Jakt och Fiske

Danmark vill utrota vildsvinen

58 inlägg 12200 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Danmark vill utrota vildsvinen

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#666060 Med lite av facit i hand så kan vi väl konstatera
att jägare och markägare inte hanterat grisen på optimalt sätt.
Jägare som utfodrat grisen synnerligen omdömeslöst.
Markägare som är snåla med att upplåta jakt. Kanske
nödvändigt med gratis jakt för sugna jägare.
Den s.k. jaktetiken har också satt käpp i hjulet.
Ex en rävhona kan skjutas utan hänsyn, så inte med en sugga.
Båda är skadedjur, räven tycker jägaren. grisen enl. markägaren.

Från en som har hela skogen uppbökad 😡

Användarvisningsbild

Re: Danmark vill utrota vildsvinen

Grålle52  
#666062 Man kan fortfarande hitta högar med utfodring för svin. Precis rävar och grävling skjuts vid första anblick, men suggor nä nä. Här skjuts inte en räv på min mark kan jag säga.

Användarvisningsbild

Re: Danmark vill utrota vildsvinen

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#666063 Skadas skogen av att grisen bökar upp på backen?? Jag har hört att det inte är så farligt för skogen, är värre med skador i jordbruket....

Och att skjuta suggor, det påstås ju att man "släpper en bomb"om man skjuter ledarsuggan, då blir det fritt fram för alla andra suggor i flocken att para sig och det blir många föryngringar.
Är detta en myt??

Avatar Fallback

Re: Danmark vill utrota vildsvinen

jannee  
#666066 Du Zixten har troligtvis HELT rätt i dina funderingar, framförallt detta om att skjuta ledarsuggan (matriarken).

Avatar Fallback

Re: Danmark vill utrota vildsvinen

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#666069
Zixten skrev:Skadas skogen av att grisen bökar upp på backen?? Jag har hört att det inte är så farligt för skogen, är värre med skador i jordbruket....

Och att skjuta suggor, det påstås ju att man "släpper en bomb"om man skjuter ledarsuggan, då blir det fritt fram för alla andra suggor i flocken att para sig och det blir många föryngringar.
Är detta en myt??


Det är en myt att ledarsuggan skulle bestämma brunst. Brunst styrs av dagslängd, fysisk status och ålder. En sugga som blir renskjuten på kultingar brunstar om tämligen direkt och blir därför i ofas med de andra i gruppen men det är inget ledarsuggan bestämmer.
Däremot kan moderlösa kultingar bli terrorister.

När det gäller skador på skogsmark så har det nog större betydelse än man kan tro. En stor del kosten de vilten vi brukar beskylla för betesskador äter består av bärris och ljung. En svartbökad mark genererar inget bärris och då flyttar betet från markskiktet till buskskiktet och då ryker våra värdefulla plantor.
Har man upplevt skog utsatt för skogsbete så är det enkelt att dra slutsatsen att grisens skador är minst lika illa som tramp från nötkreatur och de effekter på röta som det gett.

Användarvisningsbild

Re: Danmark vill utrota vildsvinen

Emanuel90  
#666070 Jag är tveksam till det där med att ledarsuggan skulle hindra gyltorna att bli dräktiga tidigt, däremot tror jag säkert att en äldre sugga kan styra flocken till säkrare ställen när dom söker mat. Så dom kanske undviker en åker där nån i flocken blivit skjuten. MEN i mitt fall så skjuter jag gärna suggor om hon går med tillräckligt stora "fjolingar" då dom blir mer lättskjutna när suggan är borta och jag anser att enda sättet att få små skador av vildsvin är att ha en liten stam av vildsvin.

Avatar Fallback

Re: Danmark vill utrota vildsvinen

jannee  
#666073 Skjuts ledarsuggan under hösten eller vintern har det marginell effekt på övriga hondjur i flocken. De är då redan på väg in i brunst, brunstar eller är dräktiga. Men gyltor som inte var mogna nog att bli dräktiga under hösten kan brunsta på våren och grisa på sommaren.
Finns egentligen ingen ordentligt genomförd forskning på varken det ena eller andra.
M.a.o. vem som har rätt är omöjligt att bevisa, sedan kan tron blir en sanning.
Finns ej heller några bevis på att vildsvinen ökar risken för rotröta men man kan tro att så sker, men.....
Svinen kan gå illa åt satta plantor men å andra sidan bökar de upp jorden att många gånger blir det i stället en bra självföryngring, just där grisen gått fram.

