Motorsåg och handhållet

Husqvarnas mindre, elektriska, röjsågar, vad klara dom av?

19 inlägg 3430 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarnas mindre, elektriska, röjsågar, vad klara dom av?

Tistel  
#800949 Jag letar efter en batterimaskin för att röja nässlor och tistlar. Tistlarna kan bli rätt grova i stjälkarna, kanske ett par cm i diameter (ihåliga). Det går bra med min Stihl FS 131 (37cc) och tre-bladig klinga 250mm. Ska jag byta till elektrisk Stihl, så rekommenderar dom den tyngre FSA 135 som är motsvarande effekt.

Men jag skulle vilja ha något lite lättare.

Har hittat Husqvarna 325ir som också levereras med tre-bladig klinga 255mm. Kan jag räkna med att den klarar av samma jobb, pga klingan som följer med, trots att effekten ska motsvara en 25cc motor?

Den —> https://www.husqvarna.com/se/rojsagar/325ir/



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas mindre, elektriska, röjsågar, vad klara dom a

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#800950 Jag har förvisso ej kört Husqvarnas 325, men den bör klara av nässlor och tistlar med treudden. Dock lär det ta längre tid, jämfört med en 35-kubikare - särskilt framåt sensommaren, då det börjar bli vedartat. Så här års är nog skillnaden betydligt mindre...

Sedan kan det vara läge att uppgradera den medföljande röjselen till Balance XT. Ty den medföljande Balance 35 är ju inte precis någon proffssele... Å en bra röjsele, som är rätt inställd, gör stor skillnad.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas mindre, elektriska, röjsågar, vad klara dom a

Tistel  
#800952 Tack för svar. Kanske bättre att ta den tyngre Stihl ändå..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas mindre, elektriska, röjsågar, vad klara dom a

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#800965 Ja. Satsa då på en bra Stihl-sele, typ X-TREEm, X-fit eller dylikt, samt att få selen ordentligt inställd.

Å skulle du föredra Husqvarnas batteridrivna motsvarighet, så heter den 535i RX/RXT (som jag själv kör med).
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas mindre, elektriska, röjsågar, vad klara dom a

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#800981 Jag kör också med Husqvarnas 536 LiR med snöre, som idag motsvarar 520 iRX, alltså samma uteffekt som en ca 20 kubiks bensinröjare.

Den funkar jättebra på områden, som trimmas med ca 2-3 veckors mellanrum (där gräsklipparen inte fungerar). Men hinner gräset bli knähögt eller mer, så är 536 LiR ingen höjdare... Det går också åt klart mer batteri när ett visst område trimmas i augusti, än när samma område trimmas i maj-juni.
/Niklas
Senast redigerad av Niking lör 13 maj 2023, 21:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas mindre, elektriska, röjsågar, vad klara dom a

Tistel  
#800982 Mina nässlor kan hinna bli uppåt brösthöjd och tistlarna växer över huvudet bara jag vänder mig om. Jag ska nog inte ha något svagare än det jag har.

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarnas mindre, elektriska, röjsågar, vad klara dom a

alias  
#800983
Tistel skrev:Mina nässlor kan hinna bli uppåt brösthöjd och tistlarna växer över huvudet bara jag vänder mig om. Jag ska nog inte ha något svagare än det jag har.


Det låter som jobb för en lie.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas mindre, elektriska, röjsågar, vad klara dom a

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#800987
alias skrev:
Tistel skrev:Mina nässlor kan hinna bli uppåt brösthöjd och tistlarna växer över huvudet bara jag vänder mig om. Jag ska nog inte ha något svagare än det jag har.


Det låter som jobb för en lie.

MVH
Alias


Å det finns ju Lietråden
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Husqvarnas mindre, elektriska, röjsågar, vad klara dom a

jannee  
#800999 Har ni inte hört talas om Roundup :?:
Biter bra på tistlar ännu bättre på nässlor men även kirskål.
Det enda som jag vet är att vildvin tål roundup - tyvärr
Behandlar du med Roundup är du kvitt problemet detta året, nästa år kan det dyka upp något här och där men en behandling igen så lär du vara kvitt problemet för några år framåt.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas mindre, elektriska, röjsågar, vad klara dom a

Grålle52  
#801017
jannee skrev:Har ni inte hört talas om Roundup :?:
Biter bra på tistlar ännu bättre på nässlor men även kirskål.
Det enda som jag vet är att vildvin tål roundup - tyvärr
Behandlar du med Roundup är du kvitt problemet detta året, nästa år kan det dyka upp något här och där men en behandling igen så lär du vara kvitt problemet för några år framåt.


Bara du menar det riktiga roundup, inte skiten som säljs på hyllan. Sprutar bort nässlor varje år med "det riktiga"

Avatar Fallback

Re: Husqvarnas mindre, elektriska, röjsågar, vad klara dom a

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#801021 Och de ”riktiga” behöver du sprutcertifikat för att köpa?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas mindre, elektriska, röjsågar, vad klara dom a

Grålle52  
#801022
gnisten83 skrev:Och de ”riktiga” behöver du sprutcertifikat för att köpa?


😎 😇

Avatar Fallback

Re: Husqvarnas mindre, elektriska, röjsågar, vad klara dom a

jannee  
#801042 Den som söker han finner.
Enklast är att ta kontakt med någon som är licensierad, köpa av denne eller be denne köpa in en dunk.
"Tror" att en 10 liters numera går på uppåt 4 tkr, men sedan har du vätska för lång tid.
Det ryktas om att de gjort om vätskan så den inte längre tar sly eller slån.
Den du köper på växtriket är inte mer effektiv än ättika.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas mindre, elektriska, röjsågar, vad klara dom a

Tistel  
#801044 Forum > Maskiner i Skogen > Motorsåg och handhållet 😉

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarnas mindre, elektriska, röjsågar, vad klara dom a

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#801046 Köpte en 520iRX för ett par år sen för sambon behövde en smidig maskin för att röja under elstängslet o slå ner skräppor i hagarna, hon tyckte min röjsåg var för tungstartad.
Hon har varit riktigt nöjd med den både med snöre o trekantsklingan som följde med.
Fick köpa ett andra batteri med då hon tyckte att hon just fått upp ångan när bli200 kroknade 😉
Köpte ett bli300 med då

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).