Motorsåg och handhållet

FILMER - Motorsåg

2380 inlägg 893137 visningar 128 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

Andpers  
#809191
jlhp skrev:Kul film, vad håller de på och lär ut en massa onödigt skräp för på motorsågsutbildningarna? Riktskär, säkert hörn mm... inget av det behövs ju! Och sågskyddsbyxor, stövlar mm verkar inte behövas over there. I alla fall kan jag inte minnas att jag sett några på filmklipp därifrån. Här hade han väl förvisso hjälm med hörselskydd och visir men det var nog ett olycksfall i arbetet...


Killen i filmen har lagt ut fler filmer på sin Youtube-kanal och sa i en av dem att han jobbat professionellt med trädfällning i 13 år.

I följande film förklarar han fördelarna med sin fällningsmetod, men varnar också andra att för att försöka göra likadant.
Han är raka motsatsen till det man fick lära sig på kursen för motorsågskörkort... 😀

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

tallen100  
#809200
jlhp skrev:Kul film, vad håller de på och lär ut en massa onödigt skräp för på motorsågsutbildningarna? Riktskär, säkert hörn mm... inget av det behövs ju!

Och sågskyddsbyxor, stövlar mm verkar inte behövas over there. I alla fall kan jag inte minnas att jag sett några på filmklipp därifrån. Här hade han väl förvisso hjälm med hörselskydd och visir men det var nog ett olycksfall i arbetet...


Det syns att vet vad han håller på med och, fin stubbhöjd.
Vid bara trädfällning så har han den skyddsutrustning som egentligen behövs, nämligen hjälm och hörselskydd.
Det är kvistningnen som är det farliga för benen.
Och vad gäller det "säkra hörnet" så är det egentligen väldigt sällan det är någon nytta med det, fast många tycks numera tro att det är ett måste vid varje trädfällning 😉

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#809207
jlhp skrev:Kul film, vad håller de på och lär ut en massa onödigt skräp för på motorsågsutbildningarna? Riktskär, säkert hörn mm... inget av det behövs ju!

Hans fällteknik bygger på att det inte blåser och att trädet lutar i huvudsak åt det håll han vill att det skall falla. Som man ser så använder han ju ibland en kil för att styra upp trädet så att det inte faller åt det hållet där kilen sitter.

Sedan har han ju rätt i att om man inte använder något gångjärn så kan trädet lättare rotera (och därmed minska risken att fastna) om det tar i något annat träd i fallet. Att vrida ner trädet after att först ha sågat av det mesta av brytmånen är ju annars det som lärs ut på kurserna. Här sker vridningen hel automatiskt!

Dock så förstår jag inte varför han tar så stora bitar när han kapar rotbenen. Det gör ju att diametern vid roten blir mindre än den tjockaste delen av stammen och man förlorar några decimeter om man tänker sig att såga brädor.

Det går ju att såga låga stubbar även om man gör riktskär 😎 så jag fortsätter nog med den metoden trots allt.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

jlhp  
#809549 @Andpers: tack, det var en intressant film och info!

@tallen100: jo, håller med om att det verkar som att han vet vad han gör. Tycker dock det inte bara att det är i detta fallet som skyddsbyxor med mera saknas over there utan det verkar vara det vanliga.

@th: jo det verkar faktiskt kunna vara en bra metod vid rätt förutsättningar och om man verkligen vet vad man gör. Får dock erkänna att jag studsade när jag först såg det, det var helt nytt för mig. Jag lär dock fortsätta med brytmån som vanligt för de få träd som kommer i min väg. Tycker också det ser konstigt ut med hans rotbenskapande. Han nämnde ju att träden kan vara värda 1000 dollar/st så därav att han bland annat inte vill riskera spjälkning pga brytmån, för att sedan kapa rotbenen på det viset! Men det är kanske en synvilla på filmen, kanske ok i verkligheten?

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

jlhp  
#810198 Hoppas jag inte förstör tråden med detta men tycker det verkar vara en del kloka och intressanta tankar om framtidens motorsågar:


Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

HannuRöj  
#811775 Skogstidningen Metsälehti besöker motorsågsamlaren. https://youtu.be/NxyfQWprXmk?si=vuiW9hN2FwC-0Jgg
https://youtu.be/tHsywQIKnCE?si=PErMIQLAKzCx95_x

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

Andpers  
#811793
HannuRöj skrev:Skogstidningen Metsälehti besöker motorsågsamlaren. https://youtu.be/NxyfQWprXmk?si=vuiW9hN2FwC-0Jgg
https://youtu.be/tHsywQIKnCE?si=PErMIQLAKzCx95_x


Det var två sevärda filmer. Tack för tipset. 👍

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

sokrates66  
#816124 Renovering och provkörning av en Partner 98cc från 1955.
Svensk Youtuber "Yesterdays Machinery" med flertalet intressanta filmer upplagda.


Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

JörgenO  
#834803 Småmysig film till fredagskaffet. Youtubern Donyboy73 får en gammal motorsåg (Remington pl4 tror jag den heter) o fixar till den o startar för första gången på 25år.
https://youtu.be/jwC7KrF6de0?si=aIpm_dwrrsO3YicH

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

LDG  
#837448


😮 🤔

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).