Motorsåg och handhållet

Batterisågarnas MS200?

64 inlägg 6536 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Batterisågarnas MS200?

Ent  
#815054 En kort historia blir lång... mina knän tycker att jag ska röja med Lille Skutt (MS200) i stället för med den fina 410an. Själva slyfällningen går givetvis mycket snabbare men det frestar på artrosen. Har ännu inga problem med att kröka ryggen så jag byter efter varje tank.

Nackdelen är då avgaserna från sågen så frågan är, vilken modell/fabrikat kan sägas vara batterisågarnas MS200/201? En bekant har Julas 40 V Meec som jag ska pröva, märkessågarna bör vara bättre men det är ju alltid kul att jämföra.

Till saken hör att jag har 18 V Milwaukee skruvdragare med laddare och två 5 Ah batterier som man kanske kan använda som backup till sågens medföljande. Frågan är om det är nåt komma med i skogen?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Batterisågarnas MS200?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#815056 Tja, du har ju MSA 220 och Husqvarnas 540i XP(G), som väl närmast ska motsvara en Stihl MS 201 i kapacitet.

Vill du gå ner i vikt (vilket kan vara klokt, om det bara är sly), så finns ju också MSA 200 och Husqvarna 535 iXP. Dessa ska motsvara Stihl MS 19X och Husqvarna 439 i kapacitet.

Sedan finns ju också de batteridrivna kombiröjarna Husqvarna 535 iFR och Stihl FSA 135, som ska motsvara en 35-kubiks bensindriven kombiröjare i kapacitet.

Slutligen har du även Husqvarna 530iPX, som är en batteridriven kedjeröjare/kort stångsåg.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Batterisågarnas MS200?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#815069 Därutöver finns det givetvis även s.k. farmarmodeller, så som t.ex. Husqvarna 330i (motsvarande 30 kubikare motorsåg) och 340i (motsvarande 40 kubikare motorsåg).

Förmodligen har dessa batteridrivna farmarsågar sämre tätningar och dylikt, utöver Husqvarnas allmänt dissade verktygslösa kedjespänning. Priset blir dock klart lägre än för proffsmodellerna!

Stihls batteridrivna farmarsågar har jag dock dålig koll på.

Slutligen finns ju också billiga batteridrivna villasågar från både Husqvarna och Stihl, men de har knappast skogen att göra...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Batterisågarnas MS200?

anersimyra  
#815079
Ent skrev:En kort historia blir lång... mina knän tycker att jag ska röja med Lille Skutt (MS200) i stället för med den fina 410an. Själva slyfällningen går givetvis mycket snabbare men det frestar på artrosen. Har ännu inga problem med att kröka ryggen så jag byter efter varje tank.

Nackdelen är då avgaserna från sågen så frågan är, vilken modell/fabrikat kan sägas vara batterisågarnas MS200/201? En bekant har Julas 40 V Meec som jag ska pröva, märkessågarna bör vara bättre men det är ju alltid kul att jämföra.

Till saken hör att jag har 18 V Milwaukee skruvdragare med laddare och två 5 Ah batterier som man kanske kan använda som backup till sågens medföljande. Frågan är om det är nåt komma med i skogen?

I går provade jag en Milwaukee topphandsåg. Sågen känns riktigt rejält byggd och var inte särskilt tung med ett stort batteri vilkets storlek jag tyvärr inte kollade. Kedjehastigheten var dock relativt låg men en fördel var att sågen var riktigt tyst och stark. Jag sågade med hela det lilla 12” svärdet i fullt ingrepp i en pil och tryckte på ordentligt vilket sågen klarade galant.

Avatar Fallback

Re: Batterisågarnas MS200?

Ent  
#815262 Testade Jula Meec 40 V såg och nog funkar den med. Däremot ville kedjan hoppa av, det är väl för att det är 1,1 mm spår. Lite vrångt också att man måste trycka in knappen på sidan av handtaget för att kunna gasa.

I jämförelse med MS200an och 12" svärd är det förstås stor skillnad i kapacitet. Googlat lite på era förslag och det lär bli väl dyrt om man ska få motsvarande rush som en bensinare. Tror jag suger på batterisåg-karamellen ett bra tag till, men jag tackar för era tips!👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Batterisågarnas MS200?

Badger  
#815280 Vi har en MS200 och en MSA220 i familjen. MS200 varvar lite högre så MSA220 är kanske 90% av dess kapacitet. Men MSA220 är så mycket smidigare att MS200 hamnat i förrådet.

Avatar Fallback

Re: Batterisågarnas MS200?

Ent  
#815281
Badger skrev:Vi har en MS200 och en MSA220 i familjen. MS200 varvar lite högre så MSA220 är kanske 90% av dess kapacitet. Men MSA220 är så mycket smidigare att MS200 hamnat i förrådet.

