Motorsåg och handhållet

Stihl vinkelväxel

10 inlägg 1497 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stihl vinkelväxel

bjornulrik  
#803211 Jag har köpt mig en ny 411 cem röjsåg funderar på fettet om det är på fyllt, svårare att kolla sitter en torx med en pigg i mitten, 🤔



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl vinkelväxel

JensSkoog  
#803224 Ska väl inte efterfyllas. Man får köpa nytt den dan det havarerar :((
Det är så på dom nya Stihlröjarna.

Användarvisningsbild

Re: Stihl vinkelväxel

HannuRöj  
#803262 För mycket smörja är även skadeligt. Därför saknas plugg på många modeller numera.
Känner inte igen presis den där modell men den där liten torxskalle kanske är en låsskruv för kullagern. 🤔

Går någ att ta hela vinkelväxeln lös och påfylla lite. Riggaxeln går igenom kullagern.
Men gör det inte förran om några år, och påfyll väldigt lite👍.

Användarvisningsbild

Re: Stihl vinkelväxel

bjornulrik  
#803286 Jag lossade med tång fanns påfyllt fett, får skaffa en nyckel till det, men det behövs inte som du skrev förrän par år, Security torx hette den, Tack

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl vinkelväxel

Skogsfix  
#803287 Har kört 1000h med min Stihl 490 utan att fylla på fett sågen går bra ännu

Avatar Fallback

Re: Stihl vinkelväxel

Lindveden  
#803368 Finns såna torx hylsor att köpa me hål i mitten så man kan lossa på skruven på vinkelväxeln. Har gjort det några gånger på min gamle Stihl 550 röjsåg som ja använder som gräsröjare. Annars kör ja me 490 och 460 till skogsröjning men på dom finns ingen skruv att fylla växeln me fett,men det har funkat kanon bra för min del genom åren. Har inte bytt många vinkelväxlar på min sågar trots avsaknaden av skruv/plugg på vinkelväxeln.

Användarvisningsbild

Re: Stihl vinkelväxel

bjornulrik  
#803398 Gick bra att lossa med tång, skall skaffa en sån men det var gott om fett, Security torx hette torx n har jag fått reda på, Tack för svar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl vinkelväxel

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#803417 Lämna växeln i fred. Det som händer när ni fyller fett i tid och otid är att tätningarna ryker. Sen hjälper det inte hur mycket ni fyller. Växeln kommer att rasa i alla fall.

Användarvisningsbild

Re: Stihl vinkelväxel

anersimyra  
#803419
Skogsola skrev:Lämna växeln i fred. Det som händer när ni fyller fett i tid och otid är att tätningarna ryker. Sen hjälper det inte hur mycket ni fyller. Växeln kommer att rasa i alla fall.

Precis!!! Läcker inte tätningen så finns ingen som helst anledning att fylla på fett.
Själv blev jag närmast idiotförklarad av en sågmekaniker när jag talade om att jag inte ens lossat påfyllningsskruven på en vid tiden minst tio år gammal 250 RX som gått stenhårt i gräsröjning sedan inköp.
Jag påpekade att han ändå måste erkänna att sågen går riktigt bra med tanke på att växeln enligt den duktige måste vara ”helt slut” men till det hade ”mäster” ingen förklaring..😂

Avatar Fallback

Re: Stihl vinkelväxel

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#803423 Finns en anledning till att Stihl har tagit bort pluggen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).