Motorsåg och handhållet

Glapp i batteriet?

15 inlägg 1237 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Glapp i batteriet?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#836002 Har ett HVA batteri Bli200 som det verkar glapp i. När jag sågar kan sågen dö, jag får ta ut batteriet och slå in det igen och sen kan jag såga vidare. Ibland räcker det med att banka till på batteriet. De andra batterierna funkar fint.
Jag får väl skruva isär om jag ser något, men tänkte kolla om jag var först med detta?

Kontakten ser ren ut, i alla fall de fyra grova.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Glapp i batteriet?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#836004 Låter skumt, inget jag har råkat ut för i alla fall. Är det glappande batteriet skadat på något sätt?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Glapp i batteriet?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#836007
Niking skrev:Låter skumt, inget jag har råkat ut för i alla fall. Är det glappande batteriet skadat på något sätt?
/Niklas


Ja, plastådan hålls ihop av eltejp... 😇

   TS
Användarvisningsbild

Re: Glapp i batteriet?

HannuRöj  
#836010 😉 Klart ska elgrejorna tejpas med eltejp.

Delarna är bytbara, bara man hittar trasiga batterier som kan demonteras.
https://youtu.be/jmBHwXekmWk?si=aWAVFTEhWO59Z4tC

Avatar Fallback

Re: Glapp i batteriet?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#836016 Jo, men de nya går sönder direkt igen så jag har inte brytt mig om det mer än en gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Glapp i batteriet?

HannuRöj  
#836040 Är lådan så tunn och dålig att den går sönder även av minsta slag? 😮
Det är ju helt vanligt i skogsarbete att man ramlar eller halkar, torrgrenarna slår på, och sånt..

Avatar Fallback

Re: Glapp i batteriet?

r93  
#836043
HannuRöj skrev:Är lådan så tunn och dålig att den går sönder även av minsta slag? 😮
Det är ju helt vanligt i skogsarbete att man ramlar eller halkar, torrgrenarna slår på, och sånt..


Motorsågarna lever ett hårt liv, när jag halkar/snubblar med sågen i hand så tar jag alltid emot mig med händerna på båge/handtag, så sågen tar smällen.

Bättre att spräcka sågen på en vass sten än att skada händerna på liknande saker.

Men trots flera hundra fall genom åren har jag aldrig lyckats knäcka sågen.

Avatar Fallback

Re: Glapp i batteriet?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#836046 Jag tror konstruktionen är lite kass på de där plastlådorna, de spricker lätt runt skruvarna.

Sen har jag inte varit särskilt varsam i förvaring och transport får jag nog erkänna.

1709970271_2024-03-0908.43.177767215630240545928.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Glapp i batteriet?

anersimyra  
#836064 Jag var med om att ett av mina bli300 batterier på grund av eget slarv for ur sågen och drog i asfalten från en dryg meters höjd. När jag hörde smällen så blev jag övertygad om att batteriet spruckit likt ett ägg..😧 men till min förvåning var batteriet synbart oskadat. I övrigt är jag noga med att förvara batterierna i en separat väska, eller på annat sätt som säkerställer att de inte kommer till skada.
Själv skulle jag aldrig våga förvara såpass kraftfulla batterier i närheten av vare sig bilen eller hemmet om de glappar eller uppvisar andra skador..😮💥🔥

Användarvisningsbild

Re: Glapp i batteriet?

HannuRöj  
#836143 😀Om batteriet skulle förstärkas med Gorillatejp eller dylik redan före första användningen.

Plastskalet säljs väl ändo som reservdel?

Användarvisningsbild

Re: Glapp i batteriet?

anersimyra  
#836146
HannuRöj skrev:😀Om batteriet skulle förstärkas med Gorillatejp eller dylik redan före första användningen.

Plastskalet säljs väl ändo som reservdel?

Batterierna är faktiskt rätt stadigt byggda så jag tror nog att Mange använt dem till att slå in kilarna..😜

Användarvisningsbild

Re: Glapp i batteriet?

HannuRöj  
#836149 🤣 ^

Avatar Fallback

Re: Glapp i batteriet?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#836161 Tyvärr säljs skalen inte som reservdel, och om man kollar på begagnade batterier så är det ofta samma typ av skada.

Skruvade isär och försökte se om det var glapp i sladderiet. Upptäckte då att sågen läcker olja, så fick ta det problemet först. Alltid är det något.

1710026280_img_20240309_155215_131.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Glapp i batteriet?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#838712 Felet är identifierat! Trasigt lock gör att kontaktstycket kan glappa, fast batteriet sitter fast i sågen. Om jag trycker upp med tummen, så skjuts kontaktstycket uppåt.

1711877682_img_20240331_112950_842.jpg


Med lite eltejp på strategiskt ställe försvann problemet.

Skalen säljs numera faktiskt som reservdel! För Bli200 är numret 536567701 enligt mina efterforskningar.

Jag beställde två lådor härifrån (330 kr/st ink moms), återkommer med resultat.

https://www.motorsågsbutiken.se/sv/mb/housing-assy-bli200-spare-part

   TS
Avatar Fallback

Re: Glapp i batteriet?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#839998 Ja, så idag kom lådorna. Exakt samma utseende och instansat nummer.

1712778993_1000002965.jpg


Bara att lyfta över innanmätet . 👍

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).