Motorsåg och handhållet

Husqvarnas nya halvautomatiska kedjeslip

13 inlägg 737 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarnas nya halvautomatiska kedjeslip

wayfar  
#838118 Är det någon som har testat Husqvarnas kedjeslip?

https://www.maskinklippet.se/skog/skogs ... -kedjeslip

Tycks vara så ny att inte Husqvarna själva har någon information om den på sin hemsida. Handlarna har info om att den är halvautomatisk i klämningen av kedjan. Annars är det väl det momentet som tar lite tid när det ska skruvas vid var förflyttning?

Kostar mellan 5.900 och 6.600 kronor beroende på handlare. Jämfört med den helautomatiska som Logosol säljer för 8.600.

Vad tror ni om Husqvarnas och hur resonerar ni i allmänhet kring de elektriska kedjesliparna? De går ju att få från 300 kronor och upp till nämnda belopp. Motsvarar priset vad man får ut i form av kvalitet?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas nya halvautomatiska kedjeslip

Andpers  
#838121 Amazon säljer en Oregon kedjeslip just nu för 3139 kr och "tämligen lik" Husqvarnas dito...

1711365993_husqvarna_kedjeslip.jpg

1711365897_oregon_kedjeslip.jpg

Avatar Fallback

Re: Husqvarnas nya halvautomatiska kedjeslip

wayfar  
#838125 Tack! Jag såg precis ett antal klipp på Youtube om Oregons maskiner och detta verkar vara en "rebrandad" produkt. Då är det enklare att kolla recensioner och omdömen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas nya halvautomatiska kedjeslip

anersimyra  
#838130 ”Husqvarnas” slip ser ut att ha ett billigt städ där slipläget 0-10 grader justeras genom att städet skjuts antingen mot pelaren eller i motsatt håll. Oregon har en slip där denna justering görs på ett väsentligt enklare sätt genom att helt enkelt vinkla städet. Vad gäller klämhydrauliken så går det precis lika snabbt att klämma/lossa kedjan manuellt.

Avatar Fallback

Re: Husqvarnas nya halvautomatiska kedjeslip

wayfar  
#838150
anersimyra skrev:”Husqvarnas” slip ser ut att ha ett billigt städ där slipläget 0-10 grader justeras genom att städet skjuts antingen mot pelaren eller i motsatt håll. Oregon har en slip där denna justering görs på ett väsentligt enklare sätt genom att helt enkelt vinkla städet. Vad gäller klämhydrauliken så går det precis lika snabbt att klämma/lossa kedjan manuellt.


Ja, det där med hydrauliken är kanske mest ett försäljningsknep för att få det att låta som om det gör stor skillnad.

Men vad jag kan se är denna Husqvarna'n helt lik Oregon 620 (brukar kallas Pro i Sverige och kostar från 5.100kr hos andra handlare än Amazon som nämndes innan och där den är avsevärt billigare). Även på den tycks städet skjutas. Så det med att det är enklare på Oregon avser kanske en annan maskin än 620? Vet du i så fall vad den heter?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas nya halvautomatiska kedjeslip

anersimyra  
#838157
wayfar skrev:
anersimyra skrev:”Husqvarnas” slip ser ut att ha ett billigt städ där slipläget 0-10 grader justeras genom att städet skjuts antingen mot pelaren eller i motsatt håll. Oregon har en slip där denna justering görs på ett väsentligt enklare sätt genom att helt enkelt vinkla städet. Vad gäller klämhydrauliken så går det precis lika snabbt att klämma/lossa kedjan manuellt.


Ja, det där med hydrauliken är kanske mest ett försäljningsknep för att få det att låta som om det gör stor skillnad.

Men vad jag kan se är denna Husqvarna'n helt lik Oregon 620 (brukar kallas Pro i Sverige och kostar från 5.100kr hos andra handlare än Amazon som nämndes innan och där den är avsevärt billigare). Även på den tycks städet skjutas. Så det med att det är enklare på Oregon avser kanske en annan maskin än 620? Vet du i så fall vad den heter?

Jag hittar tyvärr inte den slip som jag talade om..🤔 själv köpte jag ”jackslipen” från skogma och jag grundslipar enbart lätt stensågade kedjor i nolläget och gör dem färdiga med filen. Köper man en ”Jack” från Skogma så ska man vara medveten om att den manual den levereras med gäller en annan slip och att inget shims levereras till den tunnaste skivan, shimset som levereras med den dyrare hydrauliska slipen går heller inte beställas från Skogma..🤬

Avatar Fallback

Re: Husqvarnas nya halvautomatiska kedjeslip

wayfar  
#838159
anersimyra skrev:
wayfar skrev:
anersimyra skrev:”Husqvarnas” slip ser ut att ha ett billigt städ där slipläget 0-10 grader justeras genom att städet skjuts antingen mot pelaren eller i motsatt håll. Oregon har en slip där denna justering görs på ett väsentligt enklare sätt genom att helt enkelt vinkla städet. Vad gäller klämhydrauliken så går det precis lika snabbt att klämma/lossa kedjan manuellt.