Jaja, man får väl fnula på saken. Om inte annat den sorgens dag MS200an gjort sitt (hemska tanke, fick den 2001 av farsan som backup till hans Hva 133, vilken började strula och aldrig gick att få till😇)

Hur funkar det på Stihl batteriare, har de nån sidoknapp på handtaget som man måste trycka in för att kunna gasa?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Batterisågarnas MS200?

anersimyra  
#815284
Ent skrev:
Badger skrev:Vi har en MS200 och en MSA220 i familjen. MS200 varvar lite högre så MSA220 är kanske 90% av dess kapacitet. Men MSA220 är så mycket smidigare att MS200 hamnat i förrådet.

Jaja, man får väl fnula på saken. Om inte annat den sorgens dag MS200an gjort sitt (hemska tanke, fick den 2001 av farsan som backup till hans Hva 133, vilken började strula och aldrig gick att få till😇)

Hur funkar det på Stihl batteriare, har de nån sidoknapp på handtaget som man måste trycka in för att kunna gasa?

Sidoknappen är borttagen på stihlsågarna..🙂

Användarvisningsbild

Re: Batterisågarnas MS200?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#815287
anersimyra skrev:
Ent skrev:
Badger skrev:Vi har en MS200 och en MSA220 i familjen. MS200 varvar lite högre så MSA220 är kanske 90% av dess kapacitet. Men MSA220 är så mycket smidigare att MS200 hamnat i förrådet.

Jaja, man får väl fnula på saken. Om inte annat den sorgens dag MS200an gjort sitt (hemska tanke, fick den 2001 av farsan som backup till hans Hva 133, vilken började strula och aldrig gick att få till😇)

Hur funkar det på Stihl batteriare, har de nån sidoknapp på handtaget som man måste trycka in för att kunna gasa?

Sidoknappen är borttagen på stihlsågarna..🙂

Har de haft någon? Det verkar som att de traditionella sågtillverkarna använder den vanliga mekaniska spärren mot ofrivilligt gaspådrag (utom för HVA420).

Användarvisningsbild

Re: Batterisågarnas MS200?

anersimyra  
#815299
Funktionen som innebar att sidoknappen behövde hållas i konstant intryckt läge är alltså borta. På Husqvarna måste man trycka fram tangenten mot ofrivilligt gaspådrag och på stihl måste man inledningsvis trycka in sidoknappen för att tangenten ska kunna tryckas ner i handtaget, när tangenten väl är intryckt så ska knappen släppas.

Användarvisningsbild

Re: Batterisågarnas MS200?

Badger  
#815300 Vet inte hur den nya varianten fungerar, men den första med sidoknapp och gas-avtryckare under tycker jag är lika smidig som den gamla traditionella varianten. Jag misstänker att den här treknappskombon faktiskt är lite knöligare, men har som sagt inte testat i verkligheten. Det är som bekant bara i skogen som man verkligen ser hur det funkar.

Avatar Fallback

Re: Batterisågarnas MS200?

Sune77  
#815640 På grund av att man lever efter mottot att aldrig då nyfiken så har jag haft nöjet att prova,
batteri sågar från Stihl, Husqvarna, Oregon, Meec, Cramer, Millwaukke, Echo, Makita, Einhell
Jag ge dig rådet att prioritera dessa tre punkter som du ska prioritera före vilket fabrikat du ska välja

- 36 v batteri minst.
- kedjehastigheten.
- batteri storlek vill inte ha batteriet som räcker en fika rast.

Då smaken är olika vad man trivs med och det som jag tycker är bäst kanske inte passar dig, så kanske inte mina favoriter skulle bli dina favoriter.
Detta är dem som fallit mig mest i smaken av de som jag har provat.
- Husqvarna 540i xp
- Husqvarna 340i ( den har jag själv)
- Echo DC3500
- Cramer kommer inte ihåg namnet (82 volt )

Hälsningar den gamle

Användarvisningsbild

Re: Batterisågarnas MS200?

Badger  
#815667 Jag provade Cramer på Elmia. Var inte så förtjust i sågarna, men gillade deras batteriröjsågar. Kunde blivit mitt val, men det visade sig att de i princip inte säljs någonstans och jag tycker det är trevligt med lokal service så valde Stihl som har mycket trevlig lokal ÅF i mitt område. Så lägg in var du tänker handla också. Nätbutiker är jobbiga om man behöver service.

Användarvisningsbild

Re: Batterisågarnas MS200?l”

anersimyra  
#815677
Badger skrev:Jag provade Cramer på Elmia. Var inte så förtjust i sågarna, men gillade deras batteriröjsågar. Kunde blivit mitt val, men det visade sig att de i princip inte säljs någonstans och jag tycker det är trevligt med lokal service så valde Stihl som har mycket trevlig lokal ÅF i mitt område. Så lägg in var du tänker handla också. Nätbutiker är jobbiga om man behöver service.

Jag funderade också på en Cramer men avstod då försäljarnätet var löjligt litet..🤨

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).