Motorsåg och handhållet

238a

5 inlägg 891 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

238a

V65an  
#803364 Har i dagarna kommit över en Husqvarna 238 från 1987, Den går bra men har bytt till ett 1,3 mm oregon svärd för lite mindre kämpande för sågen. Har sen tidigare en 340, 254 och även två Stihl 260c och en ms200. Men grunnar o är lite sugen på att komma över en 242a Husqvarna.Men efter lite kikande på effekter om det stämmer det jag läste så har 238 2,4 kW o 242an 2,3kw. Vad tycker ni jag har inte kört me en 242 är det värt o leta på en när man har lillebror typ 😉



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: 238a

jlhp  
#803370 Enligt de uppgifter jag kommit över på internet (dvs ingen garanti för att något stämmer, men det kan stämma...) så har 238 2,2 kW/2,95 hp och 242 2,3 kW/3,1 hp.

Så liten skillnad att jag inte trodde att jag skulle kunna märka någon skillnad. En kompis skaffade en 242 efter 238 och sen sålde han 238:an... och när jag fick provat hans 242 är det bara att erkänna att det är klar skillnad. Det innebär inte att 238 är dålig, tvärtom, men 242 ÄR ett strå vassare. Sen är en frisk Jonsered 520/535 ännu bättre till lägre vikt så...

Sen tillkommer det som jag tycker är mycket viktigare ändå - reservdelstillgången! Till 242 går det fortfarande att få tag på vitala delar som cylinder och kolv, dessutom till vettiga priser. Till 238 är det riktigt besvärligt. Såvitt jag känner till i alla fall, och jag har letat... Det som finns till 238 är begagnat. Cylinder går ibland att rädda en skuren så det är nog möjligt att få tag på om än inte utan besvär, men lycka till att hitta en kolv... Antingen är de förstörda bortom räddning eller så behövs de i maskinen de sitter i. Har sett ett par trådar av folk som gjort om kolvar från helt andra sågar och fått det att brumma i alla fall.

Jag har några 238:or i varierande skick. Dessutom har jag för dyra pengar och efter intensivt letande med lite tur kommit över både en frisk cylinder/kolv och en sprillans ny originalkolv. Så allting går, hönständer existerar, men det är verkligen inte enkelt att få tag i. För min del började det med att jag övertog pappas gamla 238 och jag har alltid gillat den och sen blev det att jag skaffade en fin till i reserv + några reservdelsmaskiner efter att pappas gamla skar, varav en gick att få igång och så som sagt några ytterligare vitala delar i reserv. Sen fick jag prova 242 men nu sitter jag liksom fast med 238. Det är dock ingen katastrof, 238 är ingen dålig såg och för det lilla behovet jag har så duger den långa vägar och när den inte duger så tar jag till mina Partnerkuber eller kina372. Du har ju också annat att ta till om inte 238:an räcker till så tycker verkligen inte att du behöver känna någon 242-panik.

Värt att veta om syskonförhållandet mellan 238 - 242 är att det är förvånansvärt mycket som skiljer trots att det i grunden är samma såg. Det är inte bara cylinder och kolv som man skulle kunna tro utan även vevstaken och ljuddämparen, osäker på om det är mer som skiljer. Det allvarliga är vevstaken eftersom det gör att man inte kan bygga om en 238 till 242 med ny cylinder och kolv vilket annars hade varit superbra när 238:an skurit.

Lycka till med din 238, jag tycker det är en klassisk och fantastiskt bra såg för sitt ändamål. Smidig, den liksom bara ligger rätt i händerna och gör det jag vill, och utseendet är för mig själva sinnebilden av hur en motorsåg skall se ut. Som kuriosa har jag fått för mig att Husqvarna håller på och släpper ut en helt ny 40cc såg på marknaden i år med ungefär samma effekt som den 40 år gamla 238! 40 års utveckling va...

Avatar Fallback

Re: 238a

V65an  
#803375 Ja det förhållandet med kW låter mer troligt..Håller med dig tycker 238 ligger bra i händerna 😀 vi får se ramlar jag över nån 242 så hugger jag nog 😉 Kan säga den lilla ms 200 jag har är oxå en sån såg jäklar va den går för o va så liten o lätt har den ofta till grövre än man borde bara för den e så jäkla härlig..Är som du säger inte har utveckligen varit revolusonerande på sågar, som den 340sg ja har den är från 1977 o väldigt smidig lite tyngre men ändå. Känns som utveckligen var stor där från 60talet fram till mitten slutet 70tal. Har oxå en gammal Jobu med fallförgasare som farsan hade så lite har hänt sen den i alla fall…

   TS
Användarvisningsbild

Re: 238a

jlhp  
#803379 Instämmer :-)

Användarvisningsbild

Re: 238a

Andpers  
#803390 Håller med om att Hva 238 är nästan lika kraftfull som 242.

Nu har jag bara Jonsered 2045 och 510 att jämföra med, så min referensram är begränsad, men denna sågmodell (dvs Hva 133, 234, 238, 242, 246, 42) har en enkel och robust konstruktion och saknar till exempel impulsslang och gasvajer. Komponenter som oljepump, kastskydd och gashandtag går att plocka isär och sättas ihop om det kommit skit i dem och behöver göras rena. Med andra ord är sågen lätt-mekad, vilket är en fördel.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).