Motorsåg och handhållet

En bra allroundmotorsåg för fällning av mestadels gran/tall?

98 inlägg 11842 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

En bra allroundmotorsåg för fällning av mestadels gran/tall?

FarbrorFrej  
#798827 Jag är helt ny på detta. Har tillgång till skog, mestadels gran och tall - lite björk och lite annat med. Har blivit intresserad av att till att börja ta AB-motosågskörkort och sedan komplettera med C. Har nu blivit sugen på att skaffa mig en bra motorsåg som är lämplig för att fälla träden med i första hand. Sedan om det går kombinera så att den även inte är för tung och funkar för kvistning och annat på ett smidigt sätt så är det ju ett plus. Lägger gärna lite extra pengar på att få något man kan växa i utan att för den skulle vara overkill. Vill inte köpa något och sedan upptäcka att jag växt ur det, eller att det inte var lämpligt från första början ens. Kan ni rekommendera märke och modell på bra motorsågar som skulle vara lämpliga? Jag tänker mig kanske ett maxpris på 7000-8000 för en ny, men gör absolut inget om den är billigare heller. Jag tror att jag vill hålla mig till Stihl eller Husqvarna då jag har bra erfarenhet av dessa märken på andra maskiner.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: En bra allroundmotorsåg för fällning av mestadels gran/t

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798829 HVA 550xpg, större behöver du inte i varje fall.

https://www.maskinklippet.se/skog/motor ... 3000014723

Avatar Fallback

Re: En bra allroundmotorsåg för fällning av mestadels gran/t

rikard_e  
#798836 Håller med Mangan.

Husqvarna 550 !

Användarvisningsbild

Re: En bra allroundmotorsåg för fällning av mestadels gran/t

FarbrorFrej  
#798840 Ingen Stihlare här då? :) Innan jag ställde frågan här var jag lite inne på en Husqvarna 450 II eller en Stihl 241C-M. Husqvarna 550 spräcker nog min budget lite. Men ska läsa på lite om den.

   TS
Avatar Fallback

Re: En bra allroundmotorsåg för fällning av mestadels gran/t

jannee  
#798841 Du klarar dig gott och väl med de sågar du tänkt från början.
Började själv med en 35 kubikare som vägde 4,2 kg, den fungerade utmärkt, så pass bra att även nästa såg blev en 35 kubikare.
Senare dök "storhetsvansinnet" upp, köpte en 50 kubikare, men inte hann jag med mer. Det jag tjänade i fällningen förlorade jag gott och väl när jag kvistade, dessutom var den styvt 1 kg tyngre. Låter inte mycket men framåt kvällen märks vikten mer än väl men även när man kvistar.
Viktigast av allt ändå är att du lär dig fila så perfekt det går, det är just där man oftast kan förlora effektiviteten.
Klarar du dig med ett 13 tums svärd behövs ingen 550 eller 560.

Avatar Fallback

Re: En bra allroundmotorsåg för fällning av mestadels gran/t

80-90  
#798842 Absolut ingen Husqvarna 550 de är ju hopplösa å hugga med .. nej köp en sthil 241 eller 261 .

Avatar Fallback

Re: En bra allroundmotorsåg för fällning av mestadels gran/t

tallen100  
#798844 Håller med jannee.

Annars är Stihl 261 en trevlig såg, som nog är trevligare och mer driftsäker än 550.
Senast redigerad av tallen100 mån 10 apr 2023, 19:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: En bra allroundmotorsåg för fällning av mestadels gran/t

Rotvältaren  
#798845 Kan bara hålla med jannee, du har sneglat lite extra på två modeller så gå på det.

Användarvisningsbild

Re: En bra allroundmotorsåg för fällning av mestadels gran/t

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798847 Finns ju numera även bra batterisågar.

50-kubiksklassen Stihl MSA 300.

40-kubiksklassen: Stihl MSA 220 och Huskvarna 540 iXP.

Viss kostar batteri + laddare en del i inköp, men med dagens bensinkostnader är batterierna snart intjänade.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: En bra allroundmotorsåg för fällning av mestadels gran/t

80-90  
#798848 Med den budgeten han har så funkar inte det niking!!

Användarvisningsbild

Re: En bra allroundmotorsåg för fällning av mestadels gran/t

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798849
80-90 skrev:Med den budgeten han har så funkar inte det niking!!

Det är väl ingen nämnd såg hittills, som strikt klarar TS budget!

Men tool only-priset är knappast högre än motsvarande bensinmodeller.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: En bra allroundmotorsåg för fällning av mestadels gran/t

80-90  
#798850 241 klarar det

Avatar Fallback

Re: En bra allroundmotorsåg för fällning av mestadels gran/t

tallen100  
#798851 Niking hann nog inte läsa vad budgeten var, måste man göra reklam för batterisågar så fort tillfälle ges så är väl såna baggateller ointressant 🤣

och även om bränslet är dyrt så är nog knappast batterierna snart intjänade, batterier håller heller inte i evighet 🤓

Användarvisningsbild

Re: En bra allroundmotorsåg för fällning av mestadels gran/t

FarbrorFrej  
#798852 Jag var faktiskt inne på en elsåg ett tag men funderade sedan igen om tekniken är där än så att man "lätt" kan ersätta bensindrivet? Har bland annat testat ett antal batteritrimmers för gräskanterna, men jag blev så frustrerad att jag till slut åkte och köpte en bensindriven trimmer som komplement till (den bensindrivna) röjsågen. Kollade lite på EGO CS1610, men den kanske inte ens är i närheten av en eldriven Stihl eller Husqvarna? :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: En bra allroundmotorsåg för fällning av mestadels gran/t

Björn T  
#798853 Köp en stihl 462, om du ska såga träd. Ska du bara såga pinnar så duger en begagnad Partner.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).