Ja, det där med hydrauliken är kanske mest ett försäljningsknep för att få det att låta som om det gör stor skillnad.

Men vad jag kan se är denna Husqvarna'n helt lik Oregon 620 (brukar kallas Pro i Sverige och kostar från 5.100kr hos andra handlare än Amazon som nämndes innan och där den är avsevärt billigare). Även på den tycks städet skjutas. Så det med att det är enklare på Oregon avser kanske en annan maskin än 620? Vet du i så fall vad den heter?

Jag hittar tyvärr inte den slip som jag talade om..🤔 själv köpte jag ”jackslipen” från skogma och jag grundslipar enbart lätt stensågade kedjor i nolläget och gör dem färdiga med filen. Köper man en ”Jack” från Skogma så ska man vara medveten om att den manual den levereras med gäller en annan slip och att inget shims levereras till den tunnaste skivan, shimset som levereras med den dyrare hydrauliska slipen går heller inte beställas från Skogma..🤬


Okej! Bra saker att veta. Tar det med mig i klurandet. Egentligen sågar jag för lite för att lägga för mycket på en slip. Men jag har svårt för de moment som är enahanda och däribland ingår manuell filslipning. Så med en elektrisk tror jag att jag kommer att lägga mer tid med sågen. 😊

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas nya halvautomatiska kedjeslip

anersimyra  
#838170 https://bamseprodukter.se/produkt/skarv ... gon-basic/ I den här filmen beskrivs hur man ställer den 10 gradiga vinkeln. Sidoskalan beskrivs inte vilket verkar vara något som inte beskrivs någonstans överhuvudtaget..🤔 jag gissar att skalan möjligen används för att ställa in slipskivans centrum mitt i kedjan.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas nya halvautomatiska kedjeslip

anersimyra  
#838176 Nej, nu minns jag..🙂 skalan som inte ens beskrivs i Oregons instruktionsfilmer är en offsetskala för att ställa den tiogradiga nedåtvinkeln på kedjorna. Skjuter man städet mot pelaren så fås nedåtvinkeln på de vänstra tänderna, och mot sig ger nedåtvinkeln på de högra tänderna.
Senast redigerad av anersimyra mån 25 mar 2024, 19:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas nya halvautomatiska kedjeslip

anersimyra  
#838177
1711387844_img_4705.png
wayfar skrev:
anersimyra skrev:
wayfar skrev:
anersimyra skrev:”Husqvarnas” slip ser ut att ha ett billigt städ där slipläget 0-10 grader justeras genom att städet skjuts antingen mot pelaren eller i motsatt håll. Oregon har en slip där denna justering görs på ett väsentligt enklare sätt genom att helt enkelt vinkla städet. Vad gäller klämhydrauliken så går det precis lika snabbt att klämma/lossa kedjan manuellt.


Ja, det där med hydrauliken är kanske mest ett försäljningsknep för att få det att låta som om det gör stor skillnad.

Men vad jag kan se är denna Husqvarna'n helt lik Oregon 620 (brukar kallas Pro i Sverige och kostar från 5.100kr hos andra handlare än Amazon som nämndes innan och där den är avsevärt billigare). Även på den tycks städet skjutas. Så det med att det är enklare på Oregon avser kanske en annan maskin än 620? Vet du i så fall vad den heter?

Jag hittar tyvärr inte den slip som jag talade om..🤔 själv köpte jag ”jackslipen” från skogma och jag grundslipar enbart lätt stensågade kedjor i nolläget och gör dem färdiga med filen. Köper man en ”Jack” från Skogma så ska man vara medveten om att den manual den levereras med gäller en annan slip och att inget shims levereras till den tunnaste skivan, shimset som levereras med den dyrare hydrauliska slipen går heller inte beställas från Skogma..🤬


Okej! Bra saker att veta. Tar det med mig i klurandet. Egentligen sågar jag för lite för att lägga för mycket på en slip. Men jag har svårt för de moment som är enahanda och däribland ingår manuell filslipning. Så med en elektrisk tror jag att jag kommer att lägga mer tid med sågen. 😊

Tänk även på att stötvinkeln ska ställas annorlunda på en slip jämfört med när man handfilar.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas nya halvautomatiska kedjeslip

anersimyra  
#838178 Då var saken utredd..😃. https://youtu.be/2VSXRw1hiO0?si=jkZuYdAqTW3t0JrT

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas nya halvautomatiska kedjeslip

anersimyra  
#838180
1711389835_img_5689.jpeg
. Slipmaskiner med flyttbart städ.

Avatar Fallback

Re: Husqvarnas nya halvautomatiska kedjeslip

wayfar  
#838200
anersimyra skrev:
1711389835_img_5689.jpeg
. Slipmaskiner med flyttbart städ.


Stort, stort tack för all kompletterande info! 😀 👍

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).