Motorsåg och handhållet

Häcksax för vänsterhänta?

6 inlägg 1332 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Häcksax för vänsterhänta?

Hema  
#763706 Hej.

Såg denna häcksax och jag skulle nog vilka ha den spegelvänd, om jag skulle ha en sådan. Känns avigt, när jag tittar på den. Vad säger ni?

Kan väl tillägga att jag inte har använt häcksax något direkt, så jag är nyfiken på era erfarenheter. :)

1657639736_screenshot_20220712-130044.png




   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Häcksax för vänsterhänta?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#763716 Jag är högerhänt och går åt höger när jag klipper på sidorna. På så vis är den väl rätvänd. Men den ser otymplig ut. Sen att den klipper bara på ett håll.

Kan ju inte vrida den som man vill.

Avatar Fallback

Re: Häcksax för vänsterhänta?

Hema  
#763721
Vedmaskin skrev:Jag är högerhänt och går åt höger när jag klipper på sidorna. På så vis är den väl rätvänd. Men den ser otymplig ut. Sen att den klipper bara på ett håll.

Kan ju inte vrida den som man vill.

Kanske blir annorlunda när man använder den, men gasreglaget är jag van att ha i högerhanden. Ja, att den bara har kniv på ena sidan, känns lite handikappat jämfört med andra maskiner.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Häcksax för vänsterhänta?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#763722
Hema skrev:
Vedmaskin skrev:Jag är högerhänt och går åt höger när jag klipper på sidorna. På så vis är den väl rätvänd. Men den ser otymplig ut. Sen att den klipper bara på ett håll.

Kan ju inte vrida den som man vill.

Kanske blir annorlunda när man använder den, men gasreglaget är jag van att ha i högerhanden. Ja, att den bara har kniv på ena sidan, känns lite handikappat jämfört med andra maskiner.


Ja i synnerhet när handtaget pekar åt det hållet.

På jobbet använder jag en pellenc med ryggbatteri. På den saxen sitter gasen som på en motorsåg. Sedan en båge till andra handen. Den vänder o vrider jag lite hur som det passar.

Användarvisningsbild

Re: Häcksax för vänsterhänta?

totte  
#763728 Har en billig bensinare. Bakre handtaget är vridbart, främre är en båge. Att den i övrigt är sådär är en sak men manövreringsmässigt är det vridbara bakre handtaget mycket bra.

1657657002_140821_5.jpg


Samma med den elsax jag har nu, bakre handtag vridbart åt båda håll och främre är en båge. Lätt att kilppa åt båda håll, lätt att växla grepp mellan höger och vänster.

Bild


Den här du visar skulle jag inte lägga ut en spänn på.

Avatar Fallback

Re: Häcksax för vänsterhänta?

Nonkan  
#763732 Den i trådstarten är väldigt bra när man klipper långa breda häckar som inte är så höga. Lätt att få en jämn höjd. Inte varit så vanliga i Sverige, mest använts på kyrkogårdar.

Idag har batteri i princip tagit över helt när det gäller professionell häckklippning.

Det är en lite udda modell här helt enkelt, men en del gillar den verkligen. Är man ovan/osäker på vad man är ute efter så är det nog ingen lämplig förstamaskin dock.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar