Motorsåg och handhållet

Björk till yxskaft? Nybörjare har frågor.

25 inlägg 4767 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Björk till yxskaft? Nybörjare har frågor.

de_sync  
#802721 Hejsan, jag är helt ny både här på forumet.
Jag är en grabb på 24 som aldrig någonsin varit intresserad av skog, natur eller något liknande men har hållt på litegrann med tex vedkapning och klyvning, alltid varit en datornörd istället, dock har jag nyligen försökt hitta någon hobby och märkte att yxskaftet till yxorna hemma hos min mor blivit väldigt dåliga.
Tänkte det skulle vara ett kul projekt att göra egna!

Jag kollade runt lite snabbt, vi bor på landet med tillgång till gran och björk och såg då att björk kan användas till yxskaft.
Vi har kapat ner björk i vintras, med det har legat utomhus utan skydd osv då det bara ska bli ved, lyckades klyva en som tycktes se fin ut men insidan såg inte så bra att göras till skaft.

Lite impulsivt tog jag ner en liten björk, kanske 15/16 cm diameter eller så (hoppas det inte var helt dumt) och undrar mest 2 saker.
Kommer vad som verkar vara en ganska ung björk bli ett ok yxskaft? Behöver inte vara super bra, jag är mestadels ute efter att testa att göra ett som funkar ett tag, gör ingenting ifall det inte håller i flera år.
Hur borde jag göra för att torka det? Att det krymper när det torkar vet jag, men jag har inte den blekaste aning om hur mycket, när det slutar krympa, när det är tort nog att börja forma etc.

Är hemskt ledsen ifall det är fel kategori eller tom fel forums sida jag är inne på haha.
OBS! Har nästan inga kunskaper alls inom området.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Björk till yxskaft? Nybörjare har frågor.

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#802725 Som alltid med trä som ska ha hållfasthet och böjda former så gäller det gamla Orsatalesättet ”du ska ta kroken när du ser den”.dvs ser du nåt i skogen som kan användas som lieorv, yxskaft, bindkrok eller kälkmed så ta det hem på en gång.
Starkast blir det ju om man kan ta ut den form man vill utan att kapa fibrerna.
Björk har starkare vårved än höstved till skillnad mot exvis fura. I praktiken betyder det att snabbvuxet virke är starkare än senvuxen björk. Normalt grovslöjdar man till sitt ämne när det är färskt och sparar det i ladan/boden till senare behov då man finarbetar det.
Inget som vi gjort men jag läst är att man kan blecka på en björkstam, dvs yxa av en vertikal remsa av nävret plus kambriet ja säg ca 1cm in i trädet som sen ska läka skadan och valla över den med svallved från kanterna. Denna svallved skulle, stod det, kunna ge skaftämne som var väldigt starkt ( på några tiotals år förstås)

Användarvisningsbild

Re: Björk till yxskaft? Nybörjare har frågor.

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#802726
Orsa skrev:Inget som vi gjort men jag läst är att man kan blecka på en björkstam, dvs yxa av en vertikal remsa av nävret plus kambriet ja säg ca 1cm in i trädet som sen ska läka skadan och valla över den med svallved från kanterna. Denna svallved skulle, stod det, kunna ge skaftämne som var väldigt starkt ( på några tiotals år förstås)

Helt rätt, men detta var någonting som förfäderna ägnade sig åt och där man såg till att sonen hade några bra björkar att göra yxskaft av.

Numera är det enklaste nog att köpa lösa yxskaft 😀

Avatar Fallback

Re: Björk till yxskaft? Nybörjare har frågor.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#802733 Er ikkje Ask ganske bra til skaft? Trur dei brukte mykje det før i tida.

Avatar Fallback

Re: Björk till yxskaft? Nybörjare har frågor.

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#802739 Aldrig vurit noen ask i Orsa.
Sjöl köpte jeg fem skaft fra Biltema för noen år siden og de ble greit de. Lavede flere ökser i stand da. Kan det vare hickory i de tru?

Användarvisningsbild

Re: Björk till yxskaft? Nybörjare har frågor.

Göt  
#802741 Min Far gjorde yxskaft i björk sågade ur dom ur tvåtumsplank, Är nog väldigt bra om virket är snicekirtorrt när du gör det så minskar du risken för glapp, far täljde med yxa och raspade sen till skaftet, borde ju gå lätt att såga ut stora delar med bandsåg

Användarvisningsbild

Re: Björk till yxskaft? Nybörjare har frågor.

Sne4  
#802743 Du kan nog få till några yxskaft av ett sådant trä, formen går ju att kopiera från tidigare yxskaft. Hur själva plankan sågas ut ur stocken påverkar ju hur årsringarna hamnar i skaftet. Om du är helt ny på detta så kan nog även vara läge att se över slipningen på yxhuvudet, det har en förmåga att slitas snett - här ska man ju behålla rätt form, både på eggvinkel samt hur själva eggan är utformad. En del äldre yxor kan vara riktigt farliga(lätt att slinta) pga att de under långt tid har fått en helt annan eggutformning. Se över det också på yxorna - för din egen skull.

Mitt förslag är att du lägger en stund på att kika på vad följande person har lagt upp - det är minst sagt imponerande.

https://rasmus.pettersson-vik.se/yxa

Gå in under filarkiv, läs igenom Handbok för Huggare samt ev A practical Axe manual. Efter det så har du nog koll på hur skaften ska vara utformade(varför de har den form de har) samt om nya hobbyn bör expanderas genom inköp av en tormek slip :-)

Träkilar samt runda metallkilar går ju att köpa lite varstans för att låsa fast skaftet i yxan.

Användarvisningsbild

Re: Björk till yxskaft? Nybörjare har frågor.

anersimyra  
#802749 När det gäller de ströporiga trädslagen dit Björken hör så har tillväxthastigheten en försumbar påverkan på densiteten. Däremot så påverkar tillväxthastigheten densiteten på de bandporiga trädslagen Ek, ask och alm och dessa blir hårdare och starkare med ökad tillväxthastighet. 🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Björk till yxskaft? Nybörjare har frågor.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#802753
1685780988_maj2023granskaft.jpg

Intressant med yxskaft, har tänkt prova samma och har björkplank hemma.
Jag ville bara med denna enkla bild visa ett annat nybörjarprojekt som
man kan göra utan större investeringar i tid eller annat nämligen kvastskaft
av gran, dessa högg jag förra året så de har fått ligga barkade och torka
över vintern och så putsade jag till dom litegrann och har nu extra långa
skaft som känns bra i handen, ett lyckat experiment.

Avatar Fallback

Re: Björk till yxskaft? Nybörjare har frågor.

Brorsan  
#802771
Orsa skrev:Som alltid med trä som ska ha hållfasthet och böjda former så gäller det gamla Orsatalesättet ”du ska ta kroken när du ser den”.dvs ser du nåt i skogen som kan användas som lieorv, yxskaft, bindkrok eller kälkmed så ta det hem på en gång.
Starkast blir det ju om man kan ta ut den form man vill utan att kapa fibrerna.
Björk har starkare vårved än höstved till skillnad mot exvis fura. I praktiken betyder det att snabbvuxet virke är starkare än senvuxen björk. Normalt grovslöjdar man till sitt ämne när det är färskt och sparar det i ladan/boden till senare behov då man finarbetar det.


Farsan högg en björk med lagom krok i ändan och sågade ut två grova plank som han skulle ha till nya medar på timmerdoningen.
Han spikade fast dom under takstolarna i vedboden för användning senare och hänger där än.
Jag var väl i 7 års åldern och är 67 nu så snart är det nog dags att byta ut trävirket i kälken, den står kvar i en bod.

Användarvisningsbild

Re: Björk till yxskaft? Nybörjare har frågor.

JensSkoog  
#802773 Men de som din farsa spikade upp är väl uppätna nu. Björk är mumme för sådana som borrar och äter när den ligger länge.

Avatar Fallback

Re: Björk till yxskaft? Nybörjare har frågor.

jannee  
#802776 Har en slägga modell "lite" större.
I min ungdom skulle jag var stark och nyttja den, med påföljd att jag slog av skaftet, detta skedde för ca 65 år sedan.
Min morfar "tillverkade" ett nytt skaft, i själva verket tog han bara en saktvuxen björk, skavde av barken + skavde av så att ena änden passade till släggan.
Den slägga nyttjar jag än i dag med SAMMA skaft.

Avatar Fallback

Re: Björk till yxskaft? Nybörjare har frågor.

Elfving  
#802779 Senvuxet och undertryckt virke är alltid det starkaste. En frodvuxen björk som står i utkanten av en åker är betydligt sämre än en björk som växt på ogödslad morän i konkurrens med andra träd. De man finner i en skog är också kvistrenare än solitärträd.

Användarvisningsbild

Re: Björk till yxskaft? Nybörjare har frågor.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#802780
Elfving skrev:Senvuxet och undertryckt virke är alltid det starkaste. En frodvuxen björk som står i utkanten av en åker är betydligt sämre än en björk som växt på ogödslad morän i konkurrens med andra träd. De man finner i en skog är också kvistrenare än solitärträd.

Styrkan beror nog på vilket trädslag vi talar om. För barrträd, stämmer ditt påstående angående styrka, men knappast när det gäller lövträd, där det i vissa fall är precis tvärtom.

Däremot köper jag ditt påstående angående kvistigheten.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Björk till yxskaft? Nybörjare har frågor.

Elfving  
#802783
Niking skrev:
Elfving skrev:Senvuxet och undertryckt virke är alltid det starkaste. En frodvuxen björk som står i utkanten av en åker är betydligt sämre än en björk som växt på ogödslad morän i konkurrens med andra träd. De man finner i en skog är också kvistrenare än solitärträd.

Styrkan beror nog på vilket trädslag vi talar om. För barrträd, stämmer ditt påstående angående styrka, men knappast när det gäller lövträd, där det i vissa fall är precis tvärtom.

Däremot köper jag ditt påstående angående kvistigheten.
/Niklas

Fattar inte
Varför skulle en frodvuxen björk med glesa årsringar ge starkare virke än en tätvuxen?
I min bok är alltid täta årsringar starkare. Du kanske har annan info?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).