Avatar Fallback

Re: Danmark vill utrota vildsvinen

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#666077
jannee skrev:Finns egentligen ingen ordentligt genomförd forskning på varken det ena eller andra.



Förutom då att Anna Malmström har doktorerat i ämnet....https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1348556/FULLTEXT01.pdf

Den fullständiga rapporten finns här och är på engelska: https://pub.epsilon.slu.se/14587/1/malmsten_a_170928.pdf

Avatar Fallback

Re: Danmark vill utrota vildsvinen

torpöbo  
#666078 Släpper sugga för randiga, annars skjuter jag det som kommer enligt jaktlagen. Är dom bruna skjuter jag rakt över. Hulligangrisar blir det oavsett om stammen blir för stor. Vilken den alltid blir då ingen jag stött på hittills lyckats skjuta tillväxten. Myten om ledarsuggan är en sån där sanning som någon(jägarkåren) börjat sprida för att få en anledning till att reglera avskjutningen. Hittills har många levt på att tillväxten vandrat iväg till nya områden. Tyvärr börjar det blir fullt.

Användarvisningsbild

Re: Danmark vill utrota vildsvinen

halvproffs  
#666090 Här i sydligaste norrland börjar det bli nån gris och det skjuts några varje säsong. Problemet är nu med höga beqerellvärden som gör att skottillfällen inte används.

Användarvisningsbild

Re: Danmark vill utrota vildsvinen

Grålle52  
#666092
halvproffs skrev:Här i sydligaste norrland börjar det bli nån gris och det skjuts några varje säsong. Problemet är nu med höga beqerellvärden som gör att skottillfällen inte används.


stort misstag, skjut allt ni ser så det inte blir som här.

Användarvisningsbild

Re: Danmark vill utrota vildsvinen

halvproffs  
#666101
Grålle52 skrev:
halvproffs skrev:Här i sydligaste norrland börjar det bli nån gris och det skjuts några varje säsong. Problemet är nu med höga beqerellvärden som gör att skottillfällen inte används.


stort misstag, skjut allt ni ser så det inte blir som här.


Tillåtet att skjuta gris på älgjakten och skytten bestämmer själv hur hen gör med grisen.

Avatar Fallback

Re: Danmark vill utrota vildsvinen

jannee  
#666113 Jägarkåren klarar inte själva att hålla ned vildsvinstammen, måste till extraordinära åtgärder.
Eftersom de flesta jägare inte är bönder är ej heller intresset tillräckligt stort för att offra natt efter natt blir också jakten därefter.
De skador som bevisligen svinen åsamkar drabbar inte jägarkåren.
Dessutom är det ingen status att skjuta några grisar gentemot att lägga ned en stor bock eller älg.
Personligen måste jag ge en stor eloge till de jägare som natt efter offrar sömnen för att få någon gris, också med tanke på att de har ett förvärvsarbete att utföra.
Staten kanske skulle gå in med en skottpeng på varje avlivad gris, 500 kr/gris (skattefritt) vore nog tacksamt och rätt morot för att decimera stammen.

Användarvisningsbild

Re: Danmark vill utrota vildsvinen

hlb  
#666118 Älmhults kommun köpte en stor vildsvinsfälla för något år sedan, men kommungubbarna orkar inte använda den, så den är aldrig använd och står i ett förråd. Slöseri med skattepengar. Kanske kunde man låna ut den gratis till drabbade markägare. Månne det finns någon motsträvig jägare i kommunledningen? Hoppas att grisarna hittar till golfbanan.

Avatar Fallback

Re: Danmark vill utrota vildsvinen

torpöbo  
#666170
hlb skrev:Älmhults kommun köpte en stor vildsvinsfälla för något år sedan, men kommungubbarna orkar inte använda den, så den är aldrig använd och står i ett förråd. Slöseri med skattepengar. Kanske kunde man låna ut den gratis till drabbade markägare. Månne det finns någon motsträvig jägare i kommunledningen? Hoppas att grisarna hittar till golfbanan.

Tranås kommun har en med då de tydligen ska ha problem med grisar på soptippen.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).