Motorsåg och handhållet

Motorsåg 540XPi - Husqvarna batterisåg - Motor som hackar

5 inlägg 1297 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Motorsåg 540XPi - Husqvarna batterisåg - Motor som hackar

Ntek  
#801855 Felet yttrar sig som:
När motorn ska dra igång så hackar den. Börjar snurra men bromsar. Får du igång den så snurrar den och allt går som den ska.

Felsökning:
Har lyckats felsöka ner det hela till själva motorn eller möjligen kontrollkortet. Det verkar som att det finns någon form av broms som hakar upp sig.

Öppnade upp motorn och blåste rent den med tryckluft och knackade lite för att se hur enkelt det skulle vara att dra ur den. Då fungerade sågen igen ett tag. Nu är det samma fel igen.

Lagning:
Går detta att laga? Har inte vågat demontera motorn helt, vet inte hur enkelt det är att göra utan att ha sönder den? Är det något på kontrollkortet?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Motorsåg 540XPi - Husqvarna batterisåg - Motor som hacka

Bosse1  
#801857 Som alla skriver, meka inte om garantin gäller 😀

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg 540XPi - Husqvarna batterisåg - Motor som hacka

Ntek  
#801859
Bosse1 skrev:Som alla skriver, meka inte om garantin gäller 😀


Köpte den 2020, tror inte att garantin gäller.

Har lagat fler saker på den tidigare. Fläkten till motorn gick sönder en gång. Sen var det något drev som slets ut.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg 540XPi - Husqvarna batterisåg - Motor som hacka

Raspberry  
#801883 Jag tänkte först att du har problem med centrifugal koppling som fastnat men märkligt nog har bara Husqvarnas nyaste sågar som kommer att ha det. Annars kan det vara oxid på kontakter. Här är en länk på en annan elmotor som ev kan hjälpa att lösa problem med oxid ungefär 4 min in i videon. Annars ger den dig en bra bild över hur elmotorer fungerar och är kopplade.
Överväg gärna som övriga sagt att kontakta support trots att du meckat lite med den.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg 540XPi - Husqvarna batterisåg - Motor som hacka

anersimyra  
#801903 Det kan vara överbelastningsskyddet som spökar. När funktionen aktiveras så får sågen en ”hackande” gång.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).