Motorsåg och handhållet

Husqvarna 242. Förgasarproblem eller annat?

4 inlägg 715 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarna 242. Förgasarproblem eller annat?

Steffan  
#809576 Hej proffsen!

Såg 1; Vill gärna stanna. Kan det hjälpa att renovera förgasaren (nya membran osv)? Sågen startar lätt men dör så snart jag släpper gasen.

En annan 242:a jag har är svårstartad nåt så in i h-vete. 10-12 drag innan den tänder, in med choken, sedan kan det bli uppåt 10 drag till innan den startar. Är det samma där eller något med tändningen månntro?

Kanske borde pröva att skruva först men ni vet hur det är. Kanske någon här sitter på facit. 🙃



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 242. Förgasarproblem eller annat?

Andpers  
#809586 Det ligger nära till hands att tro att båda sågarna har problem med förgasaren. Börja med att justera in dem. Det finns många Youtube-filmer i ämnet som visar hur man gör. Här kommer två förslag:




Avatar Fallback

Re: Husqvarna 242. Förgasarproblem eller annat?

sågspån  
#809588 På såg 1 skulle jag kolla bränsleslangen. Hade liknande symptom på min 242 när det var en spricka vid tankgenomföringen.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 242. Förgasarproblem eller annat?

Steffan  
#809686
sågspån skrev:På såg 1 skulle jag kolla bränsleslangen. Hade liknande symptom på min 242 när det var en spricka vid tankgenomföringen.


Intressant, tack!

Tack även till dig Andpers! Jag har dessutom nyss beställt verktygssats till Walbroförgasare från skogsverktyg så nu ska man väl få fason på sågarna!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).