Trädfällning (arborist)

Husqvarna 542i XP, batterisåg med koppling

35 inlägg 11698 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 542i XP, batterisåg med koppling

hva555  
#836783 Var hamnar inlägg i gamla trådar? Hittar inte denna i flödet.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 542i XP, batterisåg med koppling

Williamm  
#836801
hva555 skrev:Var hamnar inlägg i gamla trådar? Hittar inte denna i flödet.

Du får nog gå via katigorier, motorsåg och handhållet.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 542i XP, batterisåg med koppling

hva555  
#836808 Tack, det har jag missat

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 542i XP, batterisåg med koppling

Overkligheten  
#838321 Är det ingen som har testat och jämfört denna mot t540ixp?

Jag hittade bara en recension på nätet där personen betalat sågen själv. Efter ett batteri märkte personen ingen egentlig skillnad mellan en 540 och 542 förutom att den nya sågen:
-lät mer
-vibrerade mer
-var lite tyngre

Mmm, någon som har hands on test här i forumet? Oavsett så beställde jag en 540 idag eftersom min gamla 540 blev stulen igår. Detta då jag inte lany förstå varför man behöver en koppling på en elsåg. Är det därför Husqvarna är ensamma om denna fantastiska revolution?

Nästa gång det är dax att handla finns det nog andra mer attraktiva märken än Husqvarna. Rek pris batteri 3500:- såg 10500:-. Uff.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 542i XP, batterisåg med koppling

anersimyra  
#838332 I reklamen så påstår husqvarna att koppling är något som efterfrågats av arborister..🤔 samtliga arborister och övriga användare som jag arbetat med, inklusive mig själv, har aldrig uttryckt någon önskan om att sågen borde utrustas med koppling!!?? Att 540 stannar tvärt vid för hög belastning kan möjligen ligga bakom föreställningen om att en koppling löser det ”problemet.” Dagens batterisågar startar ju upp lika mjukt som en bensinsåg så Husqvarnas påstående om att en koppling efterfrågats av just arborister är nog mest ett hittepåargument..🙂

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 542i XP, batterisåg med koppling

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#838343 Kan nog finnas lite gamla gubbar som tycker att en riktig såg skall ha koppling, annars är det en leksak.

HVA kände sig väl tvungna att ta fram ett alternativ för dem. Om inte annat kan vi (och dom) i alla fall se skillnaderna i praktiken.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 542i XP, batterisåg med koppling

Sandström87  
#838376 Krävs det koppling för att sågskyddsbyxor ska vara effektiva? Såg en film med en stihl batterisåg, där den inte stoppade för sågskyddet.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 542i XP, batterisåg med koppling

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#838380 Hmm, det är ju en bra fråga.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 542i XP, batterisåg med koppling

anersimyra  
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 542i XP, batterisåg med koppling

anersimyra  
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 542i XP, batterisåg med koppling

Bästerbotten  
#838422 Jag har en 540i xp sen den kom, kört ”mycket” med den. Alltså mycket för en självverksam som tyvärr behöver arbeta med annat de flesta dagar. Lånade hem en 542ixp då vi tänkt köpa en batterisåg till, blir huggsexa om 540in när jag och sambon är ute tillsammans. Slutade med att vi beställde en 540i XPG istället för 542.
Kontentan för mig är, jag tycker inte att det är störigt att växla mellan bensinsågen och batterisågen p.g.a. att de uppförs sig olika. När jag fäller grövre gör jag det ofta med en 359. Sen byter jag till 540in. Om man är mer väl inkörd i att köra bensinsåg kanske det känns mer hemtamt och enkelt att köra en såg med koppling. Men för mig är det ingen svår omställning. Tvärt om. Jag uppskattar batterisågens ”vrid” vid tillslag, dess snabba stop och låga vibrationer. Det stora pluset för 542 var 1,3mm svärdbredd, då både svärd och kedja blir stöddigare. Där man är förpassad till 1,1mm om man vill ha x-cut kedjor på 540.. Men inte nog stort plus att jag köper en. Jag hoppas HQ fixar ett drev till 540in så det går att byta till 1,3mm 0,325 x-cut 🤞🏻

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 542i XP, batterisåg med koppling

anersimyra  
#838435
Bästerbotten skrev:Jag har en 540i xp sen den kom, kört ”mycket” med den. Alltså mycket för en självverksam som tyvärr behöver arbeta med annat de flesta dagar. Lånade hem en 542ixp då vi tänkt köpa en batterisåg till, blir huggsexa om 540in när jag och sambon är ute tillsammans. Slutade med att vi beställde en 540i XPG istället för 542.
Kontentan för mig är, jag tycker inte att det är störigt att växla mellan bensinsågen och batterisågen p.g.a. att de uppförs sig olika. När jag fäller grövre gör jag det ofta med en 359. Sen byter jag till 540in. Om man är mer väl inkörd i att köra bensinsåg kanske det känns mer hemtamt och enkelt att köra en såg med koppling. Men för mig är det ingen svår omställning. Tvärt om. Jag uppskattar batterisågens ”vrid” vid tillslag, dess snabba stop och låga vibrationer. Det stora pluset för 542 var 1,3mm svärdbredd, då både svärd och kedja blir stöddigare. Där man är förpassad till 1,1mm om man vill ha x-cut kedjor på 540.. Men inte nog stort plus att jag köper en. Jag hoppas HQ fixar ett drev till 540in så det går att byta till 1,3mm 0,325 x-cut 🤞🏻

Annars finns det drev så du kan köra en 3/8 1,3 mm på 540. Nackdelen är att 3/8 drevet har mindre diameter så kedjehastigheten blir något lägre.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 542i XP, batterisåg med koppling

tallen100  
#838532
Mangan skrev:Kan nog finnas lite gamla gubbar som tycker att en riktig såg skall ha koppling, annars är det en leksak.

HVA kände sig väl tvungna att ta fram ett alternativ för dem. Om inte annat kan vi (och dom) i alla fall se skillnaderna i praktiken.

Särskilt ni "kastskyddsryckare" borde vara väldigt rädda för att använda en såg utan koppling/trumma 😉 .
Det är så att när inget finns innanför kåpan som fibrerna från sågskyddsbyxan kan trassla in sej i så sågar du nog rätt och lätt igenom skyddet.
Så kanske inte så dumt att lyssna på de "gamla gubbarna" då håller kanske både kastskydd och era ben lite längre 🤣

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 542i XP, batterisåg med koppling

anersimyra  
#841207 Nu har jag då provat en 542:a och kopplingen tillsammans med en sp33g ger en såg som skiljer sig väsentligt i gången jämfört med en 540. Koppling tillsammans med skärutrustningen innebär att sågen numera fungerar utmärkt att kvista med vilket inte är fallet med 540..🙂

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 542i XP, batterisåg med koppling

Robur Clivus  
#841214
anersimyra skrev:Nu har jag då provat en 542:a och kopplingen tillsammans med en sp33g ger en såg som skiljer sig väsentligt i gången jämfört med en 540. Koppling tillsammans med skärutrustningen innebär att sågen numera fungerar utmärkt att kvista med vilket inte är fallet med 540..🙂


spännade, utveckla gärna lite mer hur du upplevde sågen? Bra och dåliga sidor.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).