Motorsåg och handhållet

Jonsered 2149 läcker olja

3 inlägg 638 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Jonsered 2149 läcker olja

alrunned  
#819061 Efter många år av oljepölar under sågen så bestämde jag mig för att åtgärda problemet men blir inte riktigt klok på var det läcker. Jag har ingen riktig entydighet över om det krävs mycket i tanken eller om sågen ska stå eller ligga på (svärds)sidan för att det ska läcka.
Hur som helst, jag har plockat isär sågen och torkat rent från all oljeindränkt spån och annat. Nu ser det ut som om det fuktar efter några dagars liggande på sidan, men det är omöjligt att se varifrån...allt blir liksom oljigt. Jag har skruvat loss pumpen , men blir inte klokare ..det är olja överallt i dess närhet.
Jag tänker att det rimligen kan det vara två ställen som det läcker: 1) Någon packning runt den roterande kolven som väl är själva pumpmakanismen, eller 2) öppning mot tanken där slangen går in. Verkar ju bara vara själva pumphuset/slangen som tätar det hålet...men allt ser fint och fräscht ut däromkring.
Kan det vara något annat? Jag har fått för mig att det lilla hålet i den roterande kolven inte läcker om den är stillstående och jag tycker inte heller att det verkar var därifrån. Det var kladdigt under pumpen när jag tog loss den.
Någon som vet något om detta?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2149 läcker olja

Nyborg  
#819105 Det läcker garanterat från slangen som oljefiltret (lodet) sitter på. Den blir ihoptryckt när pumpen monteras och blir stel med tiden. Finns att köpa nytt.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2149 läcker olja

alrunned  
#819145 Tack för tydligt svar. Jag har tittat närmare på slangen, och det är som du säger: Den är hård och osmidig och kommer att bytas.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).