Motorsåg och handhållet

Uppfinning förhindrar att trimmern täpps igen

11 inlägg 1346 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Uppfinning förhindrar att trimmern täpps igen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#805125 Ett välkänt problem vid trimning och gräsröjning är ju att det gärna kloggar igen under kåpan.

Här en en intressant lösning på detta problem https://www.landlantbruk.se/teknikutman ... -grassstop
/Niklas



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Uppfinning förhindrar att trimmern täpps igen

Hema  
#805130 Alla förbättringar välkomnas, men risken är stor att Hva o Stil hittar på egen lösning.

Användarvisningsbild

Re: Uppfinning förhindrar att trimmern täpps igen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#805141 Då får ju marknaden avgöra vilken lösning som är bäst!
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Uppfinning förhindrar att trimmern täpps igen

anersimyra  
#805144 Sicken onödig pryl då lösningen på problemet är att använda rätt trimmningsteknik när gräset är såpass högt att det riskerar att snurra sig runt axeln. Har det ändå hänt så lossas det lätt genom att för hand snurra trimmerhuvudet medsols två tre varv..🤓

Avatar Fallback

Re: Uppfinning förhindrar att trimmern täpps igen

Hema  
#805152
Niking skrev:Då får ju marknaden avgöra vilken lösning som är bäst!
/Niklas

Det blir väl som med Microsoft, som integrerar sin egen lösning. Vi är väl fortfarande några som minns Netscape, som blev utprejade för MS eget Internet Explorer.

Jaja, hoppas på att bästa produkten vinner.

Användarvisningsbild

Re: Uppfinning förhindrar att trimmern täpps igen

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#805160
Hema skrev: Vi är väl fortfarande några som minns Netscape, som blev utprejade för MS eget Internet Explorer.

Det var väl snarare så att Netscape-användarna bytte till Mozilla/Gecko som sedan blev Firefox, och som ju lever i högsta grad.

Avatar Fallback

Re: Uppfinning förhindrar att trimmern täpps igen

alias  
#805164
anersimyra skrev:Sicken onödig pryl då lösningen på problemet är att använda rätt trimmningsteknik när gräset är såpass högt att det riskerar att snurra sig runt axeln. Har det ändå hänt så lossas det lätt genom att för hand snurra trimmerhuvudet medsols två tre varv..🤓


Får nog lov att instämma, då jag inte har upplevt det beskrivna fenomenet som ett stort och återkommande problem.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Uppfinning förhindrar att trimmern täpps igen

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#805166
alias skrev:
anersimyra skrev:Sicken onödig pryl då lösningen på problemet är att använda rätt trimmningsteknik när gräset är såpass högt att det riskerar att snurra sig runt axeln. Har det ändå hänt så lossas det lätt genom att för hand snurra trimmerhuvudet medsols två tre varv..🤓


Får nog lov att instämma, då jag inte har upplevt det beskrivna fenomenet som ett stort och återkommande problem.

MVH
Alias


Tänker det med. Men har för mig att jag fastnade i nåt emballageband nån gång som satt.🙈

Avatar Fallback

Re: Uppfinning förhindrar att trimmern täpps igen

Hema  
#805176
th skrev:
Hema skrev: Vi är väl fortfarande några som minns Netscape, som blev utprejade för MS eget Internet Explorer.

Det var väl snarare så att Netscape-användarna bytte till Mozilla/Gecko som sedan blev Firefox, och som ju lever i högsta grad.

Det är inte den historien jag hört/läst. Men hursomhelst så åkte IExplorer snabbt på däng av andra webläsare.

Informationen som du har kan mycket väl vara mer korrekt.

Dock är MS Edge rätt vanlig på arbeten.

Avatar Fallback

Re: Uppfinning förhindrar att trimmern täpps igen

tallen100  
#805178
anersimyra skrev:Sicken onödig pryl då lösningen på problemet är att använda rätt trimmningsteknik när gräset är såpass högt att det riskerar att snurra sig runt axeln. Har det ändå hänt så lossas det lätt genom att för hand snurra trimmerhuvudet medsols två tre varv..🤓

Instämmer.
Man slår ju åt vänster, är det ""trasselgräs" så är det bara att ta det en bit från marken på returen åt höger.
Annars är ju gräsklingan att föredra.

Förövrigt så var de gamla gräshuvudena med manuell framdragning av tråden bättre det trasslade inte lika lätt och det gick oftast att bara gasa loss trasslet så det flög iväg, medans de nya automatiska nästan alltid måste ha hjälp med trasslet. 🤔
Det är förstås nyttigare för vinkelväxeln att inte göra så.

Avatar Fallback

Re: Uppfinning förhindrar att trimmern täpps igen

Hema  
#805183 Instämmer, men om gräset lagt sig ned, är det svårt att slå det i två omgångar. Hoppas på att läsa en test.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).