Motorsåg och handhållet

Stihl FS131 - Felmonterat trimmerhuvud

3 inlägg 2025 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stihl FS131 - Felmonterat trimmerhuvud

Rydberg  
#766298 Hej,

Jag har lyckats med bedriften att montera trimmerhuvudet med tråd utan trycktallriken så när jag drog igång röjsågen och gasade till två gånger så märkte jag att den inte snurrade. Stängde av och såg direkt att jag missat trycktallriken. Nu har trimmerhuvudet huggt fast och den är omöjlig att gänga av. Normalt ska man använda ett dorn för att blockera axeln så att trimmerhuvudet går att skruva av. Men det går inte nu.

Någon som har lyckats med samma sak eller som har tips på lösning? Finns det något annat sätta att blockera asp att axeln inte snurrar?

Mvh Jonas



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl FS131 - Felmonterat trimmerhuvud

totte  
#766306 Ta loss vinkelväxeln och kör i en skruvmejsel eller liknande som håller ingående axel.

Användarvisningsbild

Re: Stihl FS131 - Felmonterat trimmerhuvud

Alex Strömberg  
#766307 Detta händer 2 gånger i veckan på firman men som totte säger, sätt något i andra änden på vinkelväxeln och sedan dra av trimmerhuvudet. Själv har jag sparat drivaxlar från skrot maskiner. Blir ett par tyvärr.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).