Trädfällning (arborist)

Fastfälld av vinden

94 inlägg 25780 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Fastfälld av vinden

Avslutat-02  
#639683 Lite svårare för de som inga maskiner har att tillgå...

Det är dock även oftast säkrare att sätta i gripen i vindfällen...

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Fastfälld av vinden

Blivande snickare  
#639694
vinterrojarn skrev:Lite svårare för de som inga maskiner har att tillgå...

Det är dock även oftast säkrare att sätta i gripen i vindfällen...

Liten traktor å grovt vindfälle å hoppsan, traktorn inne på grannskiftet :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Fastfälld av vinden

Avslutat-02  
#639695 Svaret var på jannees inlägg...

Avatar Fallback

Re: Fastfälld av vinden

Blivande snickare  
#639697
vinterrojarn skrev:Svaret var på jannees inlägg...

Jo, jag vet. Det var ingen negativ kommentar bara lite situationshumor :smile:

Avatar Fallback

Re: Fastfälld av vinden

Avslutat-02  
#639711 Förstod det... :-bd men lika bra att vara tydlig...för en gångs skull :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Fastfälld av vinden

Blivande snickare  
#639712
vinterrojarn skrev:Förstod det... :-bd men lika bra att vara tydlig...för en gångs skull :mrgreen:

:-bd

Användarvisningsbild

Re: Fastfälld av vinden

anersimyra  
#639725 Nej fy fan för griptag i vindfällen.. :shock: ” gubben ” i hytten tror sig ha ett säkert tag men har i själva verket ökat spänningen tiofalt. Kommer den där gripen sättande och vill hjälpa till så får den sig en smäll på käftarna.. :lol:

Avatar Fallback

Re: Fastfälld av vinden

Jim_the_one  
#640061 Men när sågen sitter fast så är gripen välkommen 🙃

Användarvisningsbild

Re: Fastfälld av vinden

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#640063 När (om mot förmodan) sågen sitter fast använder man reservsågen :d

Användarvisningsbild

Re: Fastfälld av vinden

thomasmq  
#643547 Bara för att följa upp och berätta hur det gick: Spännbandet räckte inte till att dra loss den, så jag gjorde "plan A" från trådets början, dvs kapa större delar brytmånen och rotera ner trädet med vändband och slana. Det behövdes nästan 360° rotation innan den föll, så jag satte om bandet halvvägs för att inte hamna i riskzonen. Belastade trädet höll och får stå kvar. Överlag enkelt och effektivt, kändes inte riskabelt. :-bd

Tackar igen för synpunkterna!
/thomas
Senast redigerad av thomasmq sön 10 maj 2020, 16:57, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fastfälld av vinden

Hema  
#643586 Kanon!

Användarvisningsbild

Re: Fastfälld av vinden

JörgenO  
#773104 Jag hittade den här kombinationen idag.
Jag kommer inte att göra något åt det hur gärna jag än vill rädda den stackars böjda tallen. Jag avvaktar höststorm och snö och får se om problemet löst sig själv till våren.
Men jag är ändå nyfiken, hur hade ett proffs gjort? Träden står nära en skosbilväg så både traktor o bil kan komma nära.

Användarvisningsbild

Re: Fastfälld av vinden

hlb  
#773108 Fått fast vajern högt upp med min glasfiberteleskop och sedan rest det översta trädet med Hyprovinchen från långt håll.

Användarvisningsbild

Re: Fastfälld av vinden

anersimyra  
#773109
JörgenO skrev:Jag hittade den här kombinationen idag.
Jag kommer inte att göra något åt det hur gärna jag än vill rädda den stackars böjda tallen. Jag avvaktar höststorm och snö och får se om problemet löst sig själv till våren.
Men jag är ändå nyfiken, hur hade ett proffs gjort? Träden står nära en skosbilväg så både traktor o bil kan komma nära.

Med bil/traktor block och lina tillgängliga så hade jag helt enkelt dragit tallen rakt bakåt..🙂👍

Avatar Fallback

Re: Fastfälld av vinden

tallen100  
#773122 Kapat loss och vridit ner, såvida inte bilden ljuger om grovleken på tallen 🤔

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).