Motorsåg och handhållet

Jag renoverar min 242 XPG

47 inlägg 6867 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Jag renoverar min 242 XPG

Effo  
#809601 Plockade bort cylinder och hittade en kolv som ser ut så här:
1692622906_pxl_20230818_160101252.jpg

Cylinder är slät på insidan men på kolven känns reporna tydligt. Kolvringen är lös. Är kolven helt körd?

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Jag renoverar min 242 XPG

JörgenO  
#809615 Den kolven kan inte användas längre.

Användarvisningsbild

Re: Jag renoverar min 242 XPG

jlhp  
#809658 Här finns ny kolv till rimligt pris (fördelen med 242 istället för 234/238):
https://www.skogsverktyg.se/reservdelar ... s-gar.html

Användarvisningsbild

Re: Jag renoverar min 242 XPG

Effo  
#836240 Tappade sugen när jag såg skicket på cylindern, så inget har blivit gjort på ett bra tag. Har funderat vad jag ska göra, allt från att riva ned i smådelar till att skrota.

Efter en hel del funderande har jag bestämt att fortsätta renovera. Kommer att plocka isär lite till, men jag kommer inte dela den och byta vevaxellager. Jag tror helt enkelt inte att jag har ork/tålamod/verktyg för att lösa det. Dessutom tycker jag vevaxel/vevstake känns stabila, inga glapp vad jag kan känna. Jag skulle dock gärna byta packboxar, men förstår jag det rätt om man måste dela sågen för att kunna byta på svänghjulsidan? Men på drevsidan ska man kunna byta utan att dela?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jag renoverar min 242 XPG

Williamm  
#836269 Du kan byta packboxar på båda sidorna utan att delar vevhuset.

Avatar Fallback

Re: Jag renoverar min 242 XPG

Tor R  
#836276 Det viktiga är att använda en styrning på drivsidan så att tätningsringen passar på flänsen utan att skadas, att göra en del i tunn plast gör jobbet. Det finns dock serviceverktyg för det.
Tätningsringen måste sitta i plan med lagret.

På svänghjulssidan är det lättare, dock måste tätningsringen sättas in så att det finns plats för generatorhylsan.

Användarvisningsbild

Re: Jag renoverar min 242 XPG

Effo  
#836278 Är denna 503501501 man ska ha på svänghjulssidan? Verkar heta 503260202 nu. Hittar den inte i Sverige...

1710102295_packbox.png


Till kopplingssidan gissar jag att det är denna man ska ha: https://www.skogsverktyg.se/reservdelar ... vsida.html

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jag renoverar min 242 XPG

Andpers  
#836279 Man kan även byta lager utan att dela sågkroppen med ett verktyg som tar fäste i kul-spåret.
Jag slöjdade till ett sådant i lämplig storlek för att passa i kul-spåret.
Nackdelen är att man måste förstöra kulhållaren i lagret, så det krävs ett nytt lager att montera dit...
1710102513_avdragare.jpg


Biltema säljer ett sådant verktyg men jag har inte kollat upp om det passar till 242:s vevlager.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000022831

Avatar Fallback

Re: Jag renoverar min 242 XPG

Tor R  
#836284 503 26 02 02
501 61 49 01
Fråga en Husqvarna-återförsäljare om de finns kvar, om inte annat är det intressant att veta.

Avatar Fallback

Re: Jag renoverar min 242 XPG

Tor R  
#836287
Andpers skrev:Man kan även byta lager utan att dela sågkroppen med ett verktyg som tar fäste i kul-spåret.
Jag slöjdade till ett sådant i lämplig storlek för att passa i kul-spåret.
Nackdelen är att man måste förstöra kulhållaren i lagret, så det krävs ett nytt lager att montera dit...
1710102513_avdragare.jpg


Biltema säljer ett sådant verktyg men jag har inte kollat upp om det passar till 242:s vevlager.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000022831

Du kan inte byta ut svänghjulets sidolager med det verktyget.
De flesta Husqvarna kräver demontering av vevhus för lagerbyte, såsom 242, 254, 257, 262, 346, 357, 372, 550 mk1, etc, etc.
Undantaget är 266, 550 mk2 och några till.
Det är en fördel att dela vevhuset, då kan värme och kyla användas för en bättre montering av lagret.

Användarvisningsbild

Re: Jag renoverar min 242 XPG

Andpers  
#836289
Tor R skrev:Du kan inte byta ut svänghjulets sidolager med det verktyget.
De flesta Husqvarna kräver demontering av vevhus för lagerbyte, såsom 242, 254, 257, 262, 346, 357, 372, 550 mk1, etc, etc.
Undantaget är 266, 550 mk2 och några till.
Det är en fördel att dela vevhuset, då kan värme och kyla användas för en bättre montering av lagret.


Nä, just det, det stämmer. På svänghjulssidan täcker sågkroppen utsidan på lagret, så där funkar inte verktyget.
Jag bytte lager på kopplingssidan och där gick det bra med mitt verktyg. Sedan är väl frågan om det inte hade varit enklare att dela sågkroppen än att tillverka verktyget...
Nåja, sågen funkade i alla fall efter reparationen, så ingen skada skedd. 😀

Avatar Fallback

Re: Jag renoverar min 242 XPG

Tor R  
#836294
Andpers skrev:
Tor R skrev:Du kan inte byta ut svänghjulets sidolager med det verktyget.
De flesta Husqvarna kräver demontering av vevhus för lagerbyte, såsom 242, 254, 257, 262, 346, 357, 372, 550 mk1, etc, etc.
Undantaget är 266, 550 mk2 och några till.
Det är en fördel att dela vevhuset, då kan värme och kyla användas för en bättre montering av lagret.


Nä, just det, det stämmer. På svänghjulssidan täcker sågkroppen utsidan på lagret, så där funkar inte verktyget.
Jag bytte lager på kopplingssidan och där gick det bra med mitt verktyg. Sedan är väl frågan om det inte hade varit enklare att dela sågkroppen än att tillverka verktyget...
Nåja, sågen funkade i alla fall efter reparationen, så ingen skada skedd. 😀

Som tur är har jag samma verktyg. Förr i tiden, när de designade det, var det för att kunna byta lager på drivsidan, vilket brukar vara det lagret som går sönder först, men med åren är det nästan 50-50 om de som har en öppen lagersystem, dvs tätningsring i oljepumpen eller i lagret, eller med en separerad tätningsring, som 254 och fler har.
Nu med de smala kropparna är tätningsringen i lager på väg in igen.

Anledningen till att jag alltid delar är för att jag förvärmer vevhuset innan lagermontering, kommer aldrig att gå ifrån värme- och frysprincipen.

Användarvisningsbild

Re: Jag renoverar min 242 XPG

Joakim S  
#836379
Tor R skrev:
Andpers skrev:Man kan även byta lager utan att dela sågkroppen med ett verktyg som tar fäste i kul-spåret.
Jag slöjdade till ett sådant i lämplig storlek för att passa i kul-spåret.
Nackdelen är att man måste förstöra kulhållaren i lagret, så det krävs ett nytt lager att montera dit...
1710102513_avdragare.jpg


Biltema säljer ett sådant verktyg men jag har inte kollat upp om det passar till 242:s vevlager.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000022831

Du kan inte byta ut svänghjulets sidolager med det verktyget.
De flesta Husqvarna kräver demontering av vevhus för lagerbyte, såsom 242, 254, 257, 262, 346, 357, 372, 550 mk1, etc, etc.
Undantaget är 266, 550 mk2 och några till.
Det är en fördel att dela vevhuset, då kan värme och kyla användas för en bättre montering av lagret.

Husqvarna 550 Markll måste man väl dela vevhuset på, för att byta lager? 🤔

Avatar Fallback

Re: Jag renoverar min 242 XPG

Tor R  
#836393
Joakim S skrev:
Tor R skrev:
Andpers skrev:Man kan även byta lager utan att dela sågkroppen med ett verktyg som tar fäste i kul-spåret.
Jag slöjdade till ett sådant i lämplig storlek för att passa i kul-spåret.
Nackdelen är att man måste förstöra kulhållaren i lagret, så det krävs ett nytt lager att montera dit...
1710102513_avdragare.jpg


Biltema säljer ett sådant verktyg men jag har inte kollat upp om det passar till 242:s vevlager.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000022831

Du kan inte byta ut svänghjulets sidolager med det verktyget.
De flesta Husqvarna kräver demontering av vevhus för lagerbyte, såsom 242, 254, 257, 262, 346, 357, 372, 550 mk1, etc, etc.
Undantaget är 266, 550 mk2 och några till.
Det är en fördel att dela vevhuset, då kan värme och kyla användas för en bättre montering av lagret.

Husqvarna 550 Markll måste man väl dela vevhuset på, för att byta lager? 🤔

Ja, det du säger är helt rätt.

Användarvisningsbild

Re: Jag renoverar min 242 XPG

Effo  
#841955 Jag tog en titt på packboxarna igår och jag blir inte klok på det här. De bilder/filmer jag har sett har packboxarna på 242an sett mjuka ut, i typ gummi eller silikon. De här känns som det är en yttre del av metall och så gummi närmast axeln. Jag får inget tag med min "krok" någonstans så jag förstår inte hur jag ska kunna dra ut dem.
Svänghjulssida, här är det en "tandad" ring, ser nästan ut som man skulle använda en avdragare:
1714071586_drevtext2.png

Drevsida:
1714071586_drevtext1.png

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).