Motorsåg och handhållet

Rapsolja sätter igen filter mer än mineral

37 inlägg 5227 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rapsolja sätter igen filter mer än mineral

Badger  
#820241 Var inne och köpte ett par filar häromdagen och kunde inte missa att höra en man som var arg i butiken. Han hade fått lämna in sin såg för att kedjan inte smörjdes. Säljaren sa att de fått byta filtret som kladdat igen och undrade vad han använt för olja. Han hade använt Agrols eller Husqvarnas bio oljor sa han. Säljaren svarade tvärsäkert att där är felet. Rapsoljan kladdar ihop mer med spån. Så om man får i lite spån i tanken är det kört på mindre sågar där man inte kan ställa upp trycket på oljepumpen. Kör med mineral sa han och sålde en dunk.

Någon som känner igen att rapsolja geggar ihop filtret? Har själv kört med Willys Rapsolja ett par månader efter att läst att många gör det här på forumet.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Rapsolja sätter igen filter mer än mineral

anersimyra  
#820242
Badger skrev:Var inne och köpte ett par filar häromdagen och kunde inte missa att höra en man som var arg i butiken. Han hade fått lämna in sin såg för att kedjan inte smörjdes. Säljaren sa att de fått byta filtret som kladdat igen och undrade vad han använt för olja. Han hade använt Agrols eller Husqvarnas bio oljor sa han. Säljaren svarade tvärsäkert att där är felet. Rapsoljan kladdar ihop mer med spån. Så om man får i lite spån i tanken är det kört på mindre sågar där man inte kan ställa upp trycket på oljepumpen. Kör med mineral sa han och sålde en dunk.

Någon som känner igen att rapsolja geggar ihop filtret? Har själv kört med Willys Rapsolja ett par månader efter att läst att många gör det här på forumet.

Det kan inte gärna vara annat än ett klassiskt ”snickelisnacktrick” från någon som fantiserat fram ett hittepåfel. Huruvida filtret täpps till av spånor kan inte gärna bero på annat än mängden finfördelat spån som hamnar i tanken..🙂

Användarvisningsbild

Re: Rapsolja sätter igen filter mer än mineral

Badger  
#820244 Kunden köpte det för han hade kört med vanlig olja i 20 år innan utan problem och nog råkat få i lite spån nu med. Den här nya ekologiska oljan hade han bara kört med ett par år och redan problem. Så han gick tillbaka till mineralen nu. Jag blev lite fundersam.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rapsolja sätter igen filter mer än mineral

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#820250 Den biologiska kedjeoljan du köper från fabrik är annorlunda än vanlig rapsolja, de har tillsatt något medel som gör att den är lite klibbigare tror jag.

Kör med rapsolja i många år nu, inga problem. Om sågen står över en säsong kan man behöva smörja upp kedjan med typ 5-56 för att få runt den till en början.

Användarvisningsbild

Re: Rapsolja sätter igen filter mer än mineral

StefanN74  
#820267 Vi har kört med ren rapsolja i över tre år nu och det enda som har hänt är att noshjulet stelnar ihop lite om sågen har fått stå ett tag men det släpper snabbt. 👍

Användarvisningsbild

Re: Rapsolja sätter igen filter mer än mineral

anersimyra  
#820295
Mangan skrev:Den biologiska kedjeoljan du köper från fabrik är annorlunda än vanlig rapsolja, de har tillsatt något medel som gör att den är lite klibbigare tror jag.

Kör med rapsolja i många år nu, inga problem. Om sågen står över en säsong kan man behöva smörja upp kedjan med typ 5-56 för att få runt den till en början.

Jo, alla sågkedjeoljor har en tillsats av vidhäftningsmedel..💦💦🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Rapsolja sätter igen filter mer än mineral

Andpers  
#820312 Jag använder rapsolja och har märkt att om en såg står oanvänd i ett år, så stelnar rapsoljan i svärdets kedjespår och kletar fast kedjan. Trots att det är olja syns även spår av rost när man fått loss kedjan från svärdet.
Sedan är det inget större problem att mjuka upp kedjan och använda den igen, men lite jobbigt är det trots allt. 🤮
Ska också nämna att jag alltid gör rent en såg efter användning, så det är inga spånor inblandat.

Sedan använder jag också rapsolja vid borrning, fräsning och svarvning i metall. Om man inte gör rent efteråt så bildas med tiden en ganska hård kaka av spånor och stelnad olja...

I somras var det rea på solrosolja (billigare då än rapsolja), så då köpte jag en 5 litersdunk och har börjat använda det i motorsågarna. Nu kör jag inte speciellt hårt eller mycket, men jag märker ingen skillnad mot rapsolja vid sågning. Det ska bli intressant i vår att se om även solrosoljan får kedjan att becka fast... 🤔

Användarvisningsbild

Re: Rapsolja sätter igen filter mer än mineral

Vante  
#820464 Har också funderat på rapsolja blir mer trögflytande i kyla men går ändå skall kolla solros olja i vart fall så går solros oljan bra steka i mot raps olja som klibbig blir vid lång stek tycker där är lika bra som olivolja olja.

Avatar Fallback

Re: Rapsolja sätter igen filter mer än mineral

Ent  
#820555
Andpers skrev:Jag använder rapsolja och har märkt att om en såg står oanvänd i ett år, så stelnar rapsoljan i svärdets kedjespår och kletar fast kedjan. Trots att det är olja syns även spår av rost när man fått loss kedjan från svärdet.
Sedan är det inget större problem att mjuka upp kedjan och använda den igen, men lite jobbigt är det trots allt. 🤮
Ska också nämna att jag alltid gör rent en såg efter användning, så det är inga spånor inblandat.

Sedan använder jag också rapsolja vid borrning, fräsning och svarvning i metall. Om man inte gör rent efteråt så bildas med tiden en ganska hård kaka av spånor och stelnad olja...

I somras var det rea på solrosolja (billigare då än rapsolja), så då köpte jag en 5 litersdunk och har börjat använda det i motorsågarna. Nu kör jag inte speciellt hårt eller mycket, men jag märker ingen skillnad mot rapsolja vid sågning. Det ska bli intressant i vår att se om även solrosoljan får kedjan att becka fast... 🤔

Precis min erfarenhet, det mesta kleggar fast när sågen vilat för länge men det går lätt att få loss. Medicinen är väl att starta och köra sågen nån gång då och då. Däremot slutade Meecen att smörja helt och hållet, inte kollat om det är stock eller om pumpen är kass. Vid tillfälle ska jag kolla vad som hänt.

Användarvisningsbild

Re: Rapsolja sätter igen filter mer än mineral

Vante  
#820603 Kan konstatera en sak med solrosolja den blir som paraffin i botten i kyla sämre än raps olja för pumpen i kyla paraffin is tills den blir varmt medans raps blir sirap trög men går bra använda i motorsåg i kyla.

Användarvisningsbild

Re: Rapsolja sätter igen filter mer än mineral

Andpers  
#820611
Vante skrev:Kan konstatera en sak med solrosolja den blir som paraffin i botten i kyla sämre än raps olja för pumpen i kyla paraffin is tills den blir varmt medans raps blir sirap trög men går bra använda i motorsåg i kyla.


Tack för info om att solrosolja stelnar i kyla. 👍
För egen del blir det nästan aldrig sågning i minusgrader, så det hade dröjt tills jag upptäckt detta själv.

Användarvisningsbild

Re: Rapsolja sätter igen filter mer än mineral

JensSkoog  
#820613 Använder begagnat solrosolja från frityr när jag ska göra upp kaffebrasa i skogen
så jag har allltid en flaska med mig i bilen, men om det sjunker ner på några minus
stelnar den till något vaxliknande så jag skulle absolut inte rekommendera
solrosolja på sågen.

Användarvisningsbild

Re: Rapsolja sätter igen filter mer än mineral

Badger  
#821072
JensSkoog skrev:Använder begagnat solrosolja från frityr när jag ska göra upp kaffebrasa i skogen
så jag har allltid en flaska med mig i bilen, men om det sjunker ner på några minus
stelnar den till något vaxliknande så jag skulle absolut inte rekommendera
solrosolja på sågen.


Ok, det är ju bra att du funnit något sätt att använda gammal matolja. Ska undvika solros.

Något som har ett bra knep att rengöra förresten? Vad ska man för att tvätta ur om man råkar sätta igen i framtiden? T-röd? Högtrycksluft?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rapsolja sätter igen filter mer än mineral

JensSkoog  
#821076
Badger skrev:
JensSkoog skrev:Använder begagnat solrosolja från frityr när jag ska göra upp kaffebrasa i skogen
så jag har allltid en flaska med mig i bilen, men om det sjunker ner på några minus
stelnar den till något vaxliknande så jag skulle absolut inte rekommendera
solrosolja på sågen.


Ok, det är ju bra att du funnit något sätt att använda gammal matolja. Ska undvika solros.

Något som har ett bra knep att rengöra förresten? Vad ska man för att tvätta ur om man råkar sätta igen i framtiden? T-röd? Högtrycksluft?

Diesel har alltid varit ett vidundermedel 🤣
Tanka upp oljetanken med det, lämna en dag eller två och senn se om det går genom.

Användarvisningsbild

Re: Rapsolja sätter igen filter mer än mineral

Rossignol  
#821104
Badger skrev:
JensSkoog skrev:Använder begagnat solrosolja från frityr när jag ska göra upp kaffebrasa i skogen
så jag har allltid en flaska med mig i bilen, men om det sjunker ner på några minus
stelnar den till något vaxliknande så jag skulle absolut inte rekommendera
solrosolja på sågen.


Ok, det är ju bra att du funnit något sätt att använda gammal matolja. Ska undvika solros.

Något som har ett bra knep att rengöra förresten? Vad ska man för att tvätta ur om man råkar sätta igen i framtiden? T-röd? Högtrycksluft?


Viskositeten verkar variera kraftigt med temperaturen. Använd bastun, torkskåp eller växthus beroende på säsong.

Jag hittade en såg som min far gömt. Då hade den stått i 10-15 år. När jag tog tag i kedjan med två fingrar gick den runt utan problem. Efter det har jag bara köpt mineralolja till motorsågarna. Eftersom mina sågar bara används periodvis så hade de kärvat efter varje längre uppehåll. Nu slipper jag det jobbet.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).