Motorsåg och handhållet

Brytblock til vinsch

14 inlägg 1057 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Brytblock til vinsch

Klausan  
#838198 Hej och förlåt för min svenska

Jag har en Nordforst vinsch på 3200 kg. Jag behöver använda ett brytblock för att dubbla dragkraften, men hur mycket ska brytblocket och rundslinga kunna hålla?
Är det lite mer än 3200 kg eller ska det vara mer än 6400 kg eftersom jag använder ett brytblock för att dubbla dragkraften?
Klaus (Danmark)



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Brytblock til vinsch

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#838205 Ett brytblock där vajern bryts 180 grader fördubblar dragkraften så blocket o stroppen bör klara 6400kg

Användarvisningsbild

Re: Brytblock til vinsch

anersimyra  
#838210 Dragkraften från vinschen blir inte förändrad så stroppen som håller vinschen utsätts inte för större kraft såvida du inte har vinschen och vajerns krok fästa i samma stropp. Har du vinschen och vajern fästa i samma träd (180 grader) så blir den sammanlagda kraften mot trädet 6,4 ton oavsett om vajerns krok är anbringad i egen stropp eller i vinschens stropp. Den stropp som är anbringad i brytblocket utsätts förstås för den dubbla kraften som vinschen genererar.

Användarvisningsbild

Re: Brytblock til vinsch

Klausan  
#838231 Tack för svar.
Jag gjorde den här teckningen. Jag vill ha trädet till vänster upp och sätta brytblocket på det för att dubbla dragningen. Jag har skrivit vad stropper och brytblocket måste klara som minimum. Är det rätt uppfattat?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Brytblock til vinsch

anersimyra  
#838232
Klausan skrev:Tack för svar.
Jag gjorde den här teckningen. Jag vill ha trädet till vänster upp och sätta brytblocket på det för att dubbla dragningen. Jag har skrivit vad stropper och brytblocket måste klara som minimum. Är det rätt uppfattat?

Det är rätt tänkt såvida du tar ut maximal dragkraft från vinschen och lasten inte rör sig..🙂👍

Avatar Fallback

Re: Brytblock til vinsch

Ent  
#838235 Nu är jag i grund och botten ganska okunnig utöver det rent matematiska, men... Jag har batterivinschar både på ATV-kranvagnen och fram på ATVn. Båda 2500 lbs, dvs 12-1300 kg ungefär. Kranvinschen har Biltemas 1500 kg syntetlina https://www.biltema.se/bil---mc/lasta-o ... 2000039662 Jag brukar rigga liknande som på bilden när jag det måste falla rätt, när jag fällt fast eller när trädet lutar kraftigt åt fel håll etc. Jag använder smäckra lilafärgade lyftstroppar, 1000 kg och ett väldigt enkelt block typ denna: https://verktygsboden.se/bygg-hem-hus/l ... e-block-2t
Bytt ut ena sprinten till bult och vingmutter för att det ska vara smidigt att öppna.
I mitt fall blir ju belastningen aldrig stum; jag fäster timmersaxen så högt jag når på trädet som ska fällas, trädet har bara brytmånen kvar, kran och lina flexar lite grann och i värsta fall kan ekipaget alltid glida nån centimeter eller två. Men vad jag vill komma till är att man kanske inte måste ha så väldigt våldsamma grejor för att fixa det manuellhuggaren normalt jobbar med. Givetvis krävs det rejälare doningar om man ska tampas med 50 m granar 🌲 men såna har vi inte i Norrbotten så där får jag passa. 🙂

Avatar Fallback

Re: Brytblock til vinsch

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#838240 Jag vinschar en del tunga stockar med min traktor.Jag har inte lyckats dra sönder något jag riggat än.

Jag använder 2t slingor och 0.5 ton brytblock. Kanske gått upp ett snäpp till den vinschen TS har.

Användarvisningsbild

Re: Brytblock til vinsch

anersimyra  
#838243 Här har jag riggat med två brytblock godkända för 0,5 ton. Vinschen drar med kraften 1,8 ton och blocken håller utan problem även om lasten fastnar och blocken utsätts för ett drag om 3,6 ton. Vad som däremot inte höll var en 14 mm skotlina som jag köpt ”billigt” på nätet..😮🫨😳.

Användarvisningsbild

Re: Brytblock til vinsch

Klausan  
#838312 Tack igen för kommentarerna. Jag kommer i första hand att använda ett brytblock för att rycka upp mindre träd (hagtorn och pil) för att förhindra återväxt. Syftet är att skapa en mer ljusöppen mosse för växter. Baserat på kommentarer så tror jag inte att det är nödvändigt att köpa brytblock och rundslinga för 6400 kg.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Brytblock til vinsch

anersimyra  
#838330
Klausan skrev:Tack igen för kommentarerna. Jag kommer i första hand att använda ett brytblock för att rycka upp mindre träd (hagtorn och pil) för att förhindra återväxt. Syftet är att skapa en mer ljusöppen mosse för växter. Baserat på kommentarer så tror jag inte att det är nödvändigt att köpa brytblock och rundslinga för 6400 kg.

Aha..då kommer du att få ordentligt med motion framöver..🥵🥵🥵😃

Användarvisningsbild

Re: Brytblock til vinsch

JensSkoog  
#838438
anersimyra skrev:Aha..då kommer du att få ordentligt med motion framöver..🥵🥵🥵😃

Det kan jag skriva under på!!!
Ett tips vill jag ge dig och det är att du tar med en batteridriven tigersåg med
carbidblad så du kan kapa röter som absolut inte vill vara med.
Det har jag gjort när jag har tagit bort häckar och dylika. Senn drar du upp röterna en och en.
Men, du får aldrig med absolut allt 🤣

Användarvisningsbild

Re: Brytblock til vinsch

anersimyra  
#838445
JensSkoog skrev:
anersimyra skrev:Aha..då kommer du att få ordentligt med motion framöver..🥵🥵🥵😃

Det kan jag skriva under på!!!
Ett tips vill jag ge dig och det är att du tar med en batteridriven tigersåg med
carbidblad så du kan kapa röter som absolut inte vill vara med.
Det har jag gjort när jag har tagit bort häckar och dylika. Senn drar du upp röterna en och en.
Men, du får aldrig med absolut allt 🤣

Förra sommaren kom en granne över och frågade om jag kunde hjälpa honom att dra upp rötterna på ett smäckert fruktträd med min 1500 tirfor. Väl framme vid den unge vältränade grannens tomt ser jag tre låga fruktträdsstubbar med en diameter på drygt fyrtio centimeter. Jag föreslår då genast att jag ska hämta brytblock och ta dessa stubbar när jag ändå var på plats, vilket jag snart fick ångra då den unge mannen var av mindre segt virke..😳 det hela slutade med att jag själv fick ett flera timmar långt arbetspass som innefattade uppbrytning av fyra stubbar vars vältor vägde runt 200 kilo stycket, därefter drog jag ut dem på vägen med hjälp av bilen, sedan lastade vi dessa på mitt tippbara släp med hjälp av vinschen och körde stubbarna till tippen..🥵 jag borde hållit truten och enbart tagit det smäckra trädet då min betalning bestod av byte av en st en meter lång elkabel..😖

Användarvisningsbild

Re: Brytblock til vinsch

Klausan  
#838446 Ja, det är svårt att dra upp träd.
Många av trädens diamanter är oftast bara 10-15 cm. Är de för stora så blir det en motorsåg och då måste jag skära ner återväxten 3-4 gånger om året tills pil och hagtorn dör.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Brytblock til vinsch

anersimyra  
#838450
Klausan skrev:Ja, det är svårt att dra upp träd.
Många av trädens diamanter är oftast bara 10-15 cm. Är de för stora så blir det en motorsåg och då måste jag skära ner återväxten 3-4 gånger om året tills pil och hagtorn dör.

Du får inte glömma att filma och fota ditt arbete och låta oss ta del av detta...🙂👍

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).