen.
Väntar fortfarande på handlingskraftiga strategier i ämnet från jägarnas organisationer.😉


Varje viltstam inkl. vargen ska vara livskraftig med bra vikter och fri från genetiska defekter genom ffa inavel.

Det förutsätter som @Sjögården skriver balans mellan tillräcklig fodertillgång av god kvalité och antalet djur. Håller också med om att det är en fin älgstam vi bör prioritera och att det därför i första hand är stammarna dovhjort, vildsvin och lokalt även kronhjort som måste decimeras radikalt till fördel även för såväl skogs- och jordbruket som trafiksäkerheten. Här måste berörda skogs- och jordbrukets organisationer agera gemensamt för att tvinga fram nödvändiga förändringar. Om möjligt tillsammans med Naturvårdsverket och jägarnas organisationer

När det gäller vargen måste vi välja om vi överhuvudtaget vill ha en livskraftig vargstam kvar och då med minst det antal djur som, enligt forskarna, krävs för att undvika inavel. Vid ett lägre antal kommer vargstammen bli defekt och men ändå tillräckligt stor för att väcka tillräckligt många människors vrede. Då bör vi hellre avstå helt från vargen.

Vad tror ni slutligen om stödutfodring av varg för att få bort den från ren, tamboskap och tätbebyggelse?

Avatar Fallback

Re: Älgstammen är i fritt fall

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#788471
skogshare skrev:När det gäller vargen måste vi välja om vi överhuvudtaget vill ha en livskraftig vargstam kvar och då med minst det antal djur som, enligt forskarna, krävs för att undvika inavel. Vid ett lägre antal kommer vargstammen bli defekt och men ändå tillräckligt stor för att väcka tillräckligt många människors vrede. Då bör vi hellre avstå helt från vargen.

Vad tror ni slutligen om stödutfodring av varg för att få bort den från ren, tamboskap och tätbebyggelse?


Forskare svarar efter hur frågan är ställd. De 170-270 vargar som beslutades efter en utredning inom naturvårdsverket är baserade på forskningen.
Då fastställdes en absolut lägsta nivå på 70-100 individer som sedan med lite säkerhetsmarginaler sattes till just de 170-270. Du kan hitta forskare som hävdar en miniminivå om 3000 individer så spannet är stort.
Under tiden som gått så verkar alltid svaret på vargstammens storlek vara ''lite fler än nu''.

När det gäller stödutfodring så fick jag lära mig något bra av en viltforskare. ''Det är lätt att locka vilt till något men det innebär sällan att man lyckas locka dem från något''
De hade gjort en rätt stor undersökning på vildsvin med sändare och man styr dem med utfodring men bara till något och inte från något annat. De fick större födosök med fler uppehållsplatser men de övergav ingen plats där de tidigare vistats. Liknande undersökningar har gjorts på älg med lika dåligt resultat.
Ska du få bort vilt från en plats så får de störas därifrån och det fungerar bättre på utpräglade flockdjur som gris och dov än mer solitära djur som varg. Möjligen om man generellt skulle skyddsjaga enstaka ungar under tiden de går med honan så skulle man kunna skapa en lärdom inom flocken.

Användarvisningsbild

Re: Älgstammen är i fritt fall

PRN  
#805411
Fredrik Reuter skrev:Det är i princip en älgstam i fritt fall i Norrland och stora delar av Svealand. Det säger Anders Nilsson, biträdande riksjaktvårdskonsulent på Svenska Jägareförbundet till tidningen Svenskjakt. Uttalandet kommer efter att Jägareförbundet kommit med en prognos på avskjutningssiffror för 2022. Stämmer prognosen så har avskjutningen minskat med 40.000 älgar på tio år.

Nu ska siffrorna jämföras med Älgobs innan man drar några avgörande slutsatser.

Daniel Ligné som är Svenska Jägareförbundets riksjaktvårdskonsulent säger att anledningen till den minskade avskjutning ligger i att jägarna skjutit mycket älg de senaste åren. Säkert har jägarna varit tvingade och pressade av markägarna tror han.

Ligné säger vidare att betesskadorna på Sveriges ungskog inte minskat trots en hård avskjutning. Enligt honom finns inte denna relation utan nyare forskning visar istället att hur man föryngrar skog istället har större betydelse för skadebilden.

Här kan du läsa nyheten: https://svenskjakt.se/start/nyhet/avskj ... ritt-fall/



Ja om ni klagar på hur älgstammen ser ut i Norrbotten (ja jag ser då älgen hela tiden ) då ska ni se hur det är i Småland här är de ObeFintliga ! Jisses flyttade ner ifrån Boden -norrbotten nu i mars i år till Småland för att arbeta med skogsbruk som visade sig vara "luftslott" under de två månader jag härdade ut med ett svartlönandebolag som inte ens har certifieringar på skogsmaskiner .. så har jag då inte ens sett någon som helst älg två spår är det enda ! En satans massa smådjur som rådjur å gris däremot i Mängder vilken ohyra på Vägar !

Orre finns här nere men sen dör viltet ut . Älg är lika sällsynt som MuflonFår här i södern!

Att se en Älg här är som å Vinna på Keno !!!

Trodde inte att älgstammen skulle vara såhär Fadd här nere men jååå det verkar finnas många "långnäsor" och de äter för mycket a de stora.

Nästan varje fiskepass i Norrbotten så syns älg i buskarna senast nu i vinter när jag bodde kvar där uppe .
Å där uppe hittas tillochmed Horn utav den Största Varelsen vi Har i Vårat Land . De borde fridlysas ska fan rovdjur vara skyddade så ska nog det Största som Vi har det Också .

Hälsningar Paul Roger

Användarvisningsbild

Re: Älgstammen är i fritt fall

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#820832 Här har vi äntligen ett balanserat insändarsvar i ämnet. All heder åt denna jägare och markägare! 👍 https://www.landlantbruk.se/land-skogsb ... slutsatser
/Niklas

